پیوند «کبد» از «اهداکننده زنده» در ایران انجام شد

فارس نوشت: رئیس تیم پیوند مرکز آموزشی درمانی فیروزگر از انجام موفق پیوند کبد از دهنده زنده در این بیمارستان خبر داد.

محسن رضا منصوریان، رئیس تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی فیروزگر بیان داشت: اولین پیوند کبد از دهنده زنده، بیست و سوم آبان ۱۳۹۹ با موفقیت انجام شد.

وی گفت: در این عمل پیوند که ۹ ساعت طول کشید، لوب راست کبد از فرد دهنده به کبد یک خانم ۲۲ ساله که توده کبدی داشت، پیوند زده شد.

منصوریان با بیان اینکه خوشبختانه دهنده و گیرنده کبد در سلامت کامل هستند، ادامه داد: با وجود اینکه این شکل از پیوند کاملا غیر اورژانس و در شرایط کاملا الکتیو انجام می‌شود، ولی برای به حداقل رساندن عوارض جراحی و به ویژه عفونت‌هایی مانند کووید ۱۹، این جراحی را در روز تعطیل و در کمترین حالت ازدحام اتاق عمل انجام دادیم.

وی افزود: در بعضی شرایط که بیماران با مشکلات کبدی مواجه هستند و امکان دریافت عضو از اهداکنندگان مرگ مغزی ندارند، می‌توان با احتساب شرایط خاص از دهنده زنده برای پیوند کبد بهره گرفت.

رئیس تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی فیروزگر تصریح کرد: شرایط انتخاب دهندگان کبد زنده بر اساس وزن و گروه خونی گیرنده و دهنده عضو مشخص می‌شود و در همه شرایط امکان انجام آن امکان پذیر نیست .

منصوریان افزود: انجام این شکل از پیوند نسبت به پیوند از اهداکنندگان مرگ مغزی روند پیچیده تری دارد؛ به ویژه در بیمارن کبدی با وزن خیلی کم یا بالعکس وزن‌های بالا.

وی اظهار کرد: اقدامات قبل از پیوند مانند بررسی عروق، مجاری صفراوی کبد دهنده و گیرنده و اندازه گیری حجمی از کبد که قابل برداشت است و همچنین حداقل حجمی از کبد که گیرنده برای ادامه زندگی لازم دارد، در کنار سختی فرآیند جراحی این نوع از عمل را برای تیم‌های پیوند سخت تر می‌کند.

رئیس تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی فیروزگر گفت: ما یکسال پس از راه اندازی بخش پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران و با پیش آمدن شرایط ناخواسته ناشی از شیوع بیماری کرونا و به تبع آن کاهش چشمگیر اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی با همکاری دکتر نصیر فخار، جراح و فلوشیپ پیوند کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه، مرکز پیوند کبد از دهنده زنده در مرکز آموزشی درمانی فیروزگر راه اندازی کردیم.

منصوریان خاطر نشان کرد: این نوع پیوند کبد از سالها قبل انجام می‌شده و در کشور ایران هم برای اولین بار سال  ۱۳۷۶ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفته است.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1456014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =