۰ نفر
۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
عراقچی وارد باکو شد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش در قالب یک سفر منطقه‌ای وارد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش خبرآنلاین، دیدار با  "شاهین مصطفی اف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، "جیهون بایرام اف" وزیر امور خارجه، "حکمت حاجی اف " دستیار رییس جمهوری و دیگر مقامات این کشور از جمله برنامه سفر عراقچی به باکو عنوان شده است. 

عراقچی در این سفر و در دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان، مسایل منطقه ای از جمله راه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بررسی خواهد کرد. 

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در قالب سفر منطقه ای قرار است از ارمنستان، ترکیه و مسکو نیز دیدار کند.

ششم مهرماه امسال درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1448243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =