روند خشکسالی دراستان چهارمحال و بختیاری تداوم خواهد داشت

ایرنا نوشت:سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با توجه به کاهش میانگین بلندمدت بارش‌ها در این استان گفت: روند خشکسالی در این استان ادامه‌دار خواهد بود.

خسرو کیانی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری از نظر خشکسالی و کمبود بارش‌ها با در نظر گرفتن آمار بارش سیستم اخیر استان، در ردیف ۱۰ استان نخست خشک کشور قرار دارد.
وی افزود: در ۱۲ سال اخیر که چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی بوده، بجز ترسالی در سال آبی ۹۸ که بیشتر بارش‌ها به‌ صورت روان‌آب از استان خارج شد، با کاهش بارش تجمعی به اندازه ۲ سال آبی کامل استان معادل یک‌هزار و ۲۰۰ میلیمتر مواجهه است که تا جبران کامل آن فاصله زیاد است.
کیانی تصریح کرد: این در حالی است که فشار برداشت آب‌های زیرزمینی نیز بیشتر و این عامل باعث فقر سفره‌های آبی زیرزمینی استان شده است.
وی یادآور شد: براساس پیش‌بینی‌های مدت‌دار اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری میزان بارش‌های این استان در پاییز سال‌جاری کمتر از میانگین و در زمستان امسال نیز کمتر و در حد میانگین است.
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به‌همین منظور لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی متولی آب در بخش تولید و توزیع در استان نسبت به مدیریت منابع آبی به‌ ویژه در بخش آشامیدنی برنامه ریزی و اقدام را داشته باشند.
کیانی گفت: در همین راستا ضرورت دارد کاهش مصرف آب از طریق روش‌های بهینه‌سازی مصرف مانند تجهیز زمین‌های کشاورزی به شبکه آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت به گلخانه‌ای و  فرصت احیای سفره های آبی و عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، صرفه‌جویی در سایر بخش های و استفاده از پسماند فاضلاب مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: میانگین بارش‌های سال آبی جاری در استان به ۶۸ میلیمتر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش و در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۱۲ درصد کاهش داشته است.
مهران چراغ‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: کاهش میانگین بلندمدت بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری باعث کاستی در منابع تامین آب خواهد شد.
وی افزود: به همین منظور شهروندان با توجه به کمبود و کاهش بارش‌های سال‌جاری باید از هم‌اکنون در استفاده منابع آب صرفه‌جویی کنند.
چراغ‌پور تصریح کرد: یک سامانه بارشی برای روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری به چهارمحال و بختیاری وارد می‌شود و باعث بارش برف و باران در بسیاری از مناطق استان می‌شود.
گفتنی است ، چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رودخانه بزرگ زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1459093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =