از طعنه و کنایه به سریال‌های تلویزیون تا نگرانی برای جان هنرمندان

از همان ۹ ماه پیش که کرونا در ایران همه‌گیر شد، بحث میان موافقان و مخالفان ادامه تولید پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی بالا گرفت. این موضوع حالا جدی‌تر پیگیری می‌شود و به یکی از بحث‌های اساسی محافل هنرمندان تبدیل شده است. شما هم با حضور در نظرخواهی خبرآنلاین در این بحث شرکت کردید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با گسترش شیوع کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان به این ویروس مخصوصا در بین اهالی هنر، یکی ار دغدغه‌های اصلی هنرمندان، مخاطبان و نهادهای هنری، ادامه تولید یا توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی است.

در حالی که از یک سو مردم در این شرایط نیازمند سرگرمی بیشتر هستند و بسیاری از عوامل تولید در عرصه تصویر هم باید کار کنند تا درآمد داشته باشند، ولی افزایش ابتلا و حتی فوت در میان بازیگران و عوامل فنی سینما و تلویزیون، زنگ خطرها را به صدا درآورده است.

در رابطه با همین موضوع، از مخاطبان خود خواستیم تا نظرات‌شان را درباره ادامه یا تعطیلی  پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی در شرایط کرونایی بگویند. در زیر نگاهی انداخته‌ایم به برآیند نظر کاربران در سایت و کانال تلگرامی خبرآنلاین که رویکردهای متفاوتی را در آن‌ها می‌توان دید.

پروتکل‌ها را رعایت کنید و به کارتان ادامه دهید

تعدادی از کاربران خبرآنلاین، در واکنش به این موضوع معتقد بودند در این اوضاع کرونایی، ساخت فیلم و سریال به بهبود روحیه مردم کمک می‌کند.

کاربری با نام کریمی در همین مورد نوشت: «به نظرم وقتی همه بخش‌های تولیدی باز هستند، سینما و تلویزیون هم می‌تواند با حفظ پروتکل‌ها به کار ادامه دهند. عوامل پشت دوربین که باید همیشه ماسک داشته باشند و برای بازیگرها هم دکوپاژ باید جوری باشد که خیلی به هم نزدیک نشوند یا حتی صحنه‌ها جداگانه گرفته شود. این موضوع شدنی است.»

کاربری بی‌نام هم معتقد بود که اصلا امکان ندارد که بتوان همه حوزه‌ها را تعطیل کرد او در همین رابطه نوشت: «با رعایت پروتکل‌ها فیلم بسازید و به کارتان ادامه بدهید، مگر می‌شود همه کارها را تعطیل کرد؟»

مخاطب دیگری با اشاره به این‌که رعایت کردن پروتکل‌ها، آن‌چنان هم سخت نیست، تاکید کرد: «با توجه به بودجه زیاد صدا و سیما واقعا رعایت پروتکل‌ها سخت نیست. این گونه هم سریال و برنامه تولید می‌شود و هم مردم سرگرم می‌شوند و هم کسی کرونا نمی‌گیرد.»

دیگری هم نوشت: «تا آدمی زنده است و یا از کارافتاده نشده کار و اشتغال و کسب روزی و تأمین معاش خود و اعضای تحت تکفل به هیچ وجه تعطیل‌بردار نیست. در بعضی از مشاغل و حرفه‌ها از جمله بازیگری که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، بایستی شیوه‌نامه‌های بهداشتی سخت‌تری از جمله ضدعفونی کردن محیط سربسته فیلمبرداری و گرفتن تست کرونا از بازیگران قبل از انعقاد قرارداد و انجام گریم و رفتن جلوی دوربین صورت پذیرد تا مخاطرات سرایت ویروس کرونا از فرد ناقل به دیگران به شدت کاهش یابد.»

خطرناک است، تعطیل کنید

در مقابل کسانی که موافق ادامه کار پروژه‌های تصویری بودند، افرادی هم بودند که حفظ جان، از هر امر دیگری مهم‌تر است.

کاربری بی‌نام در همین رابطه نوشت: «به نظر من که باید تعطیل شود، درست است که مردم نیاز به تفریح و سرگرمی دارند، ولی واقعا کار فیلمسازی طوری است که نمی‌شود خیلی پروتکل‌ها را رعایت کرد.»

مخاطبی هم در این راستا نوشت: «هر جا تجمع انسانی باشد، ریسک بالایی است، بنابراین جواب مشخص است و بایستی تعطیل شود.»

کاربری با نام بیات نیر با انتقادی تند در این زمینه نوشت: «چند نفر دیگر باید از دنیا برود که شما متوجه شوید که کار سینما باید تعطیل شود؟»

یکی از مخاطبان موافق تعطیلی پروژه‌های تصویری هم توضیح داد: «بهتر هست سریال خارجی خریداری شود که خیلی ارزان‌تر از تولید هستند، پول ساخت سریال هم بین هنرمندان به شکل بن خرید توزیع شود، ضمنا کلی فیلم هست که سال‌ها اجازه پخش نداشتند می‌توانند به آنها هم مجوز پخش دهند.»

فرصتی برای انتقاد از کیفیت سریال‌های تلویزیونی

کاربری با نام جهان در واکنش به نظرخواهی خبرآنلاین، پیشنهاد داد: «پروژه‌های قدیمی نمی‌توانند متوقف شوند، چون عوامل قرارداد دارند و فقط به دستور ستاد مقابله با کرونا ممکن است که تعطیل کنند، ولی از این به بعد برای شبکه نمایش خانگی عوامل می‌توانند به اختیار خودشون قرارداد ببندند، چون واقعا معیشت این قشر در معرض خطر است، سینماها که تعطیل است و آثار جدید فقط مشکل اکران را بیشتر می‌کنند و تلویزیون هم اگر سریال نسازد به همه لطف کرده است.»

عده‌ای از کاربران همچون جهان که نظرش را دیدید، از فرصت به دست آمده در پاسخ به این نظرخواهی، از کیفیت پایین سریال‌های تلویزیونی، به شدت انتقاد کردند و به طعنه خواستار تعطیلی کارهای تصویری صدا و سیما شدند.

در همین رابطه، کاربری به نام امین نوشت: «پروژه‌های تلویزیونی برای همیشه تعطیل و ادامه پروژه‌های سینمایی با حفظ پروتکل بلامانع است.»

مخاطب دیگری نظر داد: «تعطیل شوند، چون تولیدات فرمایشی جذابیتی ندارد، استاد پخش فیلم وسریال‌های خود خواسته هم که هستند! پس با همین فرمان جلو می‌رویم.»

کاربری دیگر، به کنایه، دیدن مستند راز بقا را بهتر از سریال‌های تلویزیون دانست و در این زمینه نوشت: «تعطیل باشد بهتر است، لااقل برای ساخت این‌گونه سریال‌های بی‌محتوا هزینه نمی‌شود. به جای آن مستند راز بقا بخرند پخش کنند به نظرم روحیه مردم در این شرایط تغییر می‌کند.»

مریم هم نوشت: «آخر مگر کسی فیلم و تلوزیون ایران نگاه می‌کند که بخواهند چیزی تولید کنند، بودجه‌ای که می‌خواهند صرف ساخت این سریال‌های مزخرف کنند، صرف مهار کرونا کنند.»

کاربری با نام محسن هم به تندی نوشت: «سریال‌های تلویزیونی که هیچ، اگر کلا صداسیما تعطیل بشود، هم کسی به جز ۳-۴ میلیون نفر ناراحت نمی‌شود.»

فیلم‌های سینمایی جایی برای نمایش دارند؟ 

همه‌گیری کرونا، تعطیلی سالن‌های سینما در بیشتر شهرهای کشور را به دنبال داشته است. در این شرایط، در حالی که روند فیلمسازی با توانی نصف سال گذشته همچنان ادامه دارد، بسیاری از مخاطبان می‌پرسند این آثار تازه تولید، در چه‌جایی قرار است به نمایش درآیند.

در همین رابطه، کاربری با نام جوادی با اشاره به تعطیلی سینماها نوشت: «سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی تولید شوند، چون مردم در قرنطنیه نیاز دارند سرشان گرم شود ولی فکر نکنم ساخت فیلم‌ها لازم باشد چرا که فعلا سینماها تعطیل هستند، بهتر است ادامه پیدا نکنند.»

احسان هم در این رابطه نظر داد: « تولیدات نمایش خانگی ادامه پیدا کند، تولیدات سینما فعلا متوقف شود، تولیدات تلوزیون هم اهمیتی ندارد پس متوقف شوند.»

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =