یک عضو کمیته حقیقت یاب مجلس اگرچه می‌گفت که فشاری نسبت به عملکرد و ادامه فعالیت این کمیته وجود ندارد، اما از سناریویی برای تخریب نمایندگان خبر داد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که دوشنبه شب گزارشی درباره کذب بودن مرگ ترانه موسوی در بخش خبری30/8 شبکه دوم سیما پخش شد که در آن گفته شد «متأسفانه بعضی از شخصیت‌های سیاسی، تحت تأثیر این شایعات قرار گرفته و مواضع تندی اتخاذ نموده‌اند». در این بخش از گزارش مذکور، تصاویری از حمیدرضا کاتوزیان نشان داده شد. کاتوزیان اگرچه تاکنون درباره مرگ روح الامینی و کامرانی مطالبی را در جمع خبرنگاران گفته بود اما هیچ حرفی درباره «ترانه موسوی» به میان نیاورده بود. این اقدام غیرحرفه‌ای رسانه ملی، اعتراض این نماینده را در صحن علنی و راهروهای بهارستان در روز سه شنبه به دنبال داشت. او پخش این تصاویر را «بسیار عجیب و غیرعادی» خواند و با ذکر این نکته که «شخصیت افراد و حیثیت آنان نباید تخریب شود»، گفت: برخی می‌خواهند اقدامات ما درمورد شناسایی افراد خاطی را بی‌اثر جلوه داده و ما را افرادی تند، بی‌منطق و تحت تأثیر رسانه‌های خارجی معرفی کنند. وی افزود: بنده از هفته قبل در جریان کذب بودن اخبار و شایعات مربوطه بودم و می‌دانستم که او خارج از کشور زندگی می‌کند. حتی می‌دانستم که پسربچه 12 ساله‌ای به نام علیرضا توسلی در یک سانحه تصادف در ساوه درگذشته و ربطی به اغتشاشات اخیر ندارد. اما توصیه شده بود که تکذیب فعلاً صورت نگیرد تا اطلاعات کامل‌تر شود! ظاهراً منظور از تکمیل شدن اطلاعات تنظیم سناریویی برای تخریب و انتقام از نمایندگان مدافع ملت بوده است. تا عملکرد کمیته حقیقت یاب زیر سؤال برود و اقدامات آن تحت شعاع قرار بگیرد.

وی افزود: قطعاً برای مردم جالب خواهد بود بدانند چه کسانی توصیه نمودند که بنده و همکاران مجلس تکذیب نکنیم و چگونه سناریوی تخریب نمایندگان شکل گرفته است. کاتوزیان از این افراد نامی نبرد و گفت: من نمی‌خواهم بگویم چه «ارگانی» این درخواست را از من کرده است. پیگیری نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی از دیگر مواردی است که به گفته کاتوزیان از سوی کمیته حقیقت‌یاب پیگیری می‌شود اما این به منزله تأیید اظهارات وی نیست.

اگرچه تذکر کاتوزیان در صحن علنی با پاسخ مثبت ابوترابی فرد رئیس کمیته حقیقت یاب مجلس مواجه شد و از تلاش‌های نمایندگان برای شفاف‌سازی و تبیین دقیق مسائل اخیر تقدیر گردید اما حمیدرسایی در تذکری، اظهارات کواکبیان را «مواضع شخصی» وی خواند. او کاتوزیان را متهم به زیرسؤال بردن نظام کرد و گفت: ایشان به تریبون جریاناتی تبدیل شده است که مردم را به کف خیابان‌ها کشاندند و خونریزی راه انداختند و بعد مصاحبه‌هایی می‌کنند پشیمان می‌شوند.

رئیس‌جمهور گزارش می‌دهد
مصطفی کواکبیان که پیگیری حقوق ملت را وظیفه توأمان دولت و مجلس می‌دانست، از ارائه طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها به هیأت رئیسه مجلس در 16 مرداد ماه خبر داد و آن را در راستای ایفای وظایف نمایندگی‌اش دانست. وی از سوی دیگر در تذکری در صحن علنی سه شنبه از رئیس‌جمهور خواست تا به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به مجلس درباره حوادث پس از انتخابات و بازداشت‌های صورت گرفته، گزارش بدهد. او یادآور شد که تاکنون رئیس‌جمهور هیچ واکنشی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

ابوترابی‌فرد در واکنش به این تذکر گفت: با توجه به تأکیدات شفاف مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی هم باید به این موضوع بپردازد و از این جایگاه که مسئولیت مستقیم را متوجه وی می‌کند، گزارشی داشته باشد که برای ما و مردم اطمینان ‌بخش و اعتمادساز باشد.

خانواده بازداشت شدگان در کمیسیون امنیت ملی
همسر آقایان تاج‌زاده، میردامادی و تاجرنیا به همراه مرتضی الویری و محمدرضا بهشتی (اعضای کمیته مشترک موسوی و کروبی برای وضعیت بازداشت‌شدگان)، با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر شرکت کرده و با نمایندگان درد دل کردند. بهشتی و الویری به اعضای کمیته ویژه گفتند که گزارش نهایی‌شان از افراد بازداشتی، مفقودالاثر و کشته شده‌ها را به این کمیته برای پیگیری ارائه کنند.

فرهاد تجری که مهم‌ترین دغدغه خانواده‌های بازداشت‌شدگان را تعیین تکلیف و آزادی هر چه سریع‌تر آنها عنوان می‌کرد، افزود: همسر تاج‌زاده اگرچه یک بار با او تلفنی صحبت کرده اما نسبت به سلامت وی نگران است. به گفته وی گویا قاضی محدودیت‌هایی برای تاج‌زاده قایل شده که نمایندگان در حال پیگیری آن هستند.

بازدید از بازداشتگاه شاپور
اعضای کمیته ویژه مجلس تاکنون از تمامی بازداشتگاه‌ها بازدید کرده و تنها بازداشتگاهی که به آن نرفته‌اند، «شاپور» است که امروز (چهارشنبه) یا تا هفته آینده از آن نیز بازدید خواهند داشت. این بازداشتگاه تحت نظر نیروی انتظامی است که مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر بوده اما در حوادث اخیر بازداشت‌شدگان نیز در آنجا نگهداری می‌شده‌اند. تجری با بیان اینکه این بازدید با هماهنگی‌های علاءالدین بروجردی صورت خواهد گرفت از احتمال حضور خبرنگاران در این بازدید خبر داد.

امین حسین رحیمی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی با بیان اینکه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که برخی از حقوق متهمین در بازداشتگاه کهریزک رعایت نشده است، مسئولیت تخلفات صورت گرفته در این بازداشتگاه را متوجه فرمانده ناجا دانست و در مورد آمار و اطلاعات بازداشتگاه‌های غیرقانونی که زیر نظر سازمان زندان‌ها نیستند، گفت: ما اطلاعاتی در این مورد داریم و به نظر می‌رسد پس از قضیه‌ بازداشتگاه کهریزک اگر بازداشتگاه غیرقانونی دیگری هم بوده، جمع شده باشد.

از آنجا که بازداشتگاه‌های غیر استاندارد زیر نظر نیروی انتظامی بوده‌اند، سردار مهدی محمدی‌فرد معاون پارلمانی ناجا از نشست مشترک اسماعیل احمدی مقدم با سران کمیسیون امنیت ملی مجلس در روزهای آینده خبر داد و گفت: در این جلسه اقدامات صورت گرفته برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و بهبود وضعیت بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی را تشریح کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14525

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =