۸ نفر
۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
سودان، آرزوی نیل تا فرات اسرائیل را برآورده می‌کند

دولت نظامی سودان در مقابل حذف نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم سرانجام موافقت کامل خود را برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

از دو سال گذشته آمریکا، عربستان و امارات فشارهای زیادی بر عمر البشیر رئیس جمهوری مخلوع سودان وارد آوردند تا با اسرائیل رابطه سیاسی برقرار کند اما البشیر مخالفت می کرد. این امر یعنی مخالفت البشیر با عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی موجب شد تا عربستان، امارات و آمریکا مقدمات یک کودتای نظامی را فراهم کنند و سرانجام عمر البشیر پس از نزدیک به ۳۰ سال حاکمیت از قدرت بر کنارشد.

ژنرال های کودتاگر، قبلا بارها به صورت پنهانی با مقامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در خارج ملاقات و تعهد دادند در صورت موفقیت کودتا با رژیم اشغالگر قدس رابطه برقرار کنند. طی یک سال اخیر مقدمات این رابطه بین ژنرال های ارتش سودان و اسرائیل فراهم شد اما این ژنرال ها عادی سازی رابطه با این رژیم را منوط به حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم دانستند.

این رابطه اکنون مراحل مقدماتی خود را طی می کند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که قصد دارد از این رابطه به عنوان برگ برنده انتخاباتی استفاده کند در حال زمینه سازی برای امضاء توافقنامه بین خارطوم و تل آویو در کاخ سفید است. این امکان نیز وجود دارد که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد دولت نظامی سودان از امضاء توافقنامه صلح خودداری کند.

کشور سودان یکی از کشورهای عرب شمال آفریقا است که از موقعیت کاملاً ژئوپولتیکی برخوردار است و به عنوان دروازه شمال به غرب آفریقا تلقی می شود. حضور سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی به رویای رهبران تاریخی این رژیم برای تحقق مقوله اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات جامه عمل می پوشاند. پرچم رژیم صهیونیستی با دو خط موازی آبی رنگ که در وسط آن ستاره داوود قرار دارد نماد دو رودخانه نیل و فرات است که رهبران تاریخی این رژیم همواره درصدد دست یابی به ساحل این دو رودخانه مهم عربی بوده اند.

 از آنجایی که کشور سودان علیرغم برخورداری از زمین کشاورزی حاصلخیز، در طول ۵ دهه گذشته به دلیل جنگ های داخلی که سر انجام منجر به جدائی سودانی جنوبی شد، نتوانست از موارد طبیعی و خدادادی خود به درستی بهره برداری کند، همواره متکی به کمک های خارجی و عربی بوده و حتی در دوران حاکمیت جعفر نمیری دیکتاتور مخلوع سودان، این کشور با دریافت کمک مالی از اسرائیل در انتقال یهودیان فالاشه از اتیوپی به فلسطین اشغالی ایفای نقش کرد.

اکنون ژنرال های ارتش سودان که تجربه بالایی در کودتاهای نظامی دارند با سرنگونی دولت عمر البشیر مأموریت دارند تا زمینه برقراری رابطه بین سودان و اسرائیل را فراهم کنند. این کشور در طول استقلال خود از سال ۱۹۵۸ تا کنون یکی از کشورهای حامی ملت فلسطین بود و در مقطعی به عنوان کانون تجمع نیروهای اسلامی ضد رژیم صهیونیستی تلقی می شد. سودان در سال ۱۹۶۷ و پس از شکست کشورهای عربی در جنگ ۶روزه ژوئن میزبان رهبران کشورهای اتحادیه عرب بود که در آن رهبران عرب هر گونه سازش و مذاکره و به رسمیت شناختن اسرائیل را به شدت مردود دانستند.
در همان زمان خارطوم پایتخت سودان به عنوان پایتخت عربی "۳ نه بزرگ به رژیم صهیونیستی " نه صلح ـ نه سازش ـ و نه به رسمیت شناختن اسرائیل شناخته شد.

اما علیرغم عادی سازی رابطه بین دو رژیم سودان و اسرائیل به دلیل وجود احزاب اسلامی ریشه دار در سودان، این عادی سازی خیلی دوام نخواهد آورد. این کشور قطعاً در آینده با شورش های خیابانی مواجه خواهد شد که در آن صورت ژنرال های اسلام گرا پس از مدتی علیه حاکمیت نظامیانی که قرارداد صلح با اسرائیل امضاء کرده اند، کودتا خواهند کرد.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1448372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =