آخرین اخبار انتخابات آمریکا؛ حال خراب ترامپ سوژه رسانه‌ها شد/رقابت نفسگیر در جورجیا

مهمترین و آخرین خبرهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا را در ادامه می خوانید:

به گزارش خبرآنلاین، شمارش آراء در چهار ایالت کلیدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی ادامه دارد که فاصله آرای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور و جو بایدن، رقیب دموکرات در پنسیلوانیا و جورجیا کاهش یافته است. خبرهای دیگر حاکی از آن است که بایدن در جورجیا با ۹۱۷ رای از ترامپ جلو افتاده است. همزمان طرفداران ترامپ مقابل حوزه های رای گیری در نوادا برای او دست به دعا شده اند.

نامزد دموکرات ها که تاکنون ۲۶۴ رای الکترال به دست آورده است با پیروزی در هر کدام از ایالت های باقی مانده پیروز انتخابات خواهد شد. در مقابل دونالد ترامپ مسیر بسیار دشوارتری در پیش دارد و برای راهیابی مجدد به کاخ سفید باید بتواند با پیروزی در پنسیلوانیا ۲۰ رای الکترال این ایالت را کسب کند. هر چند پیروزی در پنسیلوانیا هم برای دونالد ترامپ کافی نخواهد بود. او علاوه بر پنسیلوانیا به پیروزی در دو ایالت دیگر نیز نیاز دارد تا بتواند تعداد آرای الکترال خود را به ۲۷۰ برساند.

آخرین نتیجه آراء ایالت های کلیدی به شرح زیر است:

جورجیا: دو نامزد پا به پای هم جلو می‌روند و ترامپ با حدود ۶۰۰ رای جلو است و این اختلاف هر لحظه کمتر می‌شود. احتمالا نتایج امروز اعلام شود.

نوادا: بایدن ۱۱,۰۰۰ رای جلو است و ۸۹ درصد آرا شمرده شده است.

پنسیلوانیا: پیشتازی ترامپ در این ایالت به کم‌تر از ۲۰,۰۰۰ رای فاصله با بایدن رسیده است. صدها هزار رای هنوز در حال شمارش است.

آریزونا: ترامپ فاصله‌اش را با بایدن که پیشتاز است، کم‌تر کرده است. اختلاف رای دو نامزد به ۷,۰۰۰ رسیده است.

آلاسکا و کارولینای شمالی نیز هنوز مشغول شمارش آرا هستند. در هر دو ایالت ترامپ پیشتاز است. اما بدون پیروزی در بعضی از این چهار ایالت کلیدی هیچ شانسی برای ماندن در کاخ سفید ندارد. اما گزینه‌های بایدن برای پیروزی بیشتر است.

دردیگر خبرها کارزار انتخاباتی ترامپ در ایالت نوادا شکایت رسمی خود را به دادگاه برد. 


این کارزار در چند ایالت دیگر هم شکایت خود را به دادگاه برده که پذیرفته نشده است.


در شکایت کارزار انتخاباتی بدون رائه شواهد گفته شده است: "موارد غیرقانونی در منطقه کلارک وجود داشته از جمله تعلل در تایید درستی برگه‌های رای و سه هزار رای که غیرقانونی بوده است.
 

ترامپ پس از ترک کاخ سفید دیگر مجاز به فعالیت در توییتر نیست. بر اساس سیاست توییتر در مورد شخصیت‌های مردمی، دونالد ترامپ در صورت ادامه نقض قوانین این سیستم رسانه اجتماعی، احتمالا پس از ترک کاخ سفید از توییتر حذف می‌شود.

واشنگتن پست نیز خبر داد: تعداد بیش‌تری ماموران سرویس مخفی جهت محافظت از جو بایدن به ایالت دلاویر اعزام شدند.یکی از وظایف اصلی سرویس مخفی، محافظت از رییس جمهور است. این روزنامه همچنین خبر داده که بایدن صبح جمعه به وقت محلی اعلام پیروزی خواهد کرد.

دونالد ترامپ شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری حضور یافت و ضمن تکرار ادعای تقلب و فساد در انتخابات اخیر از جمله در ایالت میشیگان و مطرح کردن شائبه "رای های قانونی" و "راهای غیرقانونی"، ادعا کرد: اگر رای های قانونی شمرده شود، ما برنده هستیم اما اگر رای های غیرقانونی شمرده شود، انتخابات از ما دزدیده شده است.

ترامپ که چهره او و لحن حرف زدنش در این کنفرانس خبری، حاکی از نارضایتی از نتیجه انتخابات تا این مرحله از شمارش آرا بود، در پایان کنفرانس مطبوعاتی نسبتا کوتاه خود، بدون توجه به سوالات متعدد خبرنگاران، سال کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید را ترک کرد.

ترامپ حتی پیش از آنکه نزد مراجع حقوقی شکایت کند و سند و مدرکی ارائه دهد، با زیر پا گذاشتن شعارهای دموکراسی آمریکایی، به راحتی ادعا کرد که در انتخابات تقلب شده است. شاید این سخنان ترامپ را بتوان به عنوان پذیرش ضمنی شکست دانست.

نامزد حزب جمهوریخواهان با یادآوری اظهارات خود درباره رای‌گیری پستی، گفت: نظام ما را ویران کرد، اگر مردم فاسد نباشند بسیار آسان فاسد می‌شوند. آنها صبر می کنند در کجا به رای نیاز دارند، بعد ناگهان آرا پیدا می‌کنند.

ترامپ در توییتی نوشت دموکرات‌ها در تلاشند تا کنترل سنا را به دست بگیرند و با این کار موضوعاتی چون «اطاله بررسی» را ممنوع می‌کنند.

«لیندسی گراهام» و «تد کروز» سناتورهای تندروی جمهوری‌خواه از ادعاهای رئیس جمهور این کشور درخصوص تقلب در شمارش آرای انتخاباتی ایالت پنسیلوانیا حمایت کردند.

«جو بایدن» نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه کشمکش با رقیب جمهوریخواهش «دونالد ترامپ» که مدعی تقلب و فساد در انتخابات شده است، گفت: هیچ کسی دموکراسی را از ما نخواهد گرفت. هیچ کسی دموکراسی را از ما نخواهد گرفت. نه حالا، نه هیچ وقت دیگر. آمریکا برای تحقق این امر، راه درازی را طی کرده، در نبردهای زیادی جنگیده و مسائل بسیاری را تحمل کرده است.

نامزد دموکرات در توئیت دیگری تاکید کرد: دونالد ترامپ قصد دارد برای جلوگیری از شمارش آرا به دادگاه مراجعه کند. ما برای مقابله با آن، عظیم‌ترین تلاش‌ها در تاریخ را به منظور حفاظت از انتخابات به کار بسته ایم و به کمک شما نیاز داریم.

بایدن و ترامپ چطور ممکن است پیروز شوند؟

با مشخص شدن آرای بیشتر ایالت‌ها کمی از پیچیدگی انتخابات آمریکا و معمای آرای الکترال کم‌تر شده اما ممکن است هنوز ابهام‌های زیادی وجود داشته باشد.

به طور خلاصه بایدن موقعیت بهتری برای پیروزی دارد چون فقط با آرای دو ایالت از ایالت‌های باقی‌مانده هم می‌تواند به کاخ سفید راه پیدا کند؛ اما ترامپ به آرای چهار ایالت نیاز داد و بدون پنسیلوانیا نمی‌تواند پیروز شود.

آیا ترامپ می‌تواند در صورت شکست از ترک کاخ سفید امتناع کند؟

دونالد ترامپ می‌تواند کاخ سفید را ترک نکند اما این کار به جایی نمی‌رسد. بسیاری از تحلیلگران حقوقی آمریکا تصور نمی‌کنند ترامپ بعد از شکست قطعی در انتخابات، قصد ماندن داشته باشد.

فرض کنید نتیجه انتخابات پیروزی قاطع بایدن و شکست آشکار ترامپ باشد. اگر رییس جمهور فعلی در روز معارفه (۲۰ ژانویه) از ترک کاخ سفید امتناع کند، جز نشستن پشت میز، قدرت انجام کار دیگری را ندارد.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، اداره نیروی نظامی و سرویس مخفی و سایر مقام‌های کشور - از جمله فردی که مسئول نگهداری چمدان حاوی کدهای اتمی است- همگی در ظهر روز معارفه به رییس‌جمهور جدید سپرده می‌شود.

عده‌ای هم پرسیده بودند در صورت امتناع ترامپ از ترک کاخ سفید، می‌توان او را دستگیر کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با این که از نظر فنی چنین امکانی وجود دارد اما بعید است اتفاق بیفتد.

اما اگر ترامپ به طور قاطع بازنده انتخابات نباشد و از ترک کاخ سفید خودداری کند، اوضاع پیچیده خواهد شد.

نتیجه انتخابات را آرای کالج انتخاباتی تعیین می‌کند. اگر نتیجه مساوی شود یا اعتراضی نسبت به آن شکل بگیرد که در حال حاضر ترامپ به انتخابات معترض است، قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا مسئولیت تصمیم‌گیری بر سر برنده انتخابات را بر عهده می‌گیرند و معاون رییس جمهور هم توسط مجلس سنا معرفی خواهد شد.

ژنرال مارک مایلی، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا پیش‌تر به کنگره گفته در صورتی که به نتیجه انتخابات اعتراض شود، ارتش خود را درگیر نخواهد کرد.

در نهایت دیوان عالی باید به شکایت رسیدگی کند و تصمیم بگیرد.
 

احتمال کشیده شدن هر دو کرسی سنا از جورجیا به دور دوم

هر دو سناتور جمهوری خواه از ایالت جورجیا با چالش شدیدی از سوی دو نامزد حزب دمکرات روبرو شده اند و حداقل یکی از این رقابت ها به دور دوم کشیده شده است.

سناتور جمهوری خواه کلی لوفلر و رقیب او رافائل وارناک روز پنجم ژانویه دوباره به مصاف هم خواهند رفت. لوفلر در انتخابات سه سنبه هفت درصد رای کمتر از حریف به دست آورد اما براساس قوانین این ایالت چون هیچ کدام ۵۰ درصد آرا را کسب نکردند انتخابات به دور دوم می کشد.

با ادامه شمارش آرا در دیگر رقابت این ایالت، سناتور دیگر جمهوری خواه، دیود پردو، از رقیب دمکرات جان اوساک کمی پیش است اما او هم به ۵۰ درصد نرسیده.

دمکرات ها برای به رسیدن به اکثریت در سنا بعد از شش سال نیازمند چهار کرسی بودند، اما فقط یک کرسی به شمار قبلی اضافه کرده اند – با پیروزی در دو رقابت در کلورادو و آریزونا و شکست در یک رقابت در آلاباما.

اما اگر دمکرات ها این دو کرسی را به دست آورند آرایش سنا ۵۰-۵۰ خواهد شد و در آن صورت معاون رئیس جمهور می تواند نقش رای اکثریت را بازی کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1452177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =