بیانیه مشترک احزاب پارلمان ترکیه در واکنش به اظهارات مکرون

ایرنا نوشت: احزاب پارلمان ترکیه در یک بیانیه مشترک اظهارات «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه درباره تصاویر توهین آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) را محکوم کردند.

به گزارش رویترز، چهار حزب عدالت و توسعه، حرکت ملی، جمهوریخواه خلق و حزب نیک سه‌شنبه شب در بیانیه مشترک خود هشدار دادند که اظهارات مکرون می‌تواند باعث ایجاد «مناقشه‌های ویرانگر» شود.

رئیس‌ جمهوری فرانسه روز چهارشنبه گذشته در اظهاراتی اعلام کرد که فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) ادامه خواهد داد، موضوعی که خشم مسلمانان سراسر جهان را برانگیخته و با واکنش تند مسلمانان مواجه شده است.

احزاب ترکیه در بیانیه مشترک خود اعلام کردند: اظهارات مکرون با اقدامات بی‌محابایی که به بهانه «حمایت از آزادی بیان» انجام می‌دهد، مناقشه و شکافی ایجاد می‌کند که تبعات آن می‌توان تاثیرات منفی و عمیقی بر پیروان همه ادیان بگذارد.

رجیب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز دوشنبه شب در مراسمی به مناسبت آغاز «هفته میلاد پیامبر (ص)» بار دیگر با حمله به مکرون وی را بیمار توصیف کرد و گفت: حمله به اسلام و مسلمانان با تشویق رهبر فرانسه شروع شد که خود نیازمند آن است که به لحاظ روانی درمان شود.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: دشمنی با اسلام و مسلمانان به سیاست مورد حمایت رهبران برخی کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش با حمله به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت: آزادی ادیانی که شما مدعی آن هستید، کجاست؟ چه گونه اجازه می‌دهید که بیش از ۱۰۰ پلیس به مسجدی در آلمان حمله کنند؟

اردوغان چند روز پیش نیز با انتقاد شدید از مکرون خطاب به وی گفت که او نیاز به آزمایش سلامت ذهنی دارد.

اظهارات مکرون باعث شد که بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی پایشی برای نخریدن کالاهای فرانسوی را راه‌اندازی کنند.

311311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1448343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =