احیای اقتصاد جهانی با تکیه بر آسیای شرقی

خبرگزاری «شین هوا» در تفسیری با عنوان «روابط نزدیک تر با آسیای شرقی باعث اطمینان بیشتر جهان می شود»، نوشت این سوال که «آیا آسیای شرقی به لنگر تثبیت کننده اقتصاد آشفته جهان تبدیل خواهد شد؟» بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، انتظار می رود که آسیای شرقی که بر اساس پیش بینی های گسترده اولین منطقه جهان است که شاهد احیای اقتصاد بعد از وقوع پاندمی و همه گیری کرونا است و کانون شبکه های متراکم مربوط به زنجیره های تامین و توزیع کالا در جهان محسوب می شود، اطمینان مورد نیاز بیشتری را برای جهانیان به ارمغان بیاورد.

همزمان با آغاز برگزاری مجموعه ای از نشست های مجازی اخیر بین سران انجمن ملل آسیای جنوب شرقی موسوم به «آ سه آن» با چین، ژاپن و کره جنوبی، انتظار می رود که همکاری های این کشورها در زمینه های مختلف شاهد پیشرفت های بیشتری باشد.

با گذشت 8 سال و برگزاری 28 دور مذاکرات رسمی، مراسم امضای پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای موسوم به «RCEP» در یک نشست ویدئویی در تاریخ 15 نوامبر با موفقیت برگزار شد؛ این نشست ویدئویی و امضای این توافق با حضور رهبران 10 کشور آ سه آن (اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی)، چین، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند اجرایی شد.

مدیریت شرایط همه گیری کرونا تا حد زیادی در آسیای شرقی به ثبات رسیده و در مسیر بهتری قرار گرفته است؛ همکاری های نزدیک با آسیای شرقی در حوزه هایی مانند بهداشت همگانی، تجارت و اقتصاد دیجیتال می تواند تاثیرات ناشی از بیماری کووید-19 را جبران کند و جان تازه ای به اقتصاد تزریق کند.

از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا تاکنون چین و سایر کشورهای منطقه ارتباط نزدیک و سطح بالا با یکدیگر را حفظ کرده اند؛ برگزاری نشست های مجازی بین سران این کشورها با تامین تعهد آنها در زمینه تلاش های بیشتر در مسیر هماهنگی واکنش ها علیه همه گیری کرونا همراه بوده است.

روابط تجاری چین با آ سه آن از نظر اقتصادی در طول سه ماهه اول سال جاری میلادی به رقمی معادل 481.8 میلیارد دلار رسیده و همزمان آ سه آن به عنوان انجمن 10 عضوی ملل آسیای جنوب شرقی همزمان با ارتقاء پروتکل های مربوط به منطقه تجارت آزاد و همکاری در زنجیره تامین، به بزرگ ترین شریک تجاری چین تبدیل شده است.

یکپارچگی اقتصادی بیشتر به نفع تمام ذینفعان است و قوت قلبی برای اقتصاد پژمرده جهان محسوب می شود؛ تمامی این اقدامات باعث ثبات در تولیدات و زنجیره های تامین منطقه ای می شود و الگوهای جدید رشد و الگوهای تجاری را به وجود می آورد و بنابراین، نیروی محرکه قوی تری را به روند رشد اقتصادی منطقه و نهایتا کل جهان تزریق خواهد کرد.

موضع چین در زمینه همکاری های منطقه ای همواره صریح و استوار بوده است؛ چین از تلاش های انجمن آ سه آن در مسیر تقویت نقش محوری آن در زمینه همکاری های منطقه ای و همچنین نقش بیشتر این انجمن در زمینه ساخت یک ساختار آزاد و فراگیر منطقه ای حمایت می کند.

چین و کشورهای منطقه می توانند در کنار یکدیگر آینده ای به مراتب روشن تر برای همکاری هایشان رقم بزنند و کمک و مشارکت بیشتری در مسیر احیا و برون رفت جهان از تاثیرات ناشی از پاندمی کرونا ایفا کنند.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1456542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =