دفاع رئیس شرکت مدرنا از ویروس جدید کرونا

ایرنا نوشت: رئیس شرکت مدرنا اعلام کرد از آنجا که ثابت نشده واکسن تولید شده توسط این شرکت مانع شیوع ویروس مرگبار کرونا می‌شود، ممکن است تزریق واکسن نیز نتواند زندگی را به روال سابق بازگرداند.

 تل زکس، پزشک ارشد مدرنا، تحقیقات نشان می‌دهد واکسن تولید شده توسط این شرکت مانع ابتلای افراد به بیماری کووید ۱۹ می‌شود؛ اما هیچ سند محکمی دال بر این که واکسن مانع انتقال ویروس از شخصی که واکسن را دریافت کرده به افراد دیگر می‌شود، وجود ندارد. با وجود این که وی شخصا معتقد است این واکسن می‌تواند موجب کاهش نرخ انتقال ویروس شود، به گفته او «باید در تفسیر نتایج دقت کنیم و در زمان توزیع این واکسن توجه داشته باشیم که مدارک کافی مبنی بر کاهش میزان انتقال ویروس در اثر واکسیناسیون وجود ندارد. در نتیجه نباید رفتارهای پیشگیرانه فعلی را صرفا به دلیل واکسیناسیون تغییر دهیم.»

این اظهارات دیدگاهی را تایید می‌کند که بر مبنای آن برای پایان یافتن پاندمی در اثر واکسیناسیون لازم است مدت زمانی سپری شود.

شرکت مدرنا هفته گذشته اعلام کرد کارآیی واکسن تولید شده توسط متخصصان این شرکت در فاز سوم آزمایشات بالینی، نزدیک به ۹۵ درصد بوده است. شرکت‌های فایزر و استرازنکا نیز اعلام کردند واکسن‌های آن‌ها در مقابله با کووید ۱۹ کارآیی بسیار بالایی دارد.

شرکت فایزر روز جمعه گذشته از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست کرد واکسن تولید شده توسط این شرکت را برای استفاده اضطراری تایید کند و انتظار می‌رود مدرنا نیز در هفته آینده درخواست مشابهی را به سازمان غذا و دارو ارائه کند. در هر حال تمام این شرکت‌ها پس از دریافت تاییدیه باید با چالش‌های موجود در زمینه حمل و توزیع واکسن در سراسر جهان مواجه شوند.

با وجود این که مقامات آمریکایی اعلام کردند قرار است تا پایان سال جاری میلادی چندین میلیون واحد از واکسن کووید ۱۹ را تامین کنند، انتظار می‌رود توزیع وسیع واکسن تا ابتدای بهار سال آینده به طول انجامد.

پیشگامان تولید واکسن کووید۱۹ تاکنون عملکردی بسیار بهتر از آنچه تصور می‌شد، داشته‌اند. هفته گذشته، دو شرکت فایزر و بایون‌تک میزان کارآیی واکسن مشترک خود را ۹۵ درصد اعلام کردند. شرکت مدرنا نیز اعلام کرد واکسنی با کارآیی ۹۴.۵ درصد تولید کرده است. این میزان برای واکسن اسپوتنیک که در روسیه تولید شده، بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است.

امروز نیز شرکت سینوفارم، یکی بزرگترین شرکت‌های داروسازی چین اعلام کرد به دنبال اخذ مجوزهای قانونی از مقامات دولتی این کشور برای عرضه واکسن کووید۱۹ ساخت این شرکت به بازار است.

یونیسف روز دوشنبه اعلام کرد؛ به محض اینکه واکسن جدید کووید در دسترس قرار گیرد، این سازمان با همکاری بیش از ۳۵۰ شرکت و سازمان مختلف فعال در حوزه حمل و نقل هوایی، زمینی، کشتیرانی و ارایه کنندگان خدمات بسته بندی و لجستیک در سراسر جهان، عملیات توزیع واکسن در بیش از ۹۲ کشور را هدایت خواهد کرد.

قرار است در طول هفته جاری، یونیسف به بررسی ظرفیت‌های موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم حمل و نقل بین‌المللی و همچنین نیازمندی‌های آن در آینده نزدیک، بپردازد. یونیسف عملیات تامین واکسن از تولیدکنندگانی که با COVAX  قرارداد دارند و توزیع آن در بیش از ۹۲ کشور فقیر یا دارای درآمد متوسط برعهده گرفته است.

کوواکس (COVAX) یا تسهیلات دسترسی جهانی به واکسن (Vaccine Global Access Facility) ابتکاری برای سرعت بخشیدن به توسعه، تولید و دسترسی عادلانه کشورهای جهان به واکسن از طریق تسهیل مراحل آزمایش، درمان و تولید واکسن کووید ۱۹ است.

امیدواری‌های فراوانی وجود دارد که استفاده از واکسن بیماری کرونا تا پایان سال میلادی جاری آغاز شود. به همین منظور سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ریزی کرده است تا با راه اندازی و تشویق پروژه کوواکس تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا را در کشورهای عضو که بیشتر آن‌ها از کشورهای درحال توسعه و فقیر هستند، توزیع کند.
بیش از ۱۸۰ کشور به «کوواکس» یا برنامه جهانی تامین واکسن کووید ۱۹ برای همه کشورها پیوسته اند تا از طریق یک ساختار جمعی و مشترک با آپارتاید و احتکار واکسن از سوی برخی کشورها مقابله کنند.

کوواکس برنامه‌ای با مدیریت مشترک گروه واکسن GAVI، سازمان جهانی بهداشت و ائتلاف ابتکارات آمادگی برای همه‌گیری (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) است که هدف خود را جلوگیری از احتکار واکسن احتمالی کووید ۱۹ از سوی دولت‌ها عنوان می‌کند تا استفاده از آن برای افراد هدف در همه کشورها به صورت عادلانه صورت گیرد.

به عبارت دیگر سازمان جهانی بهداشت تلاش دارد تا اولویت عرضه واکسیناسیون در همه کشورها برای افراد خاص و هدف در دستور کار قرار گیرد؛ نه اینکه همه افراد در یک کشور خاص از واکسن بهره‌مند شوند و در دیگر کشورها واکسن در دسترسی نباشد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1459989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =