بازار ۱۵۰ میلیارد دلاری که چابهار از آن محروم است

چابهار با همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ذاتی برای حمل بار و مسافر، سال‌هاست از این حجم درآمد محروم است. مهمترین دلیل محرومیت هم عدم ورود ایرلاین‌های بین‌المللی به پایگاه نظامی کنارک است. دلیل ساخت و راه‌اندازی شهر فرودگاه چابهار هم امکان ورود پروازهای بین‌المللی به چابهار است.

به گزارش خبرآنلاین ازچابهار :به استناد آمارهای سال ۲۰۱۹ و پیش از آنکه کرونا، هواپیماها را زمین‌گیر کند، تنها ۵ فرودگاه در آسیا و خاورمیانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد از حمل بار و مسافر داشته‌اند. بازاری بزرگ و بسیار قدرتمند که چابهار به پشتوانه موقعیت استراتژیکش می‌تواند از آن کسب سهم کند. کرونا شاید ایرلاین‌های فعال و فرودگاه‌های بزرگ جهان را زمین‌گیر کرده باشد، اما برای چابهار به مانند یک فرصت طلایی است تا با توسعه زیرساخت حمل‌ونقل هوایی، از این بازار بزرگ کسب سهم کند. هدفی بزرگ که چابهار با ساخت شهر فرودگاهی به دنبال تحقق آن است.

فرودگاه چانگی سنگاپور: ۳۶.۶ میلیارد دلار درآمد
گزارش سالانه یاتا، فرودگاه چانگی سنگاپور یکی از پرترددترین فرودگاهی جهان در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده است. طی سال ۲۰۱۹، بالغ بر ۶۸میلیون مسافر از طریق فرودگاه چانگی جابه‌جا شده‌اند. طی همین بازه زمانی ۲میلیون و ۱۰هزار تن کالا و بار از طریق فرودگاه جابه‌جا شده است. برای جابه‌جایی این تعداد مسافر، ۳۸۲ هزار پرواز به فرودگاه چانگی تردد داشته‌اند؛ یعنی به طور متوسط روزانه ۱۰۵۰ پرواز. گردش مالی ناشی از ۳۸۲ هزار پرواز برای جابه‌جایی ۶۸ میلیون مسافر و ۲میلیون تن کالا، درآمد ۳۶.۶ میلیارد دلاری را فرودگاه چانگی سنگاپور به همراه داشته است.

فرودگاه بین‌المللی دبی: ۲.۵ میلیون تن حمل کالا
روزانه بالغ بر یک هزار پرواز به فرودگاه بین‌المللی دبی وارد شده و از آن خارج شدند تا این شهر فرودگاهی در میان ۵ فرودگاه پرتردد جهان در سال ۲۰۱۹ جای گیرد. ۳۷۳ هزار پرواز طی یک سال تنها ۸۶میلیون مسافر را از طریق فرودگاه دبی جابه‌جا نکردند، که بالغ بر ۲ و نیم میلیون تن کالا نیز از فرودگاه‌ بین‌المللی دبی جابه‌جا شد. گردش مالی جابه‌جایی ۲.۵ میلیون تن کالا و ۸۶ میلیون مسافر، درآمدی بالغ بر ۲۷میلیارد دلار طی سال ۲۰۱۹ برای شهر فرودگاهی دبی به همراه داشته است. این در حالی است که در فاصله ۱۵ مایلی و ۳۸مایلی فرودگاه دبی، دو فرودگاه بین‌المللی شارجه و آل‌مکتوم فعال هستند.

فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودنگ: ۵۱۲ هزار پرواز
تولید انبوه چین برای عرضه در بازارهای جهانی تنها راهی عرشه کشتی‌های اقیانوس‌پیما نمی‌شود و حجم قابل توجهی از تولیدات اژدهای زرد به صورت هوایی به بازارهای مصرف می‌رسد. فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودنگ یکی از ابرفرودگاه‌های چین است که حمل بار و مسافر را در ابعاد وسیع انجام می‌دهد. شهر فرودگاهی شانگهای پودنگ طی سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳.۶ میلیون تن کالا و بار را جابه‌جا کرد که از این حیث رکورددار است. علاوه بر آن ۷۶میلیون مسافر از طریق این فرودگاه جابه‌جا شدند. ۵۱۲هزار پرواز طی سال ۲۰۱۹ از طریق فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودنگ انجام شد و گردش مالی ناشی از آن، درآمدی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار را برای فرودگاه حاصل کرد.

فرودگاه بین‌المللی استانبول: ۵۲میلیون مسافر
فرودگاه جدید استانبول، به معنای واقعی یک شهر فرودگاهی است؛ فرودگاهی که با ظرفیت جابه‌جایی ۱۵۰میلیون مسافر و حمل ۵میلیون تن کالا در سال طراحی شده است. در سال ۲۰۱۹ روزانه نزدیک به یک هزار پرواز در شهر فرودگاهی استانبول تردد داشتند. پروازهایی که ۵۲ میلیون مسافر و ۸۵۳هزار تن بار را جابه‌جا کردند. گردش مالی ناشی از این حجم پروازی برای جابه‌جایی بار و مسافر، بالغ بر ۲۰میلیارد دلار درآمدزایی داشته است.

فرودگاه بین‌المللی اینچئون: ۲.۷میلیون تن حمل کالا
بیش از ۲.۷ میلیون تن کالا طی سال ۲۰۱۹ از طریق فرودگاه بین‌المللی اینچئون حمل شده است. همین عامل، شهر فرودگاهی اینچئون در جنوب شرق آسیا را تبدیل به یکی از بزرگترین هاب‌های ترانزیتی و لجستیکی جهان کرده است. علاوه بر ۲.۷ میلیون تن کالایی که از طریق این فرودگاه حمل شده است، نزدیک به ۷۲میلیون مسافر هم طی سال ۲۰۱۹ از طریق فرودگاه اینچئون جابه‌جا شده‌اند. ۴۰۴ هزار پرواز برای جابه‌جایی این حجم از کالا و مسافر طی یک سال در فرودگاه بین‌المللی اینچئون تردد داشته‌اند. درآمد خالص ناشی از گردش مالی ۴۰۴ هزار پرواز در فرودگاه اینچئون طی سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳۰میلیارد دلار بالغ می‌شود.

آیا چابهار می‌تواند از این بازار در دسترس کسب سهم کند؟
چابهار با همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ذاتی برای حمل بار و مسافر، سال‌هاست از این حجم درآمد محروم است. مهمترین دلیل محرومیت هم عدم ورود ایرلاین‌های بین‌المللی به پایگاه نظامی کنارک است. دلیل ساخت و راه‌اندازی شهر فرودگاه چابهار هم امکان ورود پروازهای بین‌المللی به چابهار است. چشم‌انداز چابهار تبدیل شدن به شهر لجستیکی یا هاب لجستیکی در ابعاد بین‌المللی است. بنابراین باید زیرساختی فراهم شود تا ایرلاین‌های بزرگ چون ترکیش، لوفت‌هانزا، امارات، ایرفرانس و امثالهم وارد چابهار شوند. پایگاه نظامی کنارک هر چه قدر هم که تجهیز شده و توسعه پیدا کند، پروازهای بین‌المللی به آن وارد نمی‌شود، چون یک فرودگاه نظامی کد شده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1448666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =