محمد حسین مرندی

امریکایی ​ها امسال تلاش می​کنند که فشار بر ایران را افزایش دهند و تحریم​ها را تشدید کنند. معتقدم که اتحادیه اروپا هم تا حد ممکن همراهی خواهد کرد. اما واقعیت این است که شرایط جهان در حال تغییر است. وضعیت کشورهای عربی صد در صد به نفع ایران است و حتی تحولات لیبی هم به نظر من به نفع امریکا تمام نخواهد شد.

فکر می‌کنم یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران اکنون باید مصر و کشورهای عربی باشد. ایران باید به قوی​ترین شکل برای احیای روابط با مصر تلاش کند. متاسفانه به واسطه جنگ عراق علیه ایران و تبلیغات منفی در جهان عرب علیه ایران، نوعی بدبینی نسبت به اعراب در میان برخی اقشار ایران وجود دارد و مسلما یکسری نگرانی​ها در میان اعراب نسبت به ایران و ایرانیان وجود دارد.

یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران در آینده باید این باشد که نه فقط در سطح حکومت​ها بلکه در سطح مردم رابطه میان ایران و کشورهای عرب را تقویت کند. به طور قطع امریکایی​ها نمی​توانند انقلاب مصر را مصادره کنند. اولین دلیل آن است که مردم مصر یک هویت مذهبی دارند و ماهیت انقلاب آنها متاثر از اسلام است. مساله دوم، موضوع فلسطین است. یکی از اولویت​های حکومت جدید مصر بحث غزه خواهد بود. این مساله​ای است که به هیچ عنوان راه حل ساده​ای برای آن یافت نمی​شود. در هر حال در فرهنگ امریکایی این باور وجود دارد که "برنده همه چیز را می​برد" و چیزی برای بازنده باقی نمی​ماند. این در فرهنگ عمومی امریکا قوی است. حکومت امریکا هم به راحتی ایران را نخواهد پذیرفت. به خصوص دموکرات​ها که مشهور به حرکات جسورانه نیستند.

معتقدم که ماه​های آینده ماه​های حساسی خواهند بود و دو سال آینده هم در ارتباط ایران و امریکا سال​های سختی خواهد بود اما در بلند مدت اگر ایران مقتدر باشد و در داخل انسجام داشته باشد، تردیدی نیست که این امریکاست که باید ایران را بپذیرد./114

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =