کارشناسان به خبرآنلاین گفتند:طرح مجلس انتقام از دولت و به ضرر مردم

مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رسانده است که بسیاری از ناظران آن را به ضرر مصالح ایران در موقعیت فعلی می دانند.

مهسا مژدهی: مجلس شورای اسلامی بالاخره طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران" را به تصویب رساند. این طرح به ایران این فرصت را می دهد تا بخشی از توافقات خود را در برجام با هدف تحت فشار قراردادن دیگر طرف های توافق هسته ای؛ را رها کند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از تصویب کلیات این طرح گفت که «مجلس این پیغام را به دشمنان ایران اسلامی داد که بازی یک طرفه پایان پیدا کرده است.» اشاره رئیس مجلس به این موضوع است که نمایندگان تلاش دارند که طرف های اروپائی برجام را به دلیل آنکه به توافق پایبند نبوده و به بهانه فشارهای آمریکا، از اجرای تعهداتشان سر باز زده اند وادار به پیروی از برجام کند. اما ناظران می گویند اجرای این طرح می تواند به معنای مرگ برجام باشد. هرچند که ایران به دلیل خروج آمریکا از توافق هسته ای نتوانست آنطور که باید از مواهب توافق استفاده کند؛ اما برجام باعث شد تا کشورهای اروپائی در بزنگاه ها، پشت ترامپ را به عنوان دشمن درجه یک برجام خالی کنند.

طرح مجلس شامل چه مواردی است؟

طرحی که روز سه شنبه به تصویب مجلس رسید برای تصویب نهایی به تائید شورای نگهبان نیاز دارد. دولت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده است. اما به نظر می رسد که مجلس برای اجرای آن اصرار زیادی دارد.اگر این طرح به تصویب نهایی برسد و شورای نگهبان آن را تایید کند، دولت بر اساس ماده شش آن موظف است که در صورت «عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.» بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌پی‌تی» که ایران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند تأسیسات هسته‌ای ایران را سرزده بازرسی کنند. اما در صورتیکه طرح مجلس اجرایی شود بازرسی ها با محدودیت مواجه شده و تعداد بازرسان هم کمتر خواهد بود.

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین کشورمان به خبرآنلاین گفت:«در شان مجلس نیست که چیزی را تصویب کند که فراتر از اختیاراتش است. من تصور می کنم که این یک مقدار رنگ شعاری دارد و عده ای می خواهند خشم خود را نسبت به دولت نشان دهند.آنها می خواهند بگویند ما از اول مخالف برجام بودیم و گفتیم که اینطور می شود و میخواهند همه مسئولیت را روی دوش دولت بگذارند. به هر حال دولت چند ماهی بیشتر مهمان نیست. این طرح موجب می شود که آژانس اینگونه اقدامات را مغایر برجام بدانند و کشورهای عضو برجام هم ناچار خواهند شد که به مکانیسم ماشه رجوع کنند.»

از دیگر موارد طرح این است که دولت در این طرح به آن ملزم می شود تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد را از سر بگیرد. این موضوع می تواند جامعه جهانی و حتی متحدان ایران را نگران کند. پیش از توافق هسته ای هم در شرایطی که ایران تاکید داشت دست به ساخت سلاح اتمی نخواهد زد، نگرانی های جهانی در مورد مواردی از این دست به قدری بالا بود که روسیه و چین هم در شورای امنیت علیه ایران رای می دادند. حالا ناظران نگرانند که چنین شرایطی یک بار دیگر برای ایران تکرار شود.

وزارت خارجه به این دلیل که مجلس طرح را بدون هیچ مشورتی با این وزارت خانه تصویب کرده،دلخور است و دولت هم موافق اجرای آن نیست.اما دربهارستان نمایندگان معتقدند که بهترین اقدام برای گرفتن انتقام ترور شهید فخری زاده، اجرای طرحی است که اروپائیها را تحت فشار قرار دهد.

بهتر بود نام آن را لغو تحریم نمی گذاشتند!

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس امور هسته ای به خبرآنلاین در این خصوص گفت:«طرحی که مجلس مصوب کرده اگر منظورش این است که تحریم ها را لغو کند، من بعید می دانم به نتیجه دلخواه برسد. یک ماه دیگر هم اروپائی ها واکنشی نشان نمی دهند و ما مجبوریم همه مراحل را جلو برویم.اما اگر در واکنش به شهادت دانشمند عزیزمان آقای فخری زاده است، بهتر بود فاز بندی می شد و عنوانش لغو تحریم ها نمی بود. بخش هایی دسترسی فرا پروتکلی و اجرای پروتکل الحاقی به درد فاز اول می خورد. اما بالاخره آنها تشخیص داده اند این کار مناسب است و باید منتظر ماند و دید که چه پاسخی می بینند. بحث این است که ما در زمینی بازی نکنیم که آنها می خواهند و پیشبینی کرده اند.»

این طرح خطرناک است

رضا نصری حقوقدان بین المللی در مورد این طرح به خبر آنلاین گفت:«از چند نظر مصوبه خطرناکی است. اول اینکه دولت‌ها و افکار عمومی جهان را از موضوع و تقصیر «اسرائیل» در ترور دکتر فخری‌زاده منحرف می‌کند و عملاً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در کانون توجه و اتهام قرار می‌دهد.این یک خطای بزرگ راهبردی و سیاسی است.احتمالاً امروز عاملان ترور شهید فخری‌زاده در تل‌آویو از اینکه مجلس ایران در اولین واکنش‌ خود در مصوبه‌اش حتی نامی از«اسرائل» نبرده هم تعجب می‌کند و هم از اینکه این ترور را مستمسک تقابل با آژانس و بازرسان و گروه ۴+۱ و جامعهٔ جهانی و منزوی کردن ایران قرار داده ابراز خوشحالی می‌کنند!»

او اضافه کرد:«دوم اینکه مصوبهٔ مجلس این فرصت را به دولت بایدن خواهد داد تا حول محور خروج ایران از پروتکل الحاقی علیه کشورمان اجماع‌سازی کند و حتی به منظور ملزم ساختن تهران به بازگشت به پروتکل، از شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه اخذ کند. با توجه به هشدارها و مواضع پیشین چین و روسیه در مورد مقولهٔ بازرسی، به احتمال زیاد بایدن موفق خواهد شد این دو کشور را نیز با خود همراه سازد. آنگاه کسانی که تصور می‌کنند با اقدام امروز خود موضع مذاکراتی ایران را تقویت کرده‌اند خواهند دید چگونه کشور را مجدداً اسیر مطالبات و الزامات شورای امنیت کرده‌اند و چگونه دولت را وادار ساخته‌اند برای خروج از چنگ آن امتیازات بیش‌تری بدهد.در واقع،آن‌ها این فرصت را به شورای امنیت داده‌اند تا بازرسی‌های داوطلبانه و «مدیریت‌ شده»‌ فعلی را به بازرسی‌های اجباری و نامحدود - از جنس بازرسی‌های UNSCOM در عراق - تبدیل کند؛ و این یک تهدید بزرگ امنیتی است. سوم اینکه ضرب‌الاجل و زمان‌بندی‌های مندرج در این طرح با تحولات صحنه بین‌المللی و صحنه سیاسی در آمریکا همفاز نیست؛ و توقعاتی که از ۴+۱ مطرح شده نیز - دست‌کم پیش از تغییر رویکرد آمریکا - خارج از اختیارات و توان فعلی آن‌هاست. در واقع، گویی طرح به نحوی تنظیم شده که در هر صورت خروج از برجام و توقف پروتکل الحاقی تحقق پیدا کند! و چهارم اینکه تهدید کارگزاران دولت به جریمه و زندان در صورت عدم تمکین با ملزومات این قانون - در کنار اظهارات طعنه‌آمیز و مخربی که در زمان تصویب طرح از تریبون ریاست مجلس خطاب به دستگاه دیپلماسی و دولت مطرح شد - پیغام بسیار بدی به جهان مخابره می‌کند!» نصری در ادامه یاد آوری کرد:«در واقع،‌ این تهدیدها نه  تنها به شدت نامتعارف و بی سابقه است؛ نه تنها منجر به سلب اقتدار و اعتبار دستگاه دیپلماسی در جهان می‌شود؛ بلکه تداعی‌گر شکاف عمیقی در فرایند تصمیم‌سازی در پرونده‌ای با این میزان از اهمیت است. امیدوارم قوهٔ مدبرهٔ نظام و شورای نگهبان در بررسی این مصوبه تمام اشکالات اساسی آن را مد نظر قرار دهد.»

انتقام گیری از 4+1 ضروری است؟

در روزهای گذشته و پس از ترور شهید فخری زاده، کشورهای اروپائی این اقدام را محکوم کرده اند. ایران اسرائیل را مسئول این اقدام تروریستی می داند و مقامات رژیم صهیونیستی هم تقریبا آشکارا این امر را تائید می کنند. 

اما با طرح مجلس که به بهانه این ترور تصویبش سرعت گرفت، ایران تعهدات خود را در توافقی کاهش می دهد که یک سر آن دو کشور متحد، یعنی روسیه و چین و سر دیگر آن انگلیس، فرانسه و آلمان هستند. در شرایطی که عاملان ترور خود ابایی از اعلام کار خود ندارند، مجلس در تهران معتقد است که این انتقام سخت باید بر سر برجام اتفاق بیافتد. این در حالیست که کارشناسان امور بین الملل معتقدند ایران برای جبران اقدام تروریستی اسراییل باید از اجماع بین المللی علیه این رژیم و اقدامات غیرقانونی اش بهره ببرد.

حسن بهشتی پور کارشناس سیاست خارجی به خبرآنلاین در این خصوص گفت:« من امیدوارم این طرح تصویب نشود. اسم این طرح را گذاشته اند طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران. من به عنوان کارشناسی که بر روی این موضوع کار می کند می خواهم به نمایندگان محترم مجلس بگویم که این طرح کمکی به لغو تحریم ها نمی کند و برعکس باعث تیزتر شدن شمشیر تحریم ها خواهد شد.» 

او ادامه داد:«اگر این طرح تصویب و اجرا شود، عملا کمک می کند تا دوستان ایران به سمت دشمنان بروند. چرا که چین و روسیه که قبلا به قطعنامه های ضد ایرانی رای می دادند و قطعنامه های به اتفاق آرا تصویب می شد، بعد از برجام به دلیل متعهد شدن ایران، به قطعنامه های پیشنهادی امریکا رای نداده و حتی وتو می کردند. در دو قطعنامه پیشنهادی آخر هم حتی کشورهای اروپائی رای به قطعنامه آمریکا ندادند و این برجام بود که بین دشمنان ایران فاصله انداخت.»

قبلا این تجربه تحریم های گسترده ای علیه ایران فراهم کرد

در همین زمینه دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل گفت:«فکر می کنم این طرح مقداری عجولانه است و بر اساس فرضیه های چالش برانگیز بنا شده. از جمله اینکه طراحان این طرح که از چند ماه پیش آن را بدون در نظر گرفتن شرایط جدید، طراحی کرده اند، فرض گرفته اند که غنی سازی بیست درصد و کارهای مثل عدم اجرای پروتکل الحاقی کمکی به لغو تحریم ها می کند. واقعیت این است که این فرض اشتباه است. ما این فرضیه را پیش از برجام تجربه کرده بودیم و ذیل تحریم های شورای امنیت قرار داشتیم و همین باعث شد ما به سمت توافق هسته ای حرکت کنیم. پس این اگر هدفش لغو تحریم باشد، پیشاپیش شکست خورده است. در حال حاضر هم مجلس بدون توجه به قوانین که می گوید تصمیم درباره مسائل مربوط به برجام باید در شورای امنیت ملی گرفته شود را نادیده گرفته و با دولت که مجری هر قانونی است، مشورتی نکرده است. در نتیجه به لحاظ اجرایی دچار مشکل خواهد شد.»

او ادامه داد:«در زمان بندی طرح هم نادرست است. چرا که بعد از سه سال مقاومت و حفظ دستاوردهای حقوقی و اضافه کردن به این دستاوردها، از جمله شکست دادن آمریکا در شورای امنیت، در نقطه ای که ما داریم به نتیجه می رسیم و فضای بهتری برای پیگیری حقوق ایران ایجاد می شود، چنین طرحی این روند را مورد آسیب قرار داده و کمک می کند که کشورهای 4+1 با استدلال قویتر کنار بایدن برای فشار بر ایران قرار بگیرند.»

>>> در همین رابطه بیشتر بخوانید...

با ترور فخری زاده؛بایدن چگونه میتواند از تله مخالفین برجام عبور کند؟

طرح جدید مجلس ،قدرت ماست یا تهدید بیشتر علیه ما؟

23 / 312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1461890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    با سلام ایکاش چند سال پیش این طرح اجرایی می شد. نه بعد از این همه خسارت .
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      ترامپ رفته اینا پر رو شدن، ما فکر کردیم عقلانیت یه جای دیگه دنیا می اد ما وضعمون بهتر می شه حواسمون نبود بیخش گوشمون کلی ترامپ داخلی داریم به اسم نماینده مجلس
    • م IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      3 2
      دلار 3تومنی رو کردین 30 تومن. باز حرف میزنین!؟؟ سکوت تا آخر عمر!
    • فونیکس IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      2 2
      کاربر 11:35 .. اساس حرف برجامی‌ها این دروغ است که جنگ میشه و می‌میریم! خوب همین گزاره برای دشمنان ما هم صدق میکنه.. دشمنان ما حاضرند جان و مال و خانواده و فرزندانشان را در خطر بیاندازند برای منافع‌شان و سرزمینشان اما ما نباید؟ مگر این‌که فکر کنید ما دستمون بهشون نمیرسه! که در اون صورت...
  • سجاد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    حمایت قاطع دلالان خون مردم از مجلس. درود بر گرانی.مرغ 100 هزاری .پیاز 20 هزاری و....اگر جرات وتوانا هستید بیایید جلوی گران فروشی واحتکار و.....بگیرید .مرگ بر دلار بگویید
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      141 0
      سجاد عزیز خیلی ساده ای. فکر کردی منافع گرانی مرغ و گوشت و دلار و خودرو به جیب کی میره؟ فکر کردی اینایی که برای رسیدن به قدرت اینطور با هم بی اخلاق هستند برای رفاه و خدمت به من و تو اومدن؟ نه عزیزم رانت و فساد همش زیر سر همیناست
    • بینام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      2 1
      آقا این نمایندگان خودشان احتکارگر ،کاسبان تحریم هستند کجا میروند ببینن مرغ و گوشت چه وضعی دارد .اینها مثل زالو تشنه خون مردم هستند.
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      2 0
      اینها مصالح و منافع کشور و مردم رو به بازی گرفنید. چطور برای FATF وقت نداشتند و ماه ها موضوع به دلایل مختلف پیگیری نمیشد اما برای این موضوع یکروزه تصمیم میگیرند و ابلاغ میکنند؟!
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    12 52
    ما هرچه می کشیم از این به اصطلاح کارشناسان و کارگزاران می کشیم.
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      1 0
      هزارتا لایک داره
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    177 1
    گفته اند « زمان بندی طرح هم نادرست است. چرا که بعد از سه سال مقاومت و حفظ دستاوردهای حقوقی و اضافه کردن به این دستاوردها، از جمله شکست دادن آمریکا در شورای امنیت، در نقطه ای که ما داریم به نتیجه می رسیم و فضای بهتری برای پیگیری حقوق ایران ایجاد می شود، چنین طرحی این روند را مورد آسیب قرار داده و کمک می کند که کشورهای 4+1 با استدلال قویتر کنار بایدن برای فشار بر ایران قرار بگیرند.» یعنی این قدر ساده لوحید که فکر می کنید این امر اتفاقی بوده است؟ شبکه نفوذ یک روز ترور می کند، یک روز از دیوار سفارت عربستان بالا می رود و یک روز هم قوانین ضدمردمی تصویب می کند.
  • مهدی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    25 98
    مگه از برجام چیزی مونده که مجلس میخواد نابودش کنه؟؟؟؟ اینم تقصیر تندروهاست به قول خودتون؟؟؟؟؟ کشتن قاسم سلیمانی، فخری زاده اینم کار تندروهاست؟؟؟ آمریکا خدایی نکرده تقصیر نداره؟؟؟؟ ذلت تا کجا
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    ترامپ رفت تند روها چوب لای چرخ کنندگان اسایش مردم امدن
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      0 0
      همانطور که به راحتی مجلس را فتح کردند، دولت را هم فتح خواهند کرد، چون مشارکتی بسیار پایین رقم خواهد خورد. باید به نمایندگان گفت که الکی حرص نخورید و شرایط مردم عادی را سخت تر نکنید.
  • سلام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    به آقایون نماینده بگید برن بپرسن مرغ کیلو چنده بعد شعر بدن
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      15 22
      دولت بی عرضه شما مرغ و کشور را به این روز انداخته. رای شماست بخورید نوش جانتان
    • GB ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      78 2
      اصلا براشون مهم نیست
  • نادر IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    خدايي مجلس در اين 40 سال چه كار مثبتي براي مردم كرده يا در حال شعار دادن هستند يا پرچم كشورها را اتش مي زنند يا در كارهايي كه اصلا وارد نيستند دخالت ميكنند فقط در يك حالت به ضرر مردم كار نميكنند ان هم موقعي كه خواب هستند
    • حسین IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      12 16
      حالا دولت دلسوزی کرده؟ والا نفهمی اندازه داره
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      1 0
      ولی خداییش، زبان انگلیسی شون خیلی قویه!
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      1 0
      مجلس قبلی که اکریتش وکیل الدوله بودن و از خود شماها بودن. برجام 20 دقیقه ای نتیجه مجلس قبلی است
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    19 76
    دولت و مجلس در یک مسیر نیستند و بهترین کار موکول کردند موضوع به دولت بعدی می‌باشد
  • پژمان IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    مجلس با رفتار احساسی سرنوشت یک ملت رو داره رقم میزنه ! این نماینده هایی که با حداقل رای انتخاب شدند ، مجلس را با محل شعار اشتباه گرفته اند.
    • ایرانی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      2 1
      کاش تنها شعار می دادند. عربده جویی و دشنام های چاله میدانی به رییس جمهور پشت تریبون مجلس و رییس مجلسی که شومن است و ...
  • Majid IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    با فرض اینکه این جنایت کار اسراییل باشد، شک نکنید که کاملا به هدف خود رسید است. خون شهید جای آنکه موجب اتحاد بیشتر شود، موجب اختلاف و بی اخلاقی و اتهام زنی شده است. با مصوب تندروها دلار 1000 تومان گران شد. اعلام کردیم با دنیا سر جنگ داریم. این مجلس جز باند بازی سیاسی چکار کرد؟ چوب دعواهای سیاسی را در سفرم طبقه کارگر و ضعیف و متوسط جامعه ببنید. در افزایش طلاق و فساد. در افزایش جرم. در افزایش ترک تحصیل. در سوء تغذیه. در افزایش خودکشی و فرار از خانه. حالا همش انقلابی گری ظاهری کنید. برای این موارد چکار کرده اید؟ بماند که دولت و مجلس شب با هم سر سفره هستند و راجع به فحش و فحش کاری ظاهری فردا برنامه ریزی می کنند.
  • زهره IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    بابا خبر ان لاین شما خوبید. همه بد هستند اصلا هرچی شما می گید بابا لااقل کمی آزاده باشد. یعنی هرچی مجلس بگه بده دیگه من منتظرم ببینم کی یک خبر از مجلس میاد شما تایید میکنید منتظرم الله اکبر
    • نخخ IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      6 104
      خبر آنلاین عجیب که باز بیخودی پای احمدی نژاد را وسط نکشیده
    • حامد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      0 0
      حالا خبر انلاین کامنت 4 تا مخالف نظر خودشو اجازه میده مردم بخونند. رسانه های شما که همه رو سانسور میکنند و فقط نظرای موافق خودشون رو اجازه میدن.
  • امین IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    اون زمانا که تحریما شورای امنیتی و سازمان مللی و قطعنامه ای بود و سایه جنگ روی سر اسرائیل و آمریکا بود وضعمون خیلی از حالا بهتر بود پس بزار این برجام نافرجام که مارو گروگان گرفته بره هوا و برگردیم به اون زمانا که دیگه جونمون به لب رسید
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      42 2
      جوک خوبی بود - آینده درخشانی در استند آپ کمدی داری !
    • شهاب IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      42 0
      اون موقع داغ بودیم وحالیمون نبودچه بلایی قرارسرمون بیادوضمناصندوق ذخیره ارزی پربودودولت معجزه هزاره سوم پول پاشی میکرد.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      149 1
      زمان برجام داشت وضع مردم خوب میشد و وضع کاسبن تحریم بد میشد ولی ترامپ امد اوضاع را برعکس کرد
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      11 0
      آره حق داری .. سفرت داره جمع میشه
    • آسو IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      0 0
      برجام به صورت واقعی فقط یک سال و نیم اجرا شد،تو اون یک سال و نیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تموم شد و توتال و شل اومدن و قیمتها تثبیت شد و بعد ترامپ و بازگشت تحریمها اوضاع به هم ریخت و افتضاح شد،الان هم تحریم و خطر جنگ هست و فرقی نکرده که البته کارشکنی های یه عده داخلی هم که هم صدای اسرائیل و سعودی و ترامپ مخالف برجام بودن بی تاثیر نبود، شما هم البته با این تعریفی که از اوضاع دوران تحریم میکنی شک میکنم فامیل بابک زنجانی یا خاوری باشی چون فقط اون جماعت از تحریم اینقدر راضی بودن که شما هستی،
    • سعید IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      0 3
      جمع نفوذی ها در این سایت دیدنی است.
    • به ۱۲:۴۶ IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      1 0
      اتفاقا دلار از سال 96 گران شد از همون سالی که برجام اجرا شد. اعتراضات 96 رو هیچ وقت فراموش نمیکنم. شماها مردم رو چی فرض کردید؟؟؟ گویا حتی در ایران هم زندگی نمی کنید
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    301 1
    خداوند از حق الناس نمیگذره. میخاید اون دنیا چطور جواب این همه فقر و فلاکت رو به خدا بدید؟شما ذره ای به مردم ایران اهمیت نمیدید‌. امرژی هسته خوبه ولی زمانی که مردم حداقل گرسنه نباشند. مبارزه با استکبار جهانی خوبه ولی زمانی که مردم کشور خودتون دچار فلاکت نشده باشند وگرنه اینها شعاری بیش نیست
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    7 0
    مردم اینبار از مجلس انتظار دارند تا تکلیف شرکتهای دولتی که به هیچ کجا پاسخگو نیستند و بالاترین بودجه را هم به خود اختصاص میدهند تا هم مشخص کند ؟!! البته مافیا ها و کارتلها و دزد ها و غارتگران صدایشان در خواهد امد !
  • پژمان IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    240 1
    به ضرر مردم البته مردم واقعی، نه اون مردمی که بخاطر داشتن یه سکه نیم و یه سکه ربع، آرزوی حمله آمریکارو به ایران دارن.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    کارشناساتون حتما امثال بهزاد نبوی و حجاریان و .. هستند. اونا معلومه در جهت منافع امریکا هستند
  • ناشناس IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    241 0
    فقط فشاربه قشرضعیف ومتوسط میادوالاپولدارکه ککش نمی گزه فقظ میخوان فقیرراریشه کن کنن نه فقررا
  • حسینی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    35 0
    شماها ببخشید.خوب اینا نمی فهمن دیگه... اصلا منفعتی که برجام داره رو درک نمی کنن که.تفاوت قبل برجام و بعد برجام رو حس نمیکنن. یه مقایسه سرانگشتی قیمتهای قبل و بعد برجام رو انجام بدن، متجه سود و منفعت برجام میشن.
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    5 49
    اینهمه دولت ما را نابود کرد یکدفعه هم مجلس جدید کی به کیه
  • البرز IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    191 5
    با این کار به نظر می آد برنامه اسراییل خیلی خوب داره به هدفش می رسه!! ظاهرا اسراییل در بهارستان هم حضور پررنگی داره
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    134 3
    این مجلس رانتی و ضد مردم دنبال منافع خودش و جناحش است نه مردم در مانده ایران
  • بیکی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    2 0
    میشه شماها که طرفدار این دولتید یکی از کارهای این دولت که به نفع مردم عادی را نام ببرید فقط یکی تامامردم عادی هم بدونیم که این دولت کاری برای ما کرده
  • ازاد مرد ایرانی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    ما به مجلس انقلابی ودر راس ان جناب دکتر قالیباف قهرمان ملی کشور ایمان داریم.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    سوال این نماینده های مجلس چطوری خودشون رو نماینده 85میلیون ایرانی میدونن روی هم رفته 5میلیون بیشتر رای آوردن؟
  • کامبیز IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    بعد از گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، حداقل انتظار از ارکان حاکمیت ، پرهیز از شتاب زدگی و احساس گرایی و شعار زدگی و داشتن چشم اندازی برای تصمیمات کلان و التفات به حفظ منافع ملی آحاد جامعه و خصوصا نسل های آینده است. شعار دغدغه جوانان را داشتند یک بحث است ، اما درک مشکلات و تلاش برای رفع موانع و مشکلات جوانان مانند شغل ، ازدواج، مسکن و حفظ کرامت انسانی آنان یک بحث دیگر است. این راهی که دوستان دارند می روند، از بین بردن کورسوی امید به آینده خصوصا نسل جوان است، زیرا تصمیمات خلق الساعه و جناحی اگر مشکلات را تشدید نکند ( که می کند) آن مسائل را حل نمی کند. با این همه ، این گوی و این میدان...
  • آسو IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    مجلس بیست درصدی از این بهتر نمیشه،این مجلس مال مردم نیست به آمار و سند،
  • م ح IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    اینقدر خدا خدا کردیم ترامپ رای نیاره مردم یه نفسی بکشن نمدونستیم که ترامپیهای داخل شروع میکنن
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    اگر دردی از مردم دوا نمی کنید درد روی دردشان نگذارید
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    بزرگترین اشتباه ایران پس از امضای برجام این بود که دو تا موشک هوا کرد و روی هر دوی آنها به زبان عِبری نوشت:"اسراییل باید از کره زمین محو شود".این کار بسیار اشتباهی بود. و بهانه دست آمریکا داد که تحریم هایش را صد چندان کند، وگرنه برجام که اوایل به خوبی داشت اجرا میشد.
  • محمد IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    انتقام نیست اونا میدونن بایدن به برجام برمیگرده میخوان بگن به خاطر مصوبه مجلس بوده یعنی از اب گل الود میخوان ماهی بگیرن چون چیزی که ازشون بر نمیاد عاجز هستن توی حل مشکلات ،
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    ترامپ رفت اینا شیر شدن. اجراش هم گذاشتن دوماه دیگه که ترامپ رفته باشه.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    من موندم روحانی چرا استعفا نمیده مجلس خیالش راحت بشه.....یکی هم مسلک خودشون بیاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
  • محمد IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    اللهم اشف کل مرضانا خدایا این 290 مریض ما را شفا عنایت بفرما. آمین
  • 0 RO ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    خدایا رحم کن.
  • سلطان US ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    کدام کارشناسان؟ علی مطهری یا زیبا کلام که دائم در وهم وخیال به سر می برند و تعادل ندارند هیهات من الذله اگر دین دارید از امام حسین علیه السلام خجالت بکشید قیامت چه جواب می دهید زندگی مشکل دارتان نتیجه خشم خداست به زندگی خودتان دقیق شوید لطفا ودست نابود کننده خدا رو ببینید
  • ایرانی IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    چه مملکت داغونی داریم هر کی برای خودش کار می کنه گور بابای کارگر و اون مستضعف و ....
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    منافع ملی، مولفه‌ای گم‌شده در تصمیم‌گیری‌ها! بیچاره ایران!
  • سید IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    دوستان عزیز خوش خیالی هست اگر فکر کنیم که اگر صبر کنیم وکاری نکنیم برجام وضع مارو خوب میکنه دولت و کارشناسان واقعا دلشان می خواد وضع مردم خوب بشه وتحریم ها برداشته بشه اما این نکته را قبول نمی کنند که اروپا وآمریکا به هیچ چیزی واقعا هیچ چیزی پایبندنیستند مردم عزیز تنها چیزی که الان ما را در دنیا سرپا نگه داشته باور کنید همین موشک هست که حتی بعضی از کارشناسان داخلی ما باور نداشتند و می گفتند پوشالی هست دشمن می خواد حتی این را از ما بگیردحامیان برجام بدشون نمیاد که موشک را هم بدیم خوب باشه بر فرض دادیم تحریمها برداشته شد وضع زندگی بسیار عالی شد حالا اگه یک کشور متخاصمی هوس کرد که به ایران زور بگه چه تضمینی هست که ما رو با خاک یکسان نکنند برجامیان اونوقت با چی از مملکت دفاع می کنند ؟ اصلا در مملکت می مونن که دفاع کنن یا تشریف می برن.دوستان موافق برجام راه دفاع بفرمایند ممنون.
  • سعید IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    یعنی شما میگید توافق برجام باید یک طرفه از جانب ایران برقرار باشه و اونها راحت حالشو ببرن.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    اینهاکه عرضه کنترل قیمت یک مرغ راندارندنبایدادعاهای دیگه ای داشته باشند!
  • احسان IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    سلام به خبر آنلاین عزیز و کاربران محترم محترمانه از همه و بخصوص کارشناسان خبر ان لاین سوال میکنم که حاصل برجام چی بود؟
  • ایرانی IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    چرا وقتی مردم که کارت به استخونشون رسیده تا میخان یه ذره دل خوش و امیدوار بشن یه عده از مجلس که تحریمها باعث شده کلی پول به جیب بزنن و از ترس توافق و بهبود اوضاع مردم که واقعا دیگه صبری براشون نمونده میان و این قانون را در مجلس پیگیری میکنن،شما چه افرادی هستید؟!!! سیر نشدید تو این چند سال تحریم ؟!!!! کلی نخبه و جوون از این مملکت رفتن و خودکشی کردن براتون بس نیست
  • کورش IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    دوستان باورکنید - بچه بودم دولتمردامون میگفتن به برکت انقلاب وضع مردم خوب میشه نشد-- بعدش جنگ شدگفتن به برکت خون شهدا وضع مردم خوب میشه نشد--- چیزی ازانقلاب نمونده بربادرفت --- خون شهدامون هم پایمال شد ! حالا من هم پیرشدم سرازیری پایان عمرم هستم بچه هام بزرگ شدن هیچ امیدی هم به اینده ندارن!!!!!! یعنی یک نسل کامل ازبین رفت !سخت نیست بفهمی اینها برای دقدقه مردم کارنمیکنند فقط دنبال جنگ برای پست ومغام خودشون هستند!!!
  • عباس IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    ما چهل ساله از مجلس ضربه خوردیم و داریم می خوریم آیا مجلسی که با زیربیست درصد رای تشکیل شده قانونی است مجلس نماینده ی مردم نیست آلت دست بعضی هاست
  • شهاب IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    خدا کنه فقط برای تحت فشار قرار دادن سایر طرفین بر جام باشه البته اگر این نظر رو داشتن صبر میکردن بعد از بهمن ماه واعلام رسمی اونها اینکار میکردن نه با عجله همین عجله کردن مجلس وشورای نگهبان در این رابطه بو دار بود واصلا منافع ملت ایران در نظر نگرفتن اقایون یه کم دست از یه بعدی بودن ودروغ تظاهر دست بردارین دیگه چی میخوان از جون این ملت مردم دارن دست وپا میزنن از نداری ومرض وبیچارگی شما هم همه فقط نگاه میکنید هیچی از دستتون بر نمیاد چون بلد نیستید چون کار نکردید بخدا این مجلس وشورای نگهبان به مردم دارن خیانت میکنن با لایحه گه تصویب کردن بترسید از خدا اینقدر جناح بازی در نیارید میذاشتین دولت عوض میشد بعد اینکارو میکردین اقای قالی باف شما عنصر مطلوبی از نظر اکثریت مردم نیستید دست وپا الکی نزن اگر حمایت ویژه از شما نمیشد نماینده مردم هم نمیشدید چه برسه رییس مجلس چه اصراری داری داری که مورد اقبال قرار بگیری پرونده داری توبه کن برادر
  • احمدزادهه IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    تا بحال کسی را دیده اید که بدست خودش آب در اسیاب دشمنی بریزد وبهانه دهد تا منزوی شود وهر بلایی بسرش بیاورند.اسرائیل را خوشحال کردید.لعنت خدا بر شما
  • - IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یا الله به حق محمد و آل محمد به رحم کن. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم