صفر تا صد ماجرای سوریه برای نخستین بار در تلویزیون

ایلنا نوشت: سیاوش سرمدی، کارگردان مستند «سوریه، پرونده یک بحران بزرگ» گفت: روایت این فیلم کمی متفاوت با روایت‌هایی است که تاکنون از سوریه بیان شده است و سعی کردیم زمینه‌های بحران را دقیق‌تر شناسایی کنیم.

مجموعه مستند هشت قسمتی «سوریه، پرونده یک بحران بزرگ» به کارگردانی سیاوش سرمدی برای نخستین بار از پنجشنبه ۲۲ آبان ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند می‌رود. 

سرمدی، تهیه کننده و کارگردان این اثر با اشاره به سوژه این مجموعه مستند گفت: این فیلم مستند روزشمار اتفاقات و بحران‌های سوریه است. از زمینه‌های شکل‌گیری آن در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸ که می‌توان گفت تقریبا جنگ تمام شده است را روایت کرده است. پس از سال ۲۰۱۸ می‌توان گفت که جنگ به غیر از چند درگیری پراکنده تمام شده و اتفاقات بیشتر سیاسی بوده است. 

وی با اشاره به حجم بالای اتفاقات و حوادث در سوریه گفت: از آنجا که حجم حوادثی که در سوریه رخ داده بسیار زیاد است و بازیگران بسیار زیادی دارد، با کار سختی مواجه بودیم. این قدر اتفاقات در سوریه زیاد بوده است که حتی افرادی که درگیر آن بوده و مسئولیت داشتند نیز همه جزئیات را نمی‌دانند و بنابراین با موضوع پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم. برای مثال خیلی از کشورها در طول این سال‌ها موضع‌شان نسبت به این بحران و داعش تغییر کرد. برای مثال عربستان در نیمه اول اتفاقات بازیگر اصلی بوده اما بعدا قطر و ترکیه او را حذف کردند. البته در مجموع باید بگویم که ایده کلی‌مان از ساخت این مستند پاسخ به این پرسش مهم است که «چرا ایرانیان باید در سوریه حضور داشته باشند؟»

کارگردان مستند «سوریه، پرونده یک بحران بزرگ» با اشاره به روند تولید این فیلم گفت: ساخت این مستند نزدیک به ۴ سال طول کشیده است. از سال ۱۳۹۵ تولید را آغاز کردیم و تا امسال ادامه داشته است. خیلی از اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ می‌دهد و بدان پرداختیم در سال ۱۳۹۵ اصلا رخ نداده بود. در ابتدا ۴ قسمت ساختیم اما این قدر اتفاقات جدیدتر رخ داد که تصمیم گرفتیم ۴ قسمت دیگر بسازیم. البته باید بگویم که تلاش کردم در حد استاندارد رسانه روایت بی‌طرفانه‌ای از این بحران ارائه بدهم. 

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =