پمپئو: جولان همیشه متعلق به اسرائیل است

ایرنا نوشت: "مایک پمپئو" در اقدامی بی‌سابقه که نقض تمام قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، به عنوان نخستین وزیر امورخارجه آمریکا و از زمان اشغال بلندی‌های جولان در سال ۱۹۶۷ به این منطقه سفر کرد و گفت: این منطقه برای همیشه سرزمین اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری "شهاب" فلسطین، پمپئو که به منطقه مرزی سوریه و فلسطین اشغالی رفته بود، مدعی شد: نمی‌توان اینجا ایستاد و از طریق مرز تنها نظاره کرد و منکر این موضوع اساسی شد که رییس جمهوری آمریکا این بخش از اسرائیل را به رسمیت شناخته است، مسأله‌ای که رؤسای جمهوری پیشین ایالات متحده آن را نپذیرفته بوند.

پمپئو به همراه "گابی اشکنازی" همتای صهیونیست خود شامگاه پنجشنبه و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی به منطقه مرزی سوریه و فلسطین اشغالی رفت.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین گفت: خیال کنید که با کنترل [بشار] اسد بر این منطقه، چه خطری کشورهای غربی و اسرائیل را تهدید می‌کرد.

اشکنازی هم با قدردانی از این اقدام خارج از دیپلماتیک آمریکا برای به رسمیت شناختن جولان اشغالی سوریه به عنوان بخشی از سرزمین‌های اشغالی تحت حاکمیت صهیونیست‌ها بر اهمیت راهبردی این بلندی‌ها تأکید کرد.

سال گذشته بود که در یک اقدام جنجال برانگیز  دیگر، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و برای اعلام وفاداری خود به دفاع از رژیم صهیونیستی، بلندی‌های جولان اشغالی سوریه با به عنوان بخشی از سرزمین‌های اسرائیل به رسمیت شناخت.

ساعاتی پیش نیز، "احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب بازدید وزیر خارجه آمریکا از شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و بلندی‌های جولان اشغالی را محکوم کرد.

وی پیش از این نیز در اقدامی بی‌سابقه از شهرک صهیونیستی «بساغوت» واقع در کرانه باختری بازدید کرده بود.

پمپئو اسفندماه ۹۸ نیز از حذف واژه «اشغالی» برای بلندی‌های جولان سوریه در گزارش سالانه حقوق بشر این کشور حمایت کرده بود.

از سال ۱۹۶۷ تمام دولت‌های آمریکا بلندی‌های جولان و شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری را به عنوان اراضی اشغالی می‌شناختند اما در دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری مستقر در آمریکا، سیاست واشنگتن نسبت به شهرک های غیر قانونی تغییر کرد و به آن مشروعیت داد.

پمپئو نوامبر گذشته سیاست وزارت خارجه آمریکا نسبت به شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری که متناقض با قوانین بین المللی تدوین شده بود را لغو کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز جمعه واشنگتن را به مقصد پاریس ترک کند. وی در یک تور ۱۰ روزه بعد از فرانسه به ترکیه، گرجستان، فلسطین اشغالی، امارات، قطر و عربستان سفر خواهد کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1457474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    0 0
    بسیار حرکتی زشت و احمقانه ای از او سر زد. گرچه دور از انتظار از وی نیست!
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 0
    ارواح عمه ی ترامپ