رهبران نزدیک به ترامپ، با فاصله گرفتن از او، مهیای پیروزی بایدن می‌شوند

ایسنا نوشت: "به نظر می‌رسد رهبران در جهان خودشان را برای پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده می‌کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اخیرا نشانه‌هایی از فاصله گرفتن از دونالد ترامپ را ارائه کرده‌اند."

پایگاه یاهونیوز در مطلبی در خصوص تدارک رهبران جهان برای پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌نویسد:

«دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تمام طول دور اول ریاست جمهوری خود همواره با تحسین درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حرف زده و او را "بسیار باهوش" و "بسیار قدرتمند" خوانده است. پوتین هم تعاریف متقابلی داشته و در زمان استیضاح ترامپ در کنگره، از این رئیس جمهور آمریکا دفاع کرده و اتهامات مطرح شده علیه او را "ساختگی" خواند.

با این حال رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه در حضورش در تلویزیون به شکلی تعجب برانگیز انتقادات ترامپ از بایدن را رد و عنوان کرد، فکر نمی‌کند پسر این نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در اوکراین مرتکب جرمی شده باشد.

او در این مصاحبه درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن، گفت: البته بله او دست کم یک شرکت (در اوکراین) داشت که عملا آن را رهبری می‌کرد و با ارزیابی همه چیز او پول خوبی هم در آورد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: من در این مورد چیز مجرمانه‌ای نمی‌بینم. دست کم ما نمی‌دانیم که آیا این مجرمانه بوده یا خیر.

ترامپ مکررا جو بایدن و پسرش هانتر را متهم به دست زدن به اقدامات غیراخلاقی در اوکراین کرده هر چند که هیچ سند و مدرکی در حمایت از این اتهامات بررسی نشده است.

کنفرانس مطبوعاتی پوتین دو روز بعد از آن برگزار شد که ترامپ از سوی یک همپیمان نزدیک دیگرش یعنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مورد بی اعتنایی قرار گرفت. نتانیاهو روز جمعه در تماسی تلفنی با ترامپ ماهرانه در مقابل تلاش این رئیس جمهور آمریکا برای وادار کردنش به بدگویی در مورد جو بایدن جا خالی داد.

وقتی ترامپ در این گفتگو از نتانیاهو درباره این پرسید که آیا "جوی خوابالو" می‌توانست به بازیابی روابط میان اسرائیل و سودان کمک کند، نتانیاهو در پاسخ گفت: "چیزی که من می‌توانم به شما بگویم این است که ما قدردان کمک هر کسی در آمریکا برای صلح هستیم".

در عین حال ترامپ با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم روابط نزدیکی دارد اما طبق گزارش تایمز، دولت جانسون هم فعالانه دارد تلاش می‌کند تا به کمپین بایدن نزدیک شود.

روزنامه تایمز آو لاندن در گزارشی نوشت، دومینیک راب، وزیر خارجه دولت انگلیس اخیرا با سناتور دموکرات، کریس کونز، کسی که از او به عنوان یک معتمد نزدیک بایدن و نامزد وزارت امور خارجه در دولت احتمالی وی یاد می‌شود، دیدار داشته است.

ساجد جاوید، عضو ارشد حزب محافظه کار انگلیس و نماینده این حزب در پارلمان که قبلا به عنوان وزیر دارایی خدمت کرده، همچنین علنا از نامزدی بایدن در انتخابات آمریکا حمایت کرد، در حالی که قبلا حامی جمهوریخواهان آمریکا بود.

رهبران جهان تنها کسانی نیستند که ظاهرا پیش بینی پیروزی بایدن را در انتخابات آمریکا داشته‌اند. در هفته‌های اخیر چندین گزارش نشان دادند که جمهوریخواهان و افرادی که قبلا نسبت به ترامپ خودی محسوب می‌شدند خودشان را برای شکست در انتخابات آماده می‌کنند.

اوایل ماه جاری میلادی سناتور جمهوریخواه تد کروز که در سال 2016 در رقابت مقدماتی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری با ترامپ رقابت کرد، هشدار داد که جمهوریخواهان با دورنمای یک "حمام خون" روبرو بوده و ممکن است کنترل سنا و کاخ سفید را در ماه نوامبر از دست بدهند.

سناتور جمهوریخواه بن ساس، از نبراسکا، با لحن مشابهی در یک فایل صوتی افشا شده از سوی واشنگتن اگزماینر در اوایل ماه جاری میلادی توضیح داد چرا برای ترامپ تبلیغ نمی‌کند. ساس در این فایل از ترامپ به خاطر این که "رئیس جمهوری است که دست دیکتاتورها را می‌بوسد" انتقاد کرد.

حتی میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا نیز دارد فاصله‌اش را با ترامپ حفظ می‌کند و گزارش شده که چند ماه است به خاطر تدابیر شل و ول دولت در زمینه محافظت در برابر کروناویروس، به کاخ سفید نرفته است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1448125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =