امسال پنج میلیون تن نی در برداشت مزارع نیشکر سوزانده می‌شود

ایرنا نوشت : استاندار خوزستان با تاکید بر کاهش سوزاندن مزارع نیشکر به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، گفت: ۳۰ درصد برداشت سبز در مزارع شرکت توسعه نیشکر قابل قبول نیست، با توجه به اینکه امسال سوزاندن پنج میلیون تن نی برای برداشت مزارع نیشکر برآورد شده است.

غلامرضا شریعتی چهارشنبه در کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران خوزستان، با اشاره به تاکیدات سال‌های گذشته بر افزایش سطح برداشت سبز مزارع نیشکر، افزود: ۳۰ درصد برداشت سبز از مزارع نیشکر رقم قابل قبولی نیست و باید سطح برداشت سبز افزایش یابد به ویژه شرکت کشت و صنعت دهخدا که نزدیک به شهر است.

وی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر باید متناسب با افزایش تولید، به بحث‌های محیط زیستی و اجتماعی توجه کند، اظهار داشت: تولید پارسال ۳۰۰ هزار تن شکر و ۳.۲ میلیون تن نی بوده که امسال به ۶۰۰ هزار تن شکر و هفت میلیون تن نی افزایش یافته بنابراین برآورد می‌شود امسال حدود پنج میلیون تن نی سوزانده شود که به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند.

شریعتی تصریح کرد: شرکت توسعه نیشکر باید برنامه خود را برای افزایش سطح برداشت سبز ظرف یک سال آینده اعلام کند تا شاهد آتش زدن مزارع کمتری باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: شهرداری اهواز در زمینه ساماندهی سایت پسماند صفیره و شرکت نفت و گاز کارون در زمینه کاهش آلودگی مشعل‌ها و سایت قدیم پسماند (در برومی) باید برنامه‌های خود را ظرف یک هفته آینده ارائه دهند.

شریعتی به احتمال تکرار بحران تنگی نفس همزمان با باران‌های پاییزه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به هرس گسترده درختان کونوکارپوس، انتظار داریم که مشکلی در زمان بارندگی‌های آتی نداشته باشیم و این مساله به معضل کرونا اضافه نشود.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه پیشنهادی برای تعطیلی ارائه نشده، تعطیلی نخواهیم داشت، البته با توجه به گزارش هواشناسی، ظرف یکی دو روز آینده شرایط ناپایدار و بارندگی خواهیم داشت که انتظار داریم آلودگی هوا کاهش یابد.

استاندار خوزستان در پاسخ به علت تشکیل دیرهنگام نشست کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا با گذشت ۱۴ روز از شرایط ناسالم در برخی شهرها، گفت: این نشست برای اتخاذ تصمیمات لازم است، ولی آلاینده‌ها در حد اضطرار و پرخطر نبوده و در حال حاضر در شرایط اضطراری نیستیم، شاخص آلودگی هوا در وضعیت بنفش (خیلی ناسالم) نیست و در اهواز و برخی شهرها در وضعیت قرمز (ناسالم) است بنابراین نیازی به تعطیلی و تصمیمات اضطراری نبوده است.

شریعتی اضافه کرد: هواشناسی، محیط زیست و اداره کل بحران لازم است که شرایط هوا را رصد و در صورت نیاز تصمیمات پیشگیرانه را اعلام کنند.

به گفته وی، در صورت نیاز برای تعطیلی برداشت نیشکر در شرایط آلودگی هوا تصمیم گیری می شود.

همراهی آلودگی هوا با کرونا

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز در این نشست با تاکید بر اعلام به موقع شرایط آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا ارتباط تنگاتنگی با ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دارد و طبق گزارش‌ها یک هفته بعد از افزایش آلودگی هوا با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا مواجه می‌شویم.

سید محمد علوی افزود: این موارد معمولا کارشان به آی. سی. یو کشیده می‌شود که احتمال مرگ بالاتر می‌رود.

وی اضافه کرد: در صورت اعلام قبلی وقوع آلودگی هوا، نخستین کاری که در بهداشت باید انجام دهیم فعال کردن سیستم هشدار برای کاهش خطر و مرگ و میر و واکنش سریع دانشگاه است که شامل آماده سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و اورژانس و دارو و ملزومات و نیروی انسانی است تا حداقل تلفات را داشته باشیم.

علوی ادامه داد: افرادی که در آلودگی هوای قبلی دچار حملات آسم شده اند باید ضمن اجتناب از خروج از منزل، داروهای خود را مصرف کرده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند تا در صورت لزوم داروهای آنها را تغییر دهند، همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار، باید نکات لازم را رعایت کنند، سایر گروه‌ها نیز باید از فعالیت‌های سنگین خودداری کنند، که در صورت اطلاع رسانی به موقع درباره آلودگی هوا می‌توانیم از طریق رسانه‌ها و یا کارشناسان بهداشت به آنها اطلاع رسانی کنیم.

وی تاکید کرد: اطلاع رسانی به موقع می تواند تاب‌آوری شهرستان را در مقابل خطرات و تهدیدات سلامتی بیشتر کند.

۶ شهرستان در شرایط اضطرار آلودگی هوا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین در ادامه این نشست، ۶ شهرستان را در دستورکار کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: شهرستان‌های اهواز، ماهشهر و شادگان در وضعیت قرمز آلودگی هوا (شرایط ناسالم) و شهرستان‌های آبادان، دزفول و کارون در شرایط نارنجی (شرایط ناسالم برای گروه های حساس) قرار داشته‌اند.

امید بن‌عباس با اشاره به خلاءهایی که در تشکیل جلسه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا وجود دارد، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست به عنوان دبیر کارگروه باید زمانی که آلودگی هوا از شرایط نارنجی (شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس) بالاتر می‌رود را به استانداری و فرمانداران شهرستان‌های درگیر اعلام کند همچنین عملکرد دستگاه‌ها را در این شرایط ارزیابی و گزارش آن را به استانداری خوزستان ارائه دهد.

وی با بیان اینکه آیین نامه قانون هوای پاک تکالیف همه دستگاه‌ها را در شرایط اضطرار مشخص کرده است، تاکید کرد: اداره کل هواشناسی طبق قانون مکلف است ۹۶ ساعت قبل از وقوع پایداری و آلودگی هوا شرایط اضطراری را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند تا برای تشکیل جلسه اقدام شود، که این فرآیند تاکنون اتفاق نیفتاده و باید اجرا شود.

بن‌عباس اضافه کرد: برای اطلاع رسانی به مردم در شرایط اضطرار آلودگی هوا می‌توان از ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه استفاده کرد.

وی همچنین از پاسخ به علت تشکیل نشدن جلسه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا در روزهای گذشته خودداری کرد و گفت: طبق قانون استاندار به عنوان رییس، معاون عمرانی به عنوان جانشین و مدیرکل حفاظت محیط زیست به عنوان دبیر کارگروه می توانند مصاحبه کنند و سایرین باید از اظهار نظر بپرهیزند.

در انتظار باران

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در ادامه، از کاهش سطح آلاینده‌های هوا از فردا خبر داد و گفت: از فردا با ورود جبهه‌های ناپایداری و از جمعه با جریانات جنوبی و وزش باد، انتظار کم شدن آلودگی هوا را داریم.

محمد سبزه‌زاری افزود: از ۲۱ تا ۲۷ آبان پیش بینی می‌شود که شاهد بارندگی به ویژه در حوضه کارون باشیم که به تبع آن آلودگی هوا نخواهیم داشت.

وی همچنین با بیان اینکه مدت‌هاست جای خالی توجه به آلاینده‌های ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) احساس می‌شود، تاکید کرد: در تابستان میزان آلایندگی در اهواز از تهران بالاتر است و گاهی شاخص آلودگی به مدت دو هفته روی ۱۸۰ (ناسالم) بوده در حالیکه در همان زمان شاخص تهران حدود ۱۲۰ (ناسالم برای گروه‌های حساس) بوده است.

سبزه‌زاری با اشاره به اثر PM۲.۵ بر سلامتی انسان، اظهار داشت: این ذرات به دلیل ریز بودن، اثری بدتر از گرد و غبار دارند و مستقیم از راه تنفس وارد خون می‌شوند و برای سالمندان و کودکان می‌توانند سکته های قلبی و مغزی به دنبال داشته باشند.

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک، مواقع (شرایط) اضطرار آلودگی هوا شامل مواقعی است که استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور) یا افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها (بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست) در کوتاه‌مدت، سلامت انسان و محیط‌زیست را دچار مخاطره جدی کند.

طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست از ابتدای آبان ماه تاکنون با توجه به شرایط وارونگی هوا، شهرستان های اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان و دزفول در شرایط ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارند که عامل آن سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، دود ناشی از محل‌های دفع زباله، کیفیت نامناسب بنزین و مشعل‌های نفتی است.

شرکت توسعه نیشکر بیش از ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه دارد که زمان برداشت آنها از مهر تا اردیبهشت هر سال است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1451578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =