مهندس میر حسین موسوی تاکید کرد:« کسی نمی‌تواند درپی استقلال، آزادی و مبارزه با ظلم باشد و با فلسطینیان احساس همبستگی نکند.»

مهندس میر حسین موسوی، رییس فرهنگستان هنرجمهوری اسلامی28 مردادسال 1382 در آخرین سخنرانی که درباره فلسطین داشت تاکید کرد:« کسی نمی‌تواند درپی استقلال، آزادی و مبارزه با ظلم باشد و با فلسطینیان احساس همبستگی نکند.»

خبرآنلاین همزمان با اعلام عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب به مناسبت فجایع غزه و حمایت از ملت فلسطین متن کامل این سخنرانی را که در همایش« انتفاضه، گامی به سوی آزادی» ایراد شده است منتشر می کند:
هیچ کس نمی‌تواند به دنبال استقلال، آزادی و مقاومت در برابر ظلم باشد، اما با ملت فلسطین احساس همبستگی نکند. سرنوشت منطقه ما با سرنوشت مبارزه فلسطینی‌ها گره خورده و هیچ خاورمیانه‌یی و مسلمانی نیست که اطلاعات و احساسی نسبت به این مبارزه نداشته باشد و از ارتباط آن با سرنوشت ملت‌های اسلامی بی خبر باشد، ولی زمانی که از نزدیک به صحنه مبارزه نگاه می‌کنید؛ بیشتر از همیشه متوجه می‌شوید که مبارزه انتفاضه تا انتها و تا آزادی کامل مردم فلسطین ادامه خواهد داشت.  

مگر می‌شود خاطره جمعی مسلمانان را از بین برد
فلسطینی‌ها را نمی‌شود از بدنه جهان اسلام جدا کرد. یادبودها و خاطره‌ها و آثار اسلامی انسانها را فرا می‌خواند که در آن منطقه برای حیثیت، یکپارچگی و آزادی خود مبارزه را ادامه دهند.آن چیزی که ملت را به مبارزه تشویق می‌کند؛ ارزشهای بنیادین است که گاه در جغرافیا، گاه آثار تاریخی و نمادی و مذهبی متجلی می‌شود. آن منطقه مملو از این آثار است؛ مگر می‌توان قدس را از بین برد و ویران ساخت، مگر می‌شود آثار اسلام و خاطرات مسلمانان را از بین برد، مگر می‌شود خاطره جمعی مسلمانان را از بین برد. گاهی از کنار مرز اسراییل غاصب و از کنار سرزمین فلسطین رد می‌شویم و مطمئن می‌شویم که جدا شدن این نقطه از جهان اسلام امکان‌پذیر نیست و هیچ نوع تلاش و سرکوبی نمی‌تواند این جدایی را ایجاد کند. جدایی زمانی امکان پذیر است که مساله اسراییل به نفع آمریکا و اسراییل تمام شود وگرنه این تعارض‌ها باقی می‌ماند. هر نوع صلح، بحث و قراردادی که نتواند به این واقعیت توجه کند به انجام نخواهد رسید.  

هر عقب‌نشینی آمریکا در عراق به معنای سست شدن پایه‌های نظام امنیتی اسراییل خواهد بود
آن طور که ما مسلمانان می‌توانیم درک کنیم، آثار و سابقه و خاطرات این سرزمین آن را بخش جدایی ناپذیری از جهان اسلام قرار می‌دهد. انتفاضه با هر فراز و فرودی تا زمان پیروزی کامل ادامه خواهد داشت. با نگاهی به تحولات منطقه می‌توان گفت اقدامات آمریکا در منطقه نشان دهنده‌ جهلی است در غرب، که نسبت به مسایل منطقه وجود دارد. آمریکا فکر می‌کرد بعد از آمدن به عراق می‌تواند مردم را تحت فشار قرار دهد و مردم برایش کف می‌زنند. آمریکا با این هدف به منطقه آمد تا تغییراتی در منطقه ایجاد کند و رژیم‌هایی را به نفع خود بر سر کار بیاورد و امنیت اسراییل را به صورت اساسی و استراتژیک تامین کند؛ ولی با مقاومت مردم عراق مواجه شد و مردم عراق نیروهای آمریکایی را به عنوان اشغالگر نگاه می‌کنند. آمریکا در عراق هم برای باقی ماندن و هم بیرون آمدن مشکل پیدا کرده است و ادامه این روند با تعهدی که آمریکا نسبت به ساختن عراق داده بود؛ متناقض است و این خود گامی بلند در جهت منافع فلسطین است و ما بیش از پیش ارتباط سرنوشت عراق با فلسطین را درک می‌کنیم.

هر عقب‌نشینی آمریکایی‌ها در عراق به معنای سست شدن پایه‌های نظام امنیتی اسراییل خواهد بود و هر نوع ماندن یا کشیده شدن آمریکا در منطقه موجب خسارت‌های زیاد به منافع آمریکا خواهد بود. و این مشکلی است که غرب و آمریکا برای خود به دلیل عدم شناخت از معادلات خاورمیانه، باورهای مردم و ارتباطات آنها ایجاد کرده است.

خیال این که مردم منطقه سلطه بیگانه را تحمل کنند؛ نشانه جهل آنها به واقعیت‌های منطقه و عدم فهم درونی آنها از تمدن اسلامی، گرایش‌ها و باورهای مردم در منطقه است آمریکایی‌ها می‌توانستند جغرافیای منطقه، واقعیت‌ها و آثار تمدن باقیمانده در فلسطین را ببینند و بدانند که نمی‌شود در اینجا به راحتی ملتی را بسازند؛ زیرا شکست می‌خورند. 

مبارزه فلسطین با مبارزه همه آزادی خواهان جهان ارتباط دارد
مبارزه فلسطین با مبارزه ملت ما و همه ملتهای مسلمان جهان پیوسته است و هم‌چنین با مبارزه همه آزادی خواهان جهان ارتباط دارد و کسی نمی‌تواند با ارزش‌های بنیادین استقلال، آزادی خواهی و مقاومت در برابر ظلم موافق باشد و احساس پیوستگی با ملت فلسطین نداشته باشد و یقینا تلاش مردم فلسطینی آثار پربرکتی خواهد داشت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =