۱۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
رویکرد رهبری برای مدیریت کرونا

در روز اول اعلام عمومی شیوع ویروس کرونا در کشور در تاریخ اول اسفند ٩٨ نوشتم چگونه کرونا را مدیریت کنیم.

اصل یادداشت را اینجا بخوانید: مدیریت بحران زلزله کرونا ویروس  شش روز بعد پس از تجزیه و تحلیل عملکرد نابسامان کمیته های مقابله کشوری، لزوم بازنگری فوری را در برنامه مدیریت بحران کشور را تاکید کردم:
لزوم بازنگری فوری در برنامه‌های مدیریت بحران کرونا  و همینطور  از آن روز تا به امروز مدام معایب، روش ها، تحلیل ها، راه کارها و اقدامات لازم را برای برون رفت از این شرایط ویرانگر نوشتم. بدون تعارف همه هم درست بود، خوشبختانه همه مکتوب و در این سایت موجود است.  اینجا

اجازه بفرمایید زبان را کمی واقع بینانه تر و صریحتر کنم، بله تک تک عرایضم درست و بجا بود، چرا انجام نشد ؟ مسئول روزی ٤٥٠ کشته یا سه برابر آن در این روزها کیست؟ شما نمی دانستید مدیریت یک واگیر بدون درمان در یک کشور چگونه است ! ولیکن برخی بر اساس سوابق، کتاب ها، تجربه و مطالعات عمیق بحران های دنیا و ... می دانستند چه خواهد شد؟ دقیقا همان که گفتند شد.

حال حقیقتا آقای دکتر نمکی وزیر محترم، آقای زالی، فرمانده کرونای تهران و بقیه مدیران محترم کشور در امر مدیریت بحران کرونای ایران زمین، آخر چرا؟! 
تک روی با نداشتن علم لازم تا کجا؟!  شاید تصور شود بنده به عنوان مطرح کننده این مسائل امروز خوشحالم که هر چه عرض کردم همان درست از آب درآمد و شما بقول معاون وزارت بهداشت رفوزه شده اید؟ والله عکس آن است!
تمام عمر درس خوانده و درس دادیم که شاید شاهد چنین حوادثی در کشور محمد و آل محمد (ص) نباشیم تا در زلزله ها، اتش سوزی ها، بیماری ها، ... چنین گرفتار نشویم که شدیم؛ این یعنی تمام تلاشهای بنده و همکاران من در دانشگاه به جایی نرسیده است! مدیریت کامل کرونا، کار شما نبود و نیست، بارها عرض کردم، جنس این، از نوع مدیریت کلان بحران و توجه به سیکل بحران است نه از نوع درمانی چون درمان ندارد!!                                                     

در تاریخ ٢٧ فروردین ٩٩ بجای استفاده از تعطیلات این گزارش را نوشت: تنها راه ممکن برای مدیریت بحران کرونا در تهران  آن روز نوشتم به سمت محله ها روانه شوید، عین بخشی از مرقومه : 
« این قسمت که چاره ای نیست و می بایستی دنبال کرد! ولیکن در این مرحله از بحران کرونا و شهر تهران اقدامی می بایست مد نظر گیرد که هم تامیین کننده نیازهای کمیته ملی باشد هم نقش مستقیم شهر تهران (city input) در ان هویدا باشد. اینجاست که یاداور میشوم با توجه به شرایط کنونی کرونا در تهران بهترین کار تقسیم فرایند در داخل شهرداری های ٢٢ گانه مناطق است و در وحله عملیاتی تر در ناحیه ها و سپس محله ها !
این مطلب زمانی بصورت کامل قابل مدیریت خواهد بود که اخبار از طریق هر وسیله ای (رادیو، تلویزیون، ...) فقط درباره مسایل کمیته ملی صحبت و اطلاع رسانی نماید و بقیه اطلاع رسانی بصورت محلی توسط برنامه های کمیته تهران و شهرداری نواحی صورت پذیرد. اعم برنامه ها همان برنامه های ملی، بقیه راهکارها توسط کمیته تهران بر اساس شناخت نیازهای محلی و نواحی باید صورت پذیرد. مسلما در اینجا وارد جزییات بیشتر در سطوح محلی شدن تا حدودی بی معنی خواهد بود البته کمک مساجد محلی و تشکیل کمیته های محلی درمانی با ساکنینی که داری تخصص های درمانی در محل هستند و ... مد نظر می باشد، این محتوا همواره در اینده و بحران های بعدی یک تجربه بی نظیر جهانی را برای مدیریت این ویروس و سوانح دیگر از جمله "زلزله" برای ابر شهر تهران به ارمغان خواهد اورد. دیگر شهرهای بزرگ کشور نیز از همین الگو در این برهه از آزاد سازی فعالیت های شهری در رابطه با کرونا می توانند بهره بگیرند، انشا الله کمکی باشد.»

آیا این هشدار در مکتوبات هست یا نیست آنهم در فروردین ماه؟ هیچ عذری قابل پذیرش نیست، متاسفم که غرور بی جای برخی، جان مردم شریف ما را در اثر بی توجهی می گیرد !
فقط از اوایل فروردین گفتید پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت ! که چی ؟ برای آن چه کردید؟! اگر اول اردیبهشت به توصیه ام عمل کرده بودید امروز شاید بحث درباره کرونا بی معنی بود، هیهات ! حال حدود نه ماه از شروع ویروس کرونا گذشته و فقط روزانه تعداد تلفات و گله ها و فتح قله های بلند توسط آقای وزیر که کمی هم ... و نماینده کمیته ها گزارش شده است و این در حالی است که همه ریز و بم کار مشخص شده بود ! ولی الحمدالله در بیانات اخیر مقام معظم رهبری تکیه و تایید بر رویکرد محله محوری و امروز هم در فرمایشات ریاست جمهوری و وزیر کشور این مطلب را دیدم؛
فقط و فقط توجه شود موضوع کرونا است و دیگر مطالب درگیر موضوع نشود که عکس نتیجه خواهد داد. همانگونه که در ٢٧ فروردین عرض کرده بودم تنها راه برای مدیریت بحران کشیدن موضوع به محلات است و اکنون با تایید این مطلب توسط مقام معظم رهبری پس بی وقفه از بیانات و رهنمودهای ایشان استفاده فرمایید، باز تاکید مکرر می کنم البته با تغییر ساختار و درگیر نمودن خود شهرها، و قرنطینه یکماهه همانگونه که در یادداشت هایم موجود است، در غیر اینصورت ٩ ماه دیگر هم بی فایده خواهد گذشت.

یک نکته مهم دیگر که آقای جانسون نخست وزیر انگلستان به یادداشت بنده عمل کرد و انگلستان را ۴ هفته قرنطینه کرد ولی ما هنوز گرفتار گله و گزارش های حیرت مجامع جهانی از اقدامات فوق العاده خود هستیم و مهمتر از همه جناب وزیر بنده جوانترین یا یکی از جوانترین استاد تمام های تاریخ وزارت علوم هستم که در زمان خودم به این رتبه نایل شدم، لذا استدعا دارم به شعور عمومی مردم توهین نشود، کرونا وحشیتر نشده است مگر معیاری برای ارزیابی کمی وحشیگری ان داشتیم !  که امروز خودمان را پشت آن مخفی کنیم ! عملکردمان از خراب، خرابتر  شده است. عرفان بافی بس است. جان مردم و مال مردم در میان است ؟
اصل مقاله: سخنی با ریاست محترم جمهوری در خصوص کرونا  و درخواست حقیر در تاریخ ۶ مهر ماه :  قسمتی از عین یادداشت: برای تبدیل منحنی بیماری A به منحنی کاهندگی B با توجه به نبود درمان قطعی و واکسن و حتی بودن انها در کوتاه و میان مدت تنها ایجاد وقفه در سیکل است که خود به ان بیشتر از همه واقف هستید، در غیر اینصورت منحنی A تا مدتها با کشور خواهد بود که از هر سو مردم عزیزمان را متضرر خواهد نمود !

هر کاری، بلدی می خواهد. یک کار تخصصی را بهترین آدم روی زمین که تخصصی در آن زمینه نداشته باشد نمی تواند انجام دهد، ایرادی هم نیست. الحمدالله که حکمت بر این قرار گرفته است، رجوع به اهل فن.                                                                 

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1450386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =