والی، قلعه‌ی منحصربفرد قجری در ایلام!

4.8
از 15 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
به رخ کشیدن معماری قجری در غرب کشور! +تصاویر
06 مهر 1399 08:00
2

معرفی قلعه والی

در غرب ایران و در میان کوه‌های استوارش، شهری قرار گرفته است به نام ایلام! همان شهری که در ارتفاعات قرار گرفته و از آب و هوای معتدل بهاری و کوهستانی نیز برخوردار است. اسلام در زمان قاجار مورد توجه والی وقت ایلام بود و این شهر برای وی یک قرارگاه تابستانی خوب به حساب می‌آمد، به همین دلیل در سال ۱۳۲۶ هجری به فرمان غلام رضا خان والی، در محله‌ای حسین‌آباد فیلی که به ده بالا نیز معروف بود، قلعه والی خان احداث شد. هدف غلام رضا خان والی از احداث این قلعه، ساخت مکانی برای اقامت خود در فصل تابستان بوده است.

والی، قلعه‌ی منحصربفرد قجری در ایلام

معماری قلعه والی

قلعه والی در حدود ۱۵۰۰ مترمربع مساحت دارد، و دارای یک حیاط مرکزی به مساحت ۷۰۰ مترمربع است که این حیاط از سه سمت به ‌وسیله عمارت احاطه شده است. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه، شامل آجر و در مواردی سنگ است.

والی، قلعه‌ی منحصربفرد قجری در ایلام

نمای جنوبی قلعه شکلی شبیه به ذوزنقه دارد. این بنا ابتدا در فضایی کاملا باز ساخته شده بود ولی با توسعه شهرنشینی در حال حاضر اطراف آن با ساختمان‌های مختلف احاطه شده است. سمت شمال قلعه با یک کوچه شش متری و سمت غربی آن با یک خیابان هشت متری همسایگی دارد. همچنین در قسمت شرقی آن نیز اداره کل امور دارایی ایلام به چشم می‌خورد.

والی، قلعه‌ی منحصربفرد قجری در ایلام

چیزی که معماری این قلعه را جذاب و دیدنی کرده است، تراس‌های سرپوشیده‌ای است که در ضلع جنوبی قلعه همراه با پنجره‌های مشبک با شیشه‌های الوان آن قرار گرفته‌اند، نرده‌های مشبک آجری به رنگ زیبای فیروزه‌ای، اورسی‌ها، ستون‌های دایره‌ای قلعه، سرستون‌های نقش‌دار و قوس‌های کمانی و تزیینی نیز به این زیبایی افزوده اند. در ادامه تصاویر زیبای دیگری از این قلعه را با یکدیگر تماشا می‌کنیم:

والی، قلعه‌ی منحصربفرد قجری در ایلام

والی، قلعه‌ی منحصربفرد قجری در ایلام

والی، قلعه‌ی منحصربفرد قجری در ایلام