تجارت سنتی استیل وارد فاز مدرن شد/ ژیکال استیل واسطه‌ها را کاهش می‌دهد

بهنام کیامرزی، رئیس هیئت مدیره شرکت ژیکال استیل گفت: تلاش کرده‌ایم تجارت سنتی استیل در ایران را با استفاده از نوآوری‌های تجاری و حذف واسطه‌ها به تجارتی مدرن تبدیل کنیم.

این کارآفرین در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به اینکه صد در صد استیل مصرفی در ایران، وارداتی است، گفت: هر چند مصرف استیل در بسیاری از کالاها و ابزارهای روزمره انسان موضوعیت دارد اما میزان مصرف و تکنولوژی تولید آن به گونه‌ای است که چند کشور محدود در جهان اقدام به تولید این کالا می‌کنند از این رو ایران نیز یکی از واردکنندگان این محصول تلقی می شود.
وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان استنلس استیل از صنایع پتروشیمی تا حتی تولیدکنندگان نوک خودکار را شامل می شود، اضافه کرد: پیش از این مصرف‌کنندگان به صورت سنتی این اقلام را می‌خریدند اما ما با راه‌اندازی شرکت ژیکال استیل در حقیقت بین مصرف‌کننده و واردکننده قرار گرفته‌ایم و در نتیجه کم شدن تعداد واسطه‌ها به نفع مصرف‌کننده میانی و مصرف کننده نهایی در کشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در روزهای نوسان قیمت دلار، قیمت استیل نیز به صورت روزانه و حتی در برخی موارد ساعتی مشخص می‌شود، گفت: ما در قالب این تجارت مدرن تلاش می‌کنیم با مشورت دادن به مصرف کننده میانی یعنی پتروشیمی ها و کارخانه ها، نیاز آنها را مهندسی کرده و بهای تمام شده کالا را برایشان کاهش دهیم. به این ترتیب مصرف کننده نهایی نیز از این وضعیت بهره می‌برد.
این کارآفرین با اشاره به اینکه در برخی موارد نوسان قیمتی یا حتی افزایش شدید قیمت‌ها می‌تواند مصرف‌کننده را به سمت کالای جایگزین سوق دهد، گفت: به عنوان مثال اگر قیمت این کالا از حدی بالاتر رود، برخی تولید کنندگان ممکن است از آلومینیوم یا گالوانیزه را جایگزین استیل کند.
وی در جواب این پرسش که حجم واردات استیل چقدر است؟ گفت: آخرین آمار دقیق منتشر شده از مرکز آمار گمرک ایران، واردات بین 3 تا 4 هزار تن استنلس استیل در 5 ماهه اول سال 1395 را نشان می دهد که عمده آن نیز از چین و تایوان صورت گرفته است.
او در توضیح این مطلب ادامه داد: استیل مورد استفاده در ایران اغلب در کره جنوبی، تایوان، چین و سپس کشورهای اروپایی تولید می‌شود اما تحریم‌ها سبب شد کره نیز از فهرست صادرکنندگان ما فعلا خارج شود و عمده واردات ما از چین و تایوان صورت گیرد.
او درباره روند واردات نیز تاکید کرد: در حال حاضر واردات این کالا از طریق ارز نیمایی صورت می‌گیرد و همین امر مشکلاتی را متوجه سرمایه گذاران و وارد کنندگان می کند.
کیامرزی که ریاست هیئت مدیره مجموعه آهن آنلاین را نیز عهده دار است، گفت: مکانیزم واردات به این صورت است که فرد باید فرایندی چند هفته ای را برای ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی کند و پس از آن با مراجعه به بانک کد تخصیص ارز را دریافت کند. این تخصیص ارز بر اساس الویت کالا ها انجام می شود و گاهی تا 2 ماه به طول می انجامد و تاجر با ریسک بالایی روبروست چون مجبور می شود پول خود را مدام در دست به صورت نقد نگه دارد و هزینه‌های بالایی را متقبل شود.
وی با اشاره به اینکه استیل کالایی گران است، گفت: این وضعیت در مورد کالاهای گران قیمت حساس‌تر است.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه با از بین رفتن واسطه‌ها شرایط برای تولید و فعالیت کم هزینه مهیا می شود، گفت: تجربه ما در سایت آهن‌آنلاین نشان می‌دهد بازارهای نوین برای دوران جدید بسیار راهگشا هستند.

کد  ۴۵۲۲۳۲۲۴

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1452994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =