اختصاص ۱۰۰ هکتار از اراضی البرز به تولید چوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد که بر اساس ابلاغ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و برش استانی طرح زراعت چوب، امسال ۱۰۰ هکتار از اراضی این استان به زراعت چوب اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ «حامد فرضی» زراعت چوب را یکی از اهداف سازمانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  برای تامین نیازهای کشور عنوان کرد و افزود: در این زمینه  کاشت گونه‌های  صنوبر، اکالیپتوس و گزشاهی در اولویت قرار گرفته و برای تحقق این امر کارگروهی با همین عنوان در سطح کشور و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز هدف از اجرای این طرح را تامین چوب مورد نیاز کشور در صنایع مختلف چوبی عنوان کرد.

وی گفت: در گذشته چوب مورد نیاز کشور از طریق  برداشت از جنگل‌های تجاری شمال، واردات  و بخش دیگری نیز در دیگر مناطق کشور تولید می‌شد که با اعمال ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال  به مدت ۱۰ سال، توسعه جنگل‌های چوب در سایر مناطق کشور اولویت قرار گرفته است.

فرضی گفت: همچنین چوب هایی که از طریق واردات تامین می‌شد ممکن است به برخی از آفات آلوده بوده و  هزینه بالایی در واردات آن صرف می شد که مقرر شد تامین چوب از این ۲ طریق کنار گذاشته شود و فقط چوب را از طریق تولید  انبوه در داخل کشور تامین کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: به همین منظور اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اقدام به تولید ۱۰۰ هزار اصله نهال گونه رشد زودهنگام صنوبر در نهالستان بزرگ کرج که به عنوان نهالستان مادری و بزرگترین نهالستان جنگلی کشور است، کرده و آماده توزیع آن بین متقاضیان زراعت چوب است.

وی اضافه کرد: برای افرادی که متقاضی زراعت چوب هستند تسهیلاتی در نظر گرفته شده که از جمله آن واگذاری یک هزار و ۳۰۰  اصله نهال رایگان به ازای هر هکتار عرصه است.
 متقاضیان زراعت چوب  استان البرز می‌توانند درخواست خود را به اداره شهرستان مربوطه تحویل دهند که پس از بررسی وضعیت  فنی و حقوقی عرصه و  تصویب طرح در کمیته فنی نهال استان، قرارداد با آنان منعقد خواهد شد.

وی گونه زودرس صنوبر را گونه‌ای آب بر دانست و گفت: استان البرز اقلیمی خشک و نیمه خشک دارد و برای زراعت چوب اولویت، استفاده از آب های نامتعارف است به همین منظور دستگاه هایی که از سیستم تصفیه فاضلاب بهره مند هستند در اولویت استفاده از این طرح قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه متقاضیان زراعت چوب به سه دسته، متقاضیان دستگاه‌های دولتی، متقاضیان اراضی ملی و مستثنیات‌ تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: دستگاه‌های دولتی مانند سازمان زندان‌ها، بنیاد تعاون ناجا، سازمان بسیج و دستگاه‌هایی که پساب تصفیه شده و آب های نامتعارف دارند می‌توانند درخواست داده و در قالب این طرح قرار داده شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز مدت زمان مناسب برای رشد درخت صنوبر و استفاده از چوب آن را هفت سال دانست و بیان داشت: در طول این مدت کارشناسان مربوطه نظرات فنی را در زمان‌های کاشت،‌ داشت و برداشت خواهند داشت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =