بالاخره منع تردد در تهران اجرایی می‌شود یا نه؟

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه نشست مشترک استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: از روز سه شنبه طرح اعمال محدودیت در شهرهای جدید شروع می‌شود و ساعات کار مشاغل به جز مشاغل سطح یک از ساعت ۱۸ ممنوع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روزی که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، بالاخره تصمیماتی برای منع عبور و مرور در تهران گرفته شد.

بعد از چند روز حرف و حدیث درباره اعمال محدودیت در تهران، امروز انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با اشاره به  پیشنهاد مطرح شده درباره منع تردد از ساعت ۲۱ گفت که این پیشنهاد در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و بحث شد که زمان اجرای آن را در اختیار رئیس قرارگاه عملیات ستاد کرونا تهران قرار دادند.

محسنی بندپی ادامه داد: بر همین اساس محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۴  آبان اعمال خواهد شد و این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا  است.

اما ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در یک گفت‌ وگوی زنده تلویزیونی گفت: گفته شده بود که رییس جمهوری اعلام کرده که تهران تعطیل شود و استاندار تهران گفته که تعطیل نمی‌کند که چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد.

رییسی گفت: شنبه گذشته دو پیشنهاد در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که یک مورد در زمینه ایجاد محدودیت در تهران و شهرهای پرجمعیت از ۲۰ آبان از ساعت ۱۸ بود که تصویب شد. پیشنهاد دوم منع رفت و آمدهای درون شهری توسط خودروهای شخصی بود که مباحث مختلفی در این زمینه نیز مطرح شد، اما نیازمند بررسی بیشتر است.

بعد از آن عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه نشست مشترک استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: از روز سه شنبه طرح اعمال محدودیت در شهرهای جدید شروع می‌شود و ساعات کار مشاغل به جز مشاغل سطح یک از ساعت ۱۸ ممنوع خواهد شد.

او افزود: محدودیت تردد خودروهای شخصی بعد از ساعت ۲۱ را بررسی کردیم و ابعاد قضیه دیده شد. این طرح را به ستاد ارائه می‌دهیم و هر تصمیمی که ستاد اتخاذ کند اجرا خواهیم کرد.

معاونت حمل و نقل و ترافیک هم دقایقی پیش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بامجوزی شهردار تهران و نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی از سوی این معاونت اعمال می‌شود. بر این اساس از فردا ( ٢٠ آبان ماه )  اتمام ساعت کاری کلیه خطوط داخلی مترو ساعت ٢٠.٣٠ و خط متروی کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود.

تعطیل کنید تا فضایی برای تنفس مراکز درمانی ایجاد شود

علاوه بر او، سرهنگ نادر مرادی با اشاره به تشریح محدودیت و ممنوعیت‌های جدید فعالیت اصناف از ۲۰ آبان گفت: ضمن ادامه تعطیلی مشاغل گروه ۳ و ۴، واحدهای صنفی گروه شغلی ۲ مشمول محدودیت زمانی برای فعالیت می‌شوند.

معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ با تاکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات ستاد ملی کرونا برای همه تاکید کرد: طبق مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا در شهر تهران به جز واحدهای صنفی مجاز، تمام صاحبان مشاغل گروه ۲ از روز ۲۰ آبان ماه باید ساعت ۱۸ واحدهای خود را تعطیل کنند؛ ضمن اینکه گروه‌های شغلی ۳ و ۴ همچنان تعطیل هستند.

ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران هم با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تخت های بخش مراقبت های ویژه را بیماران کرونایی اشغال کرده اند، گفت که طی جلساتی که با اساتید این حوزه داشته ایم و کارهای تحقیقاتی انجام شده، لازم می دانیم که تهران حداقل دو هفته تعطیل شود تا فضایی برای تنفس مراکز درمانی ایجاد شود.

از بی‌علامت‌ها تا بیماران قلبی

امروز مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به افراد بدون علامت کرونا اشاره کرد و گفت که افرادی هستند که بدون داشتن هر گونه علامتی تصمیم می گیرند تست کرونا بدهند، و تست آنها مثبت می شود.

او با عنوان این مطلب که حدود ۴۰ درصد افرادی که تست آنها مثبت می شود بدون علامت هستند، ادامه داد: این افراد بدون داشتن کوچک ترین علامتی، دوران آلودگی را پشت سر می گذرانند و دچار هیچ عارضه ای نمی شوند. 

اما بنابر گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و دیابت ۶ برابر بیش از دیگران به نوع شدید ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۲ برابر بیش از دیگران احتمال دارد از این بیماری جان خود را از دست دهند.

بیشتر بخوانید:

اعداد ترسناک صعودی کرونا در ایران؛ تعطیلی تنها راه حل است؟

از واکسن کرونا و آنفلوآنزا چه خبر؟

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز از مطالعه بر روی دارویی با عصاره ترکیبی خاص برای مقابله با کرونا خبر داد. او گفت: حدود ۵ ماه است که بر روی یک دارو با وسواس علمی و متعصبانه کار می‌کنیم و این دارو با تمام داروهای مشابه در جهان تفاوت دارد که در فرصت مناسب آن را اعلام خواهیم کرد.

او افزود: این دارو یک ویژگی متمایز دارد که در سه مرحله متوالی در افزایش سیستم دفاعی بدن موثر است. زالی ادامه داد: این دارو نشان داده است که به شکلی مانع از اتصال ویروس به گیرنده می‌شود و چنین دارویی را در هیچ کجای دنیا ندیده ایم و باید بگوییم که این دارو عصاره ترکیبی خاص است که فقط در ایران یافت می‌شود.

اما ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت با اشاره به بلوکه‌شدن ۵میلیون واکسن خریداری آنفلوآنزا در یک فرودگاه در پی تحریم‌ها اعلام کرده ما هنوز در داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا توزیع نکرده‌ایم.

او گفته که مردم نباید نگران آنفلوآنزا باشند چون با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میزان ابتلا به آنفلوآنزا کاهش پیدا خواهد کرد، علاوه بر آن در بسیاری از کشورهایی که فصل زمستان در آن‌ها تمام شده، میزان ابتلا به آنفلوآنزا با رعایت دستورالعمل‌های کرونا، به‌میزان ۹۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو هم امروز با بیان این‌که تاکنون چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی مصوبه کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو را اخذ کرده‌اند جزئیاتی از اثربخشی این داروها را توضیح داد. دکتر کیانوش جهانپور گفت: برای بهبود علایم بیماری کووید١٩ یا کمک به بهبود و روند درمان بیماران، تاکنون چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی مصوبه کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو را اخذ کرده‌اند که دو مورد منجر به صدور مجوز تولید موقت و مشروط به مدت ۶ ماه شده است.

هزینه تست کرونا بالاخره چند؟

درحالیکه از ابتدای شیوع کرونا در کشور قیمت های مختلفی برای گرفتن تست کرونا در آزمایشگاه ها و مراکز درمان اعلام شده است، حالا سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به ویژگی های کیت های تست سریع کرونا، گفت که هزینه این تست ها حدود ۲۵۰ هزار تومان است و مشمول بیمه نیز خواهد بود.

او با بیان اینکه هزینه تست PCR هم اکنون بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است، ادامه داد: یکی از مزیت‌های کیت‌های سریع، علاوه بر سرعت بالای شناسایی بیماران و تسریع در درمان آنها و جلوگیری از سرایت بیشتر ویروس به دیگران، هزینه ارزان آن در مقایسه با PCR است.

لاری تاکید کرده که مراحل تامین و بکارگیری کیت های سریع با تلاش وزارت بهداشت در حال انجام است.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =