رئیس اسبق سیا: درباره خشونت‌ها و اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ نگرانم

فارس نوشت: رئیس سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یک مصاحبه درباره خشونت‌‍‌های مسلحانه پس از انتخابات ریاست جمهوری و اقدام دونالد ترامپ در اعلام پیش از موعد پیروزی در انتخابات ابراز نگرانی کرد.

 در حالی که برخی رسانه‌های آمریکایی خبر دادند رئیس‌جمهور این کشور به چند نفر از معتمدان خود اعلام کرده که قصد دارد سه‌شنبه شب و پیش از پایان شمارش رسمی آرا،‌ پیروزی خود را در انتخابات اعلام کند، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره تبعات این اقدام هشدار داد.

شبکه سی‌ان‌ان در مصاحبه با «جان برنان» رئیس پیشین مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی آمریکا از او درباره احتمال خشونت در آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نتیجه اقدام دونالد ترامپ در عدم پذیرش شکست احتمالی او در انتخابات سوال کرد.

مجری این رسانه وابسته به دموکرات‌ها از رئیس سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ سیا پرسید که آیا این احتمال بروز خشونت مسلحانه در نتیجه عدم پذیرش نتیجه انتخابات توسط رئیس‌جمهور مستقر و کنونی (ترامپ) وجود دارد؟

برنان گفت: «متاسفانه این احتمال وجود دارد. ما قبلا هرگز کسی را در اتاق بیضی شکل (کاخ سفید، دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا) نداشتیم که به این نوع از تنفر در کشورمان بدمد و بر شعله اقداماتی که دارد در کشور اتفاق می افتد، بیافزاید. ما شاهد تلاش نافرجام برای ربایش فرماندار میشیگان بوده‌ایم و همچنین اقدامات خشن کاروان‌های حامی ترامپ در خیابان‌ها را دیده‌ایم»

رئیس پیشین سیا ادامه داد: «و دونالد ترامپ نه تنها این اقدامات را محکوم نمی‌کند بلکه به نظر می رسد که او بر شعله این رفتارهای تهاجمی می‌دمد. علاوه بر این، تصور بر این است که او نمی‌خواهد نتیجه انتخابات (در صورت شکست) و برنده شدن جو بایدن را بپذیرد».

این مأمور ارشد اطلاعاتی دولت سابق دموکرات آمریکا افزود: «ما هرگز قبلا کسی را در اتاق بیضی شکل به عنوان رئیس جمهور نداشته‌ایم که خواهان پذیرش نتیجه یک انتخابات منصفانه و آزاد نباشد».

مجری شبکه سی‌ان‌ان از برنان درباره گزارش‌های برخی رسانه‌های آمریکایی درباره احتمال اقدام ترامپ در اعلام زودهنگام خود به عنوان پیروز انتخابات در شب انتخابات و پیش از قطعی شدن نتیجه سوال کرد و نظر او را جویا شد.

رئیس اسبق سیا گفت: «خوب باید بگویم که من واقعا نگران هستم چرا که رئیس‌جمهور (در آمریکا) دارای اختیارات و قدرت زیادی است نه فقط از منظر اینکه او چه چیزی می‌گوید بلکه همچنین از منظر کارهایی که او می تواند انجام دهد. برای مثال او می تواند از طریق وزارت دادگستری دست به انجام تحقیقاتی در سراسر کشور بزند».

وی افزود: «علاوه بر این، به نظر من حرف‌های علنی او هم بازتاب گسترده‌ای در این کشور خواهد داشت به همین دلیل من این حرف را قبول ندارم که او فقط تهدید می‌کند و هیچ اقدامی نمی‌تواند بکند... به همین دلیل به نظر من دونالد ترامپ میتواند چالش‌های بسیاری ایجاد کند، چالشهای حقوقی و قانونی یا لفاظی اما من اطمینان دارم که سیستم (حکمرانی و حاکمیتی) ما قادر به تسلط بر دونالد ترامپ خواهد بود».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه از رئیس جمهور آمریکا خواست که از حامیان خود بخواهد در خشونت‌های روز رأی‌گیری یا بعد از آن شرکت نکنند چرا که این باعث تنش‌های فزاینده در داخل آمریکا خواهد شد.

سخنان رئیس پیشین سیا در حالی مطرح شده که پایگاه خبری تحلیلی «آکسیوس» خبر داد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به چند نفر از معتمدان خود گفته در صورتی که سه‌شنبه شب (۱۳ آبان روز برگزاری انتخابات) ببیند که پیشتاز است قصد دارد پیش از پایان شمارش کامل آرا اعلام پیروزی بکند.

طبق این گزارش، ترامپ اعلام کرده حتی اگر نتیجه رأی‌های کالج الکترال در ایالت‌های کلیدی نظیر پنسیلوانیا نیز مشخص نشده باشد وی قصد دارد که اعلام پیروزی کند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1450613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =