تپکو چند روز پیش مقدار قابل توجهی از آب‌های آلوده به میزان پایین رادیواکتیو را روانه اقیانوس ‌آرام کرد تا جا برای آب‌های آلوده‌تر در نیروگاه باز شود. جابه‌جایی آب‌های آلوده چندین ماه زمان نیاز دارد.

بهنوش خرم‌روز:‌ انتشار مواد رادیواکتیو از رآکتورهای آسیب‌دیده نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، بعد از زلزله و سونامی بی‌سابقه 11 مارس / 20 اسفند گذشته، بدترین بحران هسته‌ای تاریخ این کشور را به وجود آورد. میزان انتشار در حدی بود که کارشناسان، سطح 7 از مقیاس بین‌المللی حوادث هسته‌ای را برای آن انتخاب کردند.

یکی از مشکلات بزرگ مسئولین ژاپن و بیشتر از همه، اپراتور نیروگاه دای-ایچی فوکوشیما، شرکت انرژی توکیو الکتریک (یا به اختصار تپکو) حجم فوق‌العاده زیاد آب‌های آلوده به مقادیر بالای مواد رادیواکتیو است که در گودال‌های زیر رآکتورها جمع شده و انجام ادامه عملیات پاک‌سازی را مختل می‌کند. تپکو چند روز گذشته درصدی از آب‌های آلوده به دوز پایین مواد رادیواکتیو را مستقیما روانه اقیانوس آرام کرد تا به امید رقیق شدن آنها در حجم عظیم آب اقیانوس از مشکلات خود بکاهد. 

به گزارش آسوشیتدپرس، اکنون نوبت به آب‌های آلوده به مقادیر بالای رادیواکتیو رسیده است. از روز سه‌شنبه تپکو شروع به پمپ کردن آب‌های آلوده از پای ساختمان‌های نیروگاه به درون یک مخزن موقتی کرده، کاری که می‌تواند گامی اساسی در مدیریت بحران هسته‌ای ژاپن باشد.

جابه‌جایی 6.6 میلیون گالن آب آلوده جمع‌شده در پای ساختمان رآکتور شماره 2،‌ به کارکنان اجازه می‌دهد به رآکتور نزدیک شوند و سیستم‌های خنک‌کننده‌ای را که بیش از یک ماه است از کار افتاده‌اند، تعمیر کنند. البته در مقایسه با کل فرایندی که برای رفع بحران در ژاپن ضروری است،‌ این اقدامی کوچک است. تپکو چند روز پیش اعلام کرد که خاموشی سرد رآکتورهای نیروگاه به 9 ماه زمان نیاز خواهد داشت. به علاوه برخی دست‌اندرکاران بر این باورند که موانع موجود،‌ این زمان را طولانی‌تر و روند را کندتر هم خواهد کرد.

قرار است آب‌های آلوده در چند مرحله از نیروگاه خارج شود. در مرحله اول، ‌تپکو قصد دارد طی 20 روز آینده، یک‌سوم از این آب‌ها را از نیروگاه خارج کند. در مجموع 18.5 میلیون گالن (معادل 70 هزار تن)  آب آلوده باید از نیروگاه خارج شود و همین کار می‌تواند چندین ماه طول بکشد.

تپکو می‌خواهد این آب‌های بسیار آلوده را روانه انباری کند که بعد از سونامی از آب آلوده به میان پایین رادیواکتیو پر شده بود، ‌همان آب‌های آلوده‌ای که چند روز پیش به آب‌های آزاد ریخته شد تا جا برای آب‌های آلوده‌تر باز شود!

اما تپکو با این همه آب آلوده چه خواهد کرد؟ این شرکت برنامه دارد از فناوری مهندسین فرانسوی برای کاهش میزان ماده رادیواکتیو و زدودن نمک از این آب‌ها استفاده کند تا بتواند دوباره از آن برای خنک کردن رآکتورها بهره بگیرد. این کار هم ماه‌ها زمان لازم خواهد داشت.

تازه وقتی آب‌های آلوده جابه‌جا بشود و از میزان آلودگی کم شود،‌ کارکنان باید تعمیر سیستم‌های خنک‌کننده رآکتورهای 1، ‌2 و 3 را آغاز کنند. همچنین باید فعالیت خنک‌کننده استخرهای سوخت مصرفی رآکتور شماره 6 و یک استخر مشترک بین 6 رآکتور را احیا کنند.

با توجه به طولانی شدن فرآیندها و نارضایتی فزاینده مردم ژاپن، تپکو  امیدوار است بتواند بسیاری از این اقدامات را طی سه ماه آینده انجام دهد. همچنین امیدوار است طی 6 تا 9 ماه آینده بتواند رآکتورها را به خاموشی سرد برساند و سپس روی آن‌ها را بپوشاند تا از هر نشتی احتمالی در آینده از این رآکتورها جلوگیری کند. برای این کار احتمالا از نوعی روکش صنعتی استفاده خواهد شد.

هم‌چنین دیروز مشخص شد دو روبات کنترل از راه دور ارسال شده به رآکتورهای شماره 1 و 3 در روز یک‌شنبه، میزان تشعشع را 57 میلی‌سیورت بر ساعت تخمین زده‌اند که هنوز برای نزدیک شدن انسان به محیط خیلی خیلی زیاد است. اما میزان بالای بخار آب درون رآکتورها،‌ لنز دوربین‌های روبات‌ها را می‌پوشاند و بررسی شرایط را بسیار سخت می‌سازد. به علاوه این شرایط باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند روبات را بیشتر از یک ساعت درون رآکتور نگه دارند.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =