از تاثیر چشم‌گیر محدودیت‌های دو هفته‌ای تا دستور حسن روحانی درباره واکسن کرونا

آمار قربانیان کرونا در ایران در روزی که گذشت بعد از یک ماه به کمتر از ۴۰۰ نفر رسید.

 به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۳۴۰۲ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد؛ به گفته سیما سادات لاری از دیروز تا امروز ۸ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۴ نفر از آنها بستری شدند و  متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.

به گفته وی، استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری افزود: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

وضعیت کرونا در ایران پس از اعمال تحریم‌ها

دکتر ایرج حریرچی درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور، گفت: در یک هفته اخیر که پروتکل ها و محدودیت ها از سوی مردم رعایت شده است، شاهد هستیم که درون‌دادهای سیستم مقابله با کرونا کاهش خوبی داشته اند. به عنوان مثال کاهش قابل توجه رفت و آمدها چه در سطح درون شهری، چه در سطح برون شهری و چه در ساعات مختلف شبانه روز  را شاهد هستیم. همچنین حضور و تماس اجتماعی مردم که منجر به نقض فاصله گذاری اجتماعی می شود نیز به میزان قابل توجه و چشمگیری کاهش و رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی، به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

حریرچی ادامه داد: با توجه به تجربه ای که در ۸۹ شهرستان در زمینه اعمال محدودیت ها داشتیم و به ترتیب با تصویب ستاد ملی کرونا، در ۴۳ و ۴۶ شهرستان، تعطیلی های مشابهی با شدت کمتر را در اوایل و اواسط ابان ماه تجربه کردیم، خوشبختانه اکثر این شهرها از وضعیت قرمز بیرون رفته و به وضعیت نارنجی و زرد بدل شدند. بر این اساس امیدواریم شهرهایی که اکنون قرمز بوده و از هفته قبل مشمول محدودیت ها شده اند، این وضعیت را تجربه کنند.

وی افزود: در بیمارستان های دولتی حداقل ۹۰ درصد هزینه ها را پوشش داده و حتی اگر فردی تحت پوشش بیمه نباشد، او را روی تخت بیمه می کنیم و ۹۰ درصد هزینه هایش را پوشش می دهیم،  مراکز سرپایی به حدود ۵۰۰۰ مرکز در حال گسترش هستند و در تمام این مراکز سرپایی، تست و دارو برای مراجعین رایگان خواهد بود. هرچند که با کمک بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، وسایل پیشگیری نظیر ماسک و ... ارائه دادیم و این اقدام به سمت ارزانی پیش رفته اند، اما با این حال هنوز هزینه هایی در این زمینه وجود دارد که برای مردم گران تمام می شود. به عنوان مثال هزینه‌های مستقیم بیمارانی که مستقیما به بخش خصوصی مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه اگر کسی وسع مالی مراجعه به بخش خصوصی را ندارد، به بیمارستان دولتی مراجعه کند، گفت: ما در بیمارستان دولتی هیچ بیماری را پس نفرستاده و برنمیگردانیم. در حوزه سرپایی هم افرادی که وسع مالی ندارند که متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی تعداد این افراد زیاد است، حتما به مراکز دولتی برای درمان مراجعه کنند.

در روزی که گذشت، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم با اشاره به روند مطلوب مراقبت از بیماران در بیمارستان ها طی ماه های گذشته که با بیماری کرونا مواجه بوده ایم، افزود: بعد از اعمال تعطیلی های دو هفته ای، مردم در رعایت پروتکل ها و محدودیت ها بسیار خوب عمل کردند و باعث شدند وضعیت شهرها تغییر کند.

رئیسی با اعلام اینکه از ۱۶۰ شهر و شهرستان قرمز وضعیت ۱۴۵ شهر رو به کاهش است، گفت: در خصوص ۸۹ شهر قبلی، به جز دو شهر همه از حالت قرمز خارج شده و نارنجی یا زرد شده اند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در ارتباط با وضعیت مرگ و میرهای کرونایی در کشور، افزود: وضعیت آمار فوتی ها دو تا سه هفته دیگر نمایان خواهد شد. با توجه به اینکه ورودی به بیمارستان ها کم شده است، انتظار می رود آمار فوتی ها نیز کم شود.

وی با اعلام اینکه میزان تست ها تا پایان این ماه به روزی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مورد خواهد رسید، افزود: با توجه به سامانه رصد آزمایش ها، در ۴ روز اخیر از حضور ۱۷۴۸ نفر مثبت کرونایی که قصد سفر هوایی داشتند، جلوگیری شد.

رئیسی بر الزام همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت تاکید کرد و گفت: با کارت ملی، اگر آزمایش فرد مثبت باشد، قابل چک کردن است.

وی با اعلام اینکه ادارات دولتی همه تعطیل هستند مگر اینکه الزامی به حضور بعضی از نیروها باشد، افزود: سامانه و برنامه ای داریم که بر همین اساس، دوشنبه همین هفته مجدداً وضعیت شیوع بیماری در شهرهای قرمز رصد خواهد شد و اگر همچنان قرمز باشند محدودیت ها ادامه خواهد داشت و اگر تبدیل به نارنجی یا زرد شده باشند، مطمئناً نحوه محدودیت ها تغییر خواهد کرد.

کووید۱۹ حداقل یکسال دیگر همراه ماست

جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران  در رابطه با آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ایران صحبتی که داشتیم این بود که دو واکسن که در ایران در حال آماده شدن برای تولید هستند، مراحل آزمایشگاهی و حیوانی آنها را در حال اتمام است و قرار است وارد فاز حیوانی شوند و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با قرار دادی با یکی از این شرکتها قبول کرده تا فاز انسانی این واکسن را انجام دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: با یک شرکت دیگر که تولید این واکسن را در حال انجام دادن است، صحبت اولیه کره‌ایم تا به انجام فاز انسانی آن هم کمک کنیم.

کوهپایه زاده ابراز داشت: به علاوه این موضوعات، همکاران متخصص در رشته‌های مرتبط  بنده در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با این شرکتها ارتباط تخصصی و کاری دارند؛ البته ما واکسن را تولید نمی‌کنیم، بلکه شرکت‌های مخصوص تولید واکسن هستند و در واقع ما  در بخش مرحله مداخلات انسانی شرکت می‌کنیم.

وی متذکر شد:‌امیدواریم با فراخوان‌هایی که برای افراد واجد  شرایط می‌دهیم، بتوانیم هر چه زودتر تعداد مورد نظر واکسن  برای این طرح به افراد مورد نظر تلقیح شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: هنوز واکسن برای انجام مداخلات انسانی به دست ما نرسیده، اما پیش بینی و حدس بنده این است که واکسن تا پایان زمستان به دست ما برسد.

کوهپایه زاده در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توان ادعا کرد تا یک واکسن کاملا ایرانی تولید شود؟»،بیان داشت:البته نمی‌توان این ادعا را کرد؛ چراکه همه حلقه‌های این فرآیند در اختیار ما قرار ندارد، اما آنچه به ما مربوط است از زمانی که واکسن در اختیار ما قرار گیرد، ما می‌توانیم ظرف دو ماه فاز انسانی واکسن را انجام دهیم و منتظر باشیم اگر نتایج قابل قبول بود، تولید شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر در کل کشور ظرف دو هفته این محدودیت‌ها اجرا شود، حداقل ویروس در کشورمان زیاد مختل کننده زندگی‌مان نباشد، اما پیش‌بینی می‌شود تا یکسال آینده نیز این ویروس مهمان کشورها و جهان است.

دستور روحانی در خصوص واکسن کرونا

 حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکهبرخورد قاطع با متخلفین کرونایی از اصولی است که تا پایان بیماری باید ادامه دهیم و این ربطی به ۱۵ روز ندارد،  گفت: نسبت به تجهیزات و دارو و آنچه مورد نیاز است، هم در داخل و هم در خارج تلاش می‌شود. برای واکسن هم سفارش لازم به کشورهای خارجی داده شده و هم در داخل تلاش می‌شود. اخیراً آقای نمکی در یک موردی با قید فوریت نوشته بودند و من به بانک مرکزی دستور دادم که هر مقدار ارزی که مورد نیاز وزارت بهداشت است را از هرکجا و هر کشوری تأمین کند زیرا این مساله برای ما حائز اهمیت است که اگر واکسنی به موقع در یک کشوری تهیه شد، ما بتوانیم سریع تهیه کنیم.

مینو محرز: عطاری‌ها به اسم طب سنتی وارد حوزه درمان کرونا شده اند

عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: عطاری‌ها جای طب سنتی را گرفته‌اند. سوءاستفاده عطاری‌ها به اسم طب سنتی از مردم، به ویژه اکنون در درمان کرونا مشکل ساز شده است.طب سنتی هم باید مطالعات علمی در حوزه درمان را انجام دهد و بعد اثر ضدویروسی گیاهان دارویی را ارائه کند.

وی گفت: فقط با جریمه متخلفان بهداشتی می‌توان این بیماری را کنترل کرد، همان طور که سایر کشورهایی که موفق به کنترل ویروس شده‌اند. اما هنوز باور نکرده‌ایم این ویروس حالا حالاها با ما خواهد بود و معلوم نیست چند سال دیگر کرونا باشد.

محرز با اشاره به عدم اثربخشی داروی «رمدسیویر» در بهبود کرونا که ثابت هم شده است، افزود: در حال حاضر برای بیماران بستری، فقط کورتون و ضدانعقاد باید استفاده شود و هیچ داروی دیگری نداریم که اثربخشی آنها برای بهبود بیماران کرونایی ثابت شده باشد.

وی افزود: انجام تست، تشخیص و ایزوله بیماران برای کنترل کرونا بسیار اهمیت دارد و اوایل که این بیماری وارد کشور شده بود، امکان تست خیلی کم بود. شاید آن اوایل شیوع کرونا، همه درگیر آنفلوآنزا بودیم و چون تست نداشتیم، نمی‌دانستیم کرونا هست.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1460673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =