آیین پایانی نخستین جشنواره ملی کتاب خلیج فارس درحالی عصر امروز با بازدید از برخی اسناد و نقشه‌های قدیمی خلیج فارس در فرهنگسرای طوبای بندرعباس آغاز شد که برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش ایبنا، در نخستین جشنواره ملی کتاب خلیج فارس بیش از 3 هزار عنوان کتاب شناسایی شدند که حدود 2357 در حوزه تاریخ و علوم سیاسی، 248 عنوان در حوزه ادبیات و فرهنگ عامه و 397 عنوان در حوزه جغرافیا بودند.

پس از مرحله نهایی بررسی کتاب‌های جغرافیا و ادبیات داستانی و شعر و پایان‌نامه، داوران 9 اثر را برگزیده و شایسته تقدیر در جشنواره ملی کتاب خلیج فارس دانستند که این کتاب‌ها به شرح زیرند؛

ـ کتاب «الخلیج‌الفارسی عبر القرون و الاعصار»: تألیف دکتر علیرضا میرزا محمد، برگزیده گروه تاریخ در بخش تألیف، ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

ـ کتاب «هلندیان در جزیره خارک (خلیج‌فارس) در عصر کریم‌خان زند»، ترجمه دکتر ابوالقاسم سری، شایسته تقدیر گروه تاریخ در بخش ترجمه، ناشر: توس.

ـ کتاب «خلیج‌فارس کشورها و مرزها»، تألیف پیروز مجتهدزاده، برگزیده مشترک گروه جغرافیا در بخش تألیف.

ـ کتاب «خلیج‌فارس و نقش استراتژیک تنگه هرمز»، تألیف محمدرضا حافظ‌نیا، برگزیده مشترک گروه جغرافیا در بخش تألیف، ناشر: سمت.

ـ کتاب «امنیت و مسایل سرزمینی در خلیج‌فارس (جغرافیای سیاسی دریایی)»، ترجمه امیرمسعود اجتهادی، شایسته تقدیر گروه جغرافیا در بخش ترجمه، ناشر: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی (مرکز چاپ و انتشارات وزارت خارجه).

ـ کتاب «تاج سرکرانه»، تألیف محمد ولی‌زاده، برگزیده در گروه داستان بلند در حوزه اقتباس ادبی، ناشر: آئینه جنوب.

ـ کتاب «بر جاده‌های آبی سرخ» تألیف زنده‌یاد نادر ابراهیمی، برگزیده در گروه داستان بلند در حوزه آثار خلاقه، ناشر: روزبهان.

ـ کتاب «منظومه‌هایی برای خلیج فارس» سروده سیدجعفر حمیدی، شایسته تقدیر در گروه شعر بزرگسال، ناشر: لیان.

- «روابط ایران و مسقط در دوره ناصری» نگارش بدر جهان ابراهیمی‌نژاد، شایسته تقدیر در گروه پایان‌نامه کارشناسی ارشد.

برگزارکنندگان این جشنواره همچنین در بخش جنبی از حسن زنگنه مولف و مترجم پیشکسوت بوشهری، احمد اقتداری، پژوهشگر و نگارنده بیش از 40 عنوان کتاب و مقالات علمی و پژوهشی در حوزه جزایر خلیج فارس و دریاهای ایران و محمدباقر وثوقی عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران تقدیر می‌کنند. این سه پژوهشگر پیشکسوت به دلیل بیماری و کهولت سن قادر به حضور در مراسم پایانی جشنواره نیستند.

تقدیر از این سه نویسنده و پژوهشگر با هدف پاسداشت زحمات و تلاش‌های آنان در معرفی و شناساندن ویژگی‌های خلیج فارس در حوزه تحقیق و پژوهش انجام می‌شود.

جایزه ملی خلیج فارس با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه خانه کتاب و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان برگزار می‌شود.

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =