۹ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
چرا برای کنترل کرونا به قرنطینه ۴ هفته‌ای نیازمندیم؟

بارها نوشته ام و حتی شکلی ساده ای کشیدم برای تعطیل و قرنطینه کردن ۴ هفته ای ( بله ۴ هفته نه ۲ هفته) تهران و کلان شهرهایی که با موارد زیاد بیماران کوید-۱۹ مواجه هستند؛

از دوم اسفند بسیار وقت گذاشتم و در هر مقاله و یادداشت مکرر هر بندی را که نوشتم توضیح دادم: سخنی با ریاست محترم جمهوری در خصوص کرونا

اگر بنده عرض کردم ۴ هفته منظورم این بود که زنجیره به طور کامل گسسته شود نه همانند بازی «یویو» بعد از کاهش مقداری از ارقام مرگ و میر، باز دوباره شیوع بیماری به جای اول برگردد؛ علی رغم تمامی مشکلات و زیان‌هایی که برای مردم و ملت در دو هفته تعطیلی ایجاد کرده ایم، والله خوب است آدم حرف انسان‌های دلسوز را گوش دهد که با مستندات لازم و کافی صحبت می کنند.
منظورم این است که خوشا بحال فرد یا افرادی که کسی بدون قصد و غرض از روی حُسن‌نیت اشتباهاتشان را بگوید و وای بر افرادی که کسی ایراداتشان را بازگو کند ولی فقط بگویند بله قربان، شما راه را درست می روید!
اگر کسی دنبال شیطان می گردد، این نوع گویندگان یکی از همان شیطان‌ها هستند، پیدا کردید! پس گوش کنید.
از تجارب افراد خبره که به صورت رایگان به شما راه را از چاه نشان می دهند و مکرر هم درست نشان داده اند توجه کنید! شاید هم در وزارت بهداشت و در قاموس آنان چیز رایگان فایده ای ندارد، حتما باید برای دیدن برگه آزمایشات مجدادا ویزیت شارژ شود!

یک هفته بعد از مرقومه حقیر در خصوص تعطیلی یک ماهه، دولت انگلیس به آن عمل کرد نه به خاطر نوشته بنده یلکه به دلایل محکم خودشان و برای کاهش جدی مصیبت کرونا، اما ما در کمیته ها هنوز به دنبال کم و زیاد شدن بار بیماران با تعطیلی نابسامان و «شل کن، سفت کن» دو هفته ای هستیم.
خوب مسلم بدانید در ابتدا منحنی کمی سیر نزولی و سپس بعد از دو هفته تعطیلی، سه الی چهار هفته بعد دوباره سیر صعودی خواهد داشت.
مثلی است در خارج که می گویند نباید یک نابغه باشی که این را بفهمی ! نیت تیم مدیریتی را دیگر نمی فهمم و کم کم دارم شک پیدا می کنم، البته بارها بدون رودربایسی نوشته ام که پزشکان توانایی جمع کردن این همه مصیبت را از کشور ندارند و در همین جا قول می دهم و مکتوب می کنم که نخواهند داشت! و دلایل آن را هم در یادداشت هایم ذکر کرده ام.
یکی از مشکلات اصلی دراین میان، فلسفه مقابله و رویارویی یک پزشک با بیماری در مقابل فلسفه یک مدیر بحران برای جمع کردن یک بحران است، می بینید بعد از ده ماه شرایطمان بدتر شده است!
حال وقتی می گویم ۴ هفته یعنی دیگر لازم نیست روزی ۱۰۰،۰۰۰ نفر تست شوند و اسکن شوند  (۱۰۰،۰۰۰ نفر یعنی استادیوم آزادی پر تر از همیشه! ) و هزینه کیت و دارو و ... پرداخت نمایند و عملا ورشکست شوند!

به دو خبر دراین باره توجه فرمایید:
عین خبر خبرگزاری ایرانا: مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش تعداد تست‌های روزانه تشخیص کرونا به ۱۰۰ هزار تست با واردات کیت‌های تشخیص سریع خبر داد. »
مجدادا عین خبر خبرآنلاین: دکتر سیما  لاری سخنگوی وزارت بهداشت: « تاکنون بیش از  6 میلیون آزمایش تشخیصی کرونا انجام شده است .»
خوب حاصل این آزمایشات گران چه بوده و چه توانستید مثلا با ۲۰،۰۰۰ ناقل بکنید؟! به اتوبوس راه ندهید از طریق دیگر مردم را آلوده می کنند، جریمه کنید به عمد می روند در فروشگاه ها مردم را آلوده می کنند و همینطور ... !
چرا دیگر فکر نمی کنیم قبل از شروع یک حرکت در بدترین شرایط چهار حالت می تواند رخ دهد:
۱- شخص زنده و سالم است.
۲- شخص ناقل است.
۳- شخص بیمار است.
۴- شخص فوت شده است.
نعوذ بالله مورد چهارم را هم آوردم که جای سوال بعدا برای برخی انسان‌های منفی پیش نیاید!

حال با شروع قرنطینه کامل (Shot Down)، تعدادی از هر ۴ مورد بالا از قبل آن خواهیم داشت که به هر حال  در این یک ماه تکلیفشان مشخص خواهد شد ( به قول مهندسان صنایع از سیستم با بافرهای گوناگون به نحوی رد خواهند شد)
مبحث ( flexible manufacturing)
حال برای سه گروه اول دیگر نیازی به میلیاردها هزینه بی خودی روزانه نیست، باتوجه به اینکه سیستم کاملا بسته شده است.
موارد بند ۱ در منزل خود ادامه حیات خواهند داشت و دوره را به پایان خواهند رسانید بدون هیچ ریسکی،
موارد بند ۲ در منزل خود محصورند اگر بیمار شدند، یا بیماری آنها با استراحت در منزل رفع می شود همانند اکثر اکثر بیماران ! یا کارشان به بیمارستان می کشد که در عمل از افراد بند ۳ می شوند.
موارد بند ۳ باز یا در همان بیمارستان بهبودی پیدا می کنند یا به ای سی یو در بیمارستان منتقل می شوند و ان شا الله درمان می شوند و به موارد بند ۴ نمی پیوندند. بیشتر بیماران هم نه نیازی به آزمایش و نه سی تی اسکن و غیره دارند ! موارد لازم و اورژانس بنا به تشخیص پزشکان تست و ... می شوند، والسلام.

بالاخره در این ۴ هفته تمام افراد از این فیلتر رد می شوند و شرایطشان مشخص می شود نه نقل و انتقالی هست، نه ترددی نه ...
در صد بسیار ناچیزی هم به دلیل ضروریات اگر ایجاد شود باز قابل کنترل خواهد بود.

گاهی به قول قدیمی ها چنان کافه را به هم می ریزند که انسان فراموش می کند اصل مطلب چه بود! کاری می کنند که انسان واقعا فکر کند ۱۰۰،۰۰۰ تست روزانه هم تازه کم است! دلاری کیت وارد کنیم یا حتی داخلی با قیمت گران بخریم که چی! تمام هزینه های میلیاردی آزمایشات و ... را هم می توان به اقشار آسیب دیده به جای شرکت های خاص پرداخت.
دو هفته تعطیلی یعنی همان که فرمودند استراحت دادن به کادر عزیز درمان نه خاتمه مصیبت !

دیروز در خبر ها معاون «کل» وزرات بهداشت فرمودند کاهش ۴۰ درصدی خواهیم داشت ! این یعنی مرگ رسمی حدود ۳۰۰ نفر در روز! که باز بعد از چند هفته سیکل ۵۰۰ نفری تکرار شود!
آزمایشات و اسکن و ... به صورت کامل در جای خود روزانه انجام شود، الله اکبر !
از دنبال کردن ناقلان و متهمان با هزینه سرسام آور دست  بردارید،  مسئله را از طرف ارزان تر حل کنید!
با ۴ هفته اگر زیر ده درصد نیاید مردم خود به خود غربال و راه مشخص تر خواهد شد ! در بالا عرض کردم شاید این روش کم هزینه، مطلوب برخی نیست ! در ضمن بنده مشکلات معیشتی مردم و کسبه و چک ها و ... را درک می کنم ولی آیا بهتر نیست یک مرتبه تمام خسارات را تجربه کنیم تا ذره ذره نابود بشویم !
آیا این ماشین یویو در ۱۰ ماه گذشته کم به آینده کشور و بلاتکلیفی ملت خسارت نزده است؟! و یک میلیارد دلار به خزانه دولت تحمیل نکرده است؟! آیا بهتر نبود آن را به جای تست و دارو و ... به مردم می دادیم!

امیدوارم ساز و کار لازم برای مسایل غیر درمانی توسط دولت محترم برای ادامه تعطیلی و قرنطینه کامل ولی کامل تا ۴ هفته با توقف فلسفه کاملا مردود ردیابی ناقلان (آزمایشات و ...) که خود به خود به صورت اتوماتیک در یک چرخه قرنطینه ۴ هفته ای رخ می دهد، مد نظر باشد. لذا خرید دلاری واکسن از خارج هم شاید در حال حاضر خیلی نیاز نباشد.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1461077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    4 0
    نه بعضی از مردم نه دولت حرف شما راقبول ندارند و میخواهندهمه را به کشتن بدهند
  • سهیلا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    واقعا چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی؟؟!!این راهکارها هیچ نتیجه ای ندارد وقتی محدودیت شدید باصطلاح اعلام میکنند ولی میگویند تمامی ادارت باستثنای یک سوم یعنی به مدیران شرکتها اجازه میدهند که کار کنند و همه هم جزو آن یک سوم هستند. ما در این دو هفته هر روز سرکار آمدیم با اتوبوسهای مملو از آدم. ابتدا حمل ونقل عمومی را درست کنید. چرا فقط دور باطل میزنند اقایان تاکی و تا چه وقت؟؟چرا بفکر جان و مال آدمها نیستند؟؟؟؟!!!متاسفم که کلام و راهکارهای شما دلسوزان رو گوش نمیکنند و همانطور که گفتید کار را از جنبه هزینه بیشتر دارند میبینند درحالیکه میتوانند این هزینه را بخود مردم بدهند!!!
  • شرقي IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    استاد عزيز باز هم ممنون عالي و مثل بارهاي قبل يه سخن تكراري مي نويسم در خانه اگر كس است يك حرف بس است ... اما دريغا!