روز جهانی ذات‌الریه و میزان ابتلای بیماران کرونایی به این بیماری

ایرنا نوشت: رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه احتمال ابتلای بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان به ذات‌الریه زیاد است، گفت: بیماری کرونا ریه را ملتهب می‌کند بنابراین در ۳۰ درصد موارد احتمال نشستن باکتری بر ریه و بروز ذات‌الریه افزایش می‌یابد.

امروز پنجشنبه ۱۲ نوامبر برابر با ۲۲ آبان ماه، روز جهانی عفونت ریه یا ذات الریه (پنومونی) نامگذاری شده است، بیماری که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، نخستین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است و سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

طبق گفته پزشکان متخصص، قسمت عمده ای از مرگ و میر حاصل از این بیماری قابل پیشگیری است به این معنا که تشخیص و شناسایی زودهنگام در بیماری‌های عفونی ریوی می‌تواند منجر به نجات بیمار و جلوگیری از آسیب شدید ریوی شود.

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۹ روز ۱۲ نوامبر را روز جهانی عفونت ریه یا ذات الریه نامگذاری کرد تا این نامگذاری فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر مردم با عوارض و راه پیشگیری از این بیماری باشد و با اقدامات لازم شاهد حفظ سلامتی و تندرستی مردم باشیم.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی درباره عوامل بوجود آورنده آن اینگونه توضیح داد: پنومونی یا همان ذات الریه (سینه پهلو) به دلیل ورود و حضور باکتری در نسج ریه، رخ می دهد که منجر به متورم و ملتهب شدن و در نهایت عفونی شدن این اندام می شود. این سلول های ملتهب شده ریه، فرد را دچار سرفه، خلط، نفس تنگی و تب می کند.

افزایش ریسک ابتلا به ذات الریه(پنومونی) در افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۵ سال

مصطفی قانعی افزود: عوامل عفونی به طور معمول در ریه افراد سالم وجود ندارند و بنابر تحقیقات و شواهد، ریسک ابتلا به این بیماری در بزرگسالان بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۵ سال بیشتر است ریسک ابتلا به این بیماری در بزرگسالان بالای ۶۵ سال و کودکان زیر پنج سال بیشتر است و چنانچه در نوزادی یا پیری ابتلا صورت گیرد بسیار خطرناک است و باید به سرعت درمان شود. اما چنانچه ذات الریه در سنین جوانی و افراد سالم پدیدار شود مرگ و میر کمی بوجود می آید.

فوق تخصص ریه با تاکید بر اینکه در صورت جدی نگرفتن بیماری و مراجعه نکردن برای درمان، احتمال مرگ در این افراد بالا می رود، خاطرنشان کرد: شکل شدیدتر آن زمانی است که بیمار به دلایلی دیگر در بیمارستان بستری می شود و به دلیل حضور در بیمارستان دچار ذات الریه می شود که در اینصورت درمان باید جدی تر انجام شود؛ ضرورت استفاده از داروهای ترکیبی و در مواردی به صورت تزریقی دوچندان می شود تا بیمار دچار شرایط وخیم تر نشود.​​​​

وی خاطرنشان کرد: گاه این بیماری متعاقب یک عفونت ویروسی رخ می دهد بنابراین اگر مشاهده شد که یک عفونت ویروسی در حالی که رو به بهبودی است مجددا عفونی شد باید به حساب عفونت ریه گذاشت و فرد مورد نظر حتما تحت نظر پزشک و درمان مناسب قرار گیرد.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک درمان ذات الریه را مشکل می کند

قانعی با بیان اینکه به دلیل علایم مشابه بیماری های ناشی از ویروس و باکتری، تشخیص ذات الریه با مشکل روبه رو می شود، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد علل سرفه و خلط در افراد، ویروس است و تب، سرفه و خلط متعاقب ویروس رخ می دهند که یک سرماخوردگی ساده هم همین علائم را دارد. این علائم مشابه گاه باعث تشخیص اشتباه ذات الریه می شود و پزشک با تشخیص آن شروع به تجویز آنتی بیوتیک می کند.

وی توضیح داد: بیش از ۸۰ درصد موارد بدون اینکه عامل عفونی باکتریایی در ریه وجود داشته باشد درمان عفونت باکتری تجویز می شود که باعث مقاوم شدن باکتری به آنتی بیوتیک ها و در نتیجه درمان پنومونی دچار مشکل می شود.

بیش از ۸۰ درصد موارد بدون اینکه عامل عفونی باکتریایی در ریه وجود داشته باشد درمان عفونت باکتری تجویز می شود که باعث مقاوم شدن باکتری به آنتی بیوتیک ها و در نتیجه درمان پنومونی دچار مشکل می شود.هر تب، سرفه و خلطی نشانه ذات الریه نیست

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: برای تشخیص ذات الریه نباید به سرفه، تب و خلط اعتماد کرد بلکه حتما باید عکس قفسه سینه گرفته شود و چنانچه عکس ضایعه ای را نشان داد احتمال می توان داد. اما اگر عکس سالم باشد به اطمینان قوی می توان گفت ذات الریه چرکی نیست و نیاز به آنتی بیوتیک قوی ندارد.  

قانعی در بخشی دیگر از سخنان خود، به افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ذات الریه هستند همانند کسانی که طحال برداری شده اند یا سن بالای ۶۵ سال یا بیماری زمینه ای دارند، توصیه کرد: باید به این افراد واکسن سینه پهلو یا پاناموکوک تجویز شود تا به مدت پنج سال از آنان محافظت و از بیماری پیشگیری کند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا شانس ابتلا به ذات الریه را کاهش می دهد

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ با یادآوری این موضوع که همه بیماری های ویروسی وقتی بر ریه می نشینند این اندام را ضعیف و میزبان باکتری می کند، اظهار داشت: تزریق واکسن آنفلوآنزا باعث می شود که شانس ابتلا به ذات الریه کاهش پیدا کند.

وی درباره ویروس کرونا و تشابه آن به ذات الریه هم توضیح داد: بیماری کرونا ریه را ملتهب می کند و نوعی ذات الریه به دلیل التهاب ریه ایجاد می کند که در ۳۰ درصد موارد اگر بستری در بیمارستان طولانی شود احتمال سوار شدن باکتری بر ریه و ظهور ذات الریه افزایش می یابد. در این صورت لازم است که به بیمار کرونایی آنتی بیوتیک هم داده شود تا دو بیماری با هم شیوع پیدا نکند.

بیماری کرونا ریه را ملتهب می کند و نوعی پنومونی به دلیل التهاب ریه ایجاد می کند که در ۳۰ درصد موارد اگر بستری در بیمارستان طولانی شود احتمال سوار شدن باکتری بر ریه و ظهور ذات الریه افزایش می یابد. در این صورت لازم است که به بیمار کرونایی آنتی بیوتیک هم داده شود تا دو بیماری با هم شیوع پیدا نکند.قانعی در کنار درمان دارویی، داشتن رژیم غذایی را به بیماران ذات الریه توصیه کرد و گفت: تحقیقات نشان می دهد که برخی رژیم های غذایی شانس ذات الریه را کمتر می کند همانند مصرف فلفل قرمز یا استفاده از برخی گیاهان دارویی و سبزیجاتی که سیستم دفاعی بدن را زیاد می کنند مانند شنبلیله.

زنان باردار بیشتر مراقب سینه پهلو باشند

فوق تخصص ریه با تاکید بر اینکه شانس سینه پهلو در خانم های باردار با افراد عادی تفاوتی نمی کند، تصریح کرد: اما به دلیل اینکه زنان باردار نمی توانند عکس ریه بگیرند و احتمال نقص جنین در آنان بالا می رود در صورت ابتلا به ذات الریه با چالش تشخیص برای درمان روبه رو هستند حتی تجویز آنتی بیوتیک.

47231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =