رمان با موضوع گذر زمان «بازدید از جوخه احمق‌ها» نوشته جنیفر ایگان برنده جایزه پولیتزر در بخش داستانی شد.

به گزارش خبرآنلاین، این رمان روز دوشنبه جایزه پولیتزر را به دلیل «کنجکاوی با حسن نیت خود درمورد تغییرات سریع فرهنگ» به دست آورد.

ایگان 48 ساله بیش از هرچیزی به دلیل روایت‌های جستجوگرانه و غیرمعمولش درمورد اضطراب و هویت مدرن شهرت دارد. از دیگر رمان‌های او می‌توان به «سیرک نامرئی»، «به من نگاه کن» و «The Keep» اشاره کرد.

منتقدان بیش از هر چیزی مجذوب محل وقوع ماجراهای رمان «بازدید از جوخه احمق‌ها» شدند، این اثر در دنیای صنعت موسیقی داستان خود را تعریف می‌کند. ایگان چندی پیش برنده جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی با همین اثر شده بود. این اثر از لحاظ شکل بسیار تجربی است، برای مثال یکی از بخش‌های کتاب که طولانی هم هست به صورت سخنرانی با استفاده از نرم‌افزار «پاورپوینت» تنظیم شده است.

ایگان با اشاره به تاثیرپذیری خود از «درجستجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست که آن اثر بزرگ هم درمورد گذر زمان است گفت: «حرف اصلی این کتاب درمورد این است که تغییر اجتناب‌ناپذیر است و اغلب تکان‌دهنده. کتاب پروست درمورد غیرقابل پیش‌بینی بودن تاثیر زمان بود. پس جای بحث هم نیست که بردن این جایزه غیرقابل پیش‌بینی بود.»

دیگر نامزدهای این بخش «امتیازات» نوشته جاناتان دی و «تسلیم‌شده» نوشته چانگ-رائی لی بودند. جاناتان فرانزن که بسیاری رمان «آزادی» او را رمان سال 2010 می‌دانستند از راه یافتن به این فهرست بازماند.

پولیتزر نمایشنامه
نمایشنامه «پارک کلایبرن» نوشته بروس نوریس با موضع روابط نژادی و تاثیر آن بر زندگی مدرن برنده جایزه پولیتزر بخش نمایشنامه شد. داستان در منطقه خیالی پارک کلایبرن در شیکاگو می‌گذرد و ماجرای خانواده‌ای است که از خانه خود بیرون انداخته می‌شوند.

نوریس با تشکر از حمایت 10 ساله کمپانی تئاتر استپن‌ولف در شیکاگو گفت: «از ته دل احساس افتخار می‌کنم و از گرفتن چنین جایزه‌ای سر از پا نمی‌شناسم.»

پولیتزر تاریخ و زندگینامه
جایزه پولیتزر بخش تاریخ به «محاکمه آتشین: آبراهام لینکلن و برده‌داری آمریکا» نوشته اریک فونر رسید. فونر استاد دانشگاه کلمبیا است و جوایز متعددی درمورد تحقیقاتش با موضع زمانه لینکلن برده است.

این استاد 68 ساله که اکنون برای تدریس در لندن به سر می‌برد گفت: «پولیتزر گستره‌ای بزرگ در اختیارت می‌گذارد و موجب می‌شود مخاطبان بیشتری سراغ کتاب بروند، این تاثیر بیشتر بر مردم غیردانشگاهی است.»

ران چرنو، مورخ نیویورکی که زندگینامه الکساندر همیلتن و جان دی. راکفلر را نوشته با کتاب «واشنگتن: یک زندگی» برنده جایزه پولیتزر بخش زندگینامه شد. این کتاب که در مورد اولین رئیس جمهور آمریکا است اولین جایزه پولیتزر را برای چرنو به ارمغان آورد.

چرنو گفت: «واقعا شگفت‌زده و هیجان‌زده هستم.» او برای نوشتن این کتاب شش سال وقت صرف کرد و حدود 40 هزار صفحه سند و مردک تاریخی و 125 کتاب درمورد واشنگتن مطالعه کرد. هیئت داوران درمورد این کتاب چنین گفتند: «پرتره جذاب و دقیقی درمورد اولین رهبر کشور.»

پولیتزر شعر
جایزه پولیتزر شعر به کی رایان با «بهترین‌ها: اشعار جدید و منتخب» رسید. هیئت داوران پولیتزر این اثر را «گنجینه ذهنی سنت‌شکن و لذت‌بخش» خواند. رایان از سال 2008 تا 2010 شاعر ملی آمریکا بود.

این بانوی شاعر به شوخی گفت: «جایزه را با ماشین می‌آورند، نه؟» اشعار این کتاب 45 سال از کارنامه شعری این شاعر شوخ‌طبع را دربرمی‌گیرد.

او افزود: «چون سرشت من با سلیقه زمانه هماهنگ نبود باید راهی پیدا می‌کردم تا آنچه باید گفته شود را در شعر بگویم، شعر فعالیت ذهن و دل است. شاید کلیشه‌ای به نظر بیاید اما شعر می‌آید و می‌رود. من بی‌میل وارد آن شدم و دیگر از آن خارج نشدم و نمی‌شوم.»

جوایز پولیتزر سالانه از سوی دانشگاه کلمبیا اهدا می‌شود. برندگان این جوایز را هیئت 19 نفره انتخاب می‌کنند و برندگان جایزه نقدی 10 هزار دلاری نیز دریافت می‌کنند.

آسوشیتدپرس / 18 آوریل / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

54141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من NL ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    مرسی بابا این خبر