۶ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

بحران‌شناسی خاورمیانه

هادی اعلمی‌فریمان
بحران‌شناسی خاورمیانه

انتشارات دانشگاه تهران کتاب گفتارهای نو در جامعه شناسی سیاسی تالیف دکتر سجاد ستاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران را به تازگی منتشر کرده است.

 خلاقیت، تازگی و نوآوری بحث ها من را مشتاق کرد تا آن را به دانشجویان و پژوهشگران معرفی کنم. نوآوری از این منظر که این نوع آثار معمولا ترجمه پژوهشگران بیگانه است و کمتر با نگاه ایرانی به آن پرداخته ایم. کتاب در هفت گفتار به پارادایم قدرت صور بنیادی حیات نفتی، قرارداد اجتماعی خاورمیانه، بازی تمایز و تضاد برای فهم تاریخ ذهنیت توسعه، تاریخ ذهنیت توسعه در غرب، فراسوی ریاضیات توسعه و تولد زیست فرهنگ در جهان در حال شدن پرداخته است.

آنچه از دیدگاه من بسیار قابل توجه است گفتارهای دوم در پرداختن به صور بنیادی حیات نفتی و گفتار سوم قرارداد اجتماعی خاورمیانه ای است که در استدلالی به هم پیوسته به شکل یافتن خاورمیانه بر مبنای هیدروکربنیسم و مصرف نفت برای زندگی سیاسی پرداخته است. بدون شک خواننده به راحتی درک می‌کند که هیدروکربنیسم چگونه رفتار فردی و جمعی و سیاسی در خاورمیانه را شکل داده است که کمتر به موضوعات ایدئولوژیک مرتبط است.

شاید اگر نفتی در کار نبود، تحرکات سیاسی و جنگ سالاری نیز به این شکل وجود نداشت. نکته قابل اهمیت این است که نویسنده در گفتار سوم به بحران های نفت سالاری، یوتوپیا و اتوریته در خاورمیانه پرداخته است و راه حل های خود را برای حل بحران از جمله لویاتان مالیاتی و قانون اساسی گرایی مسئولیت محور ارائه داده است. دیدگاه های کتاب بینش جدید و علامت سوال های بسیاری را ایجاد می کند، به ویژه از این منظر که حکمرانان خاورمیانه و حتی دنیا با چه هزینه های سنگین و بی ربطی جهان را اداره می کنند.

شکاف عمیقی بین حکمرانان با نگرش سنتی به قدرت  سیاسی و ملت ها در حال ایجاد است. این کتاب بازگشت به اخلاق سیاسی و سیاست وزری عالمانه را توصیه می کند. من خواندن عمیق این کتاب را به ویژه دانشجویان، جوانان و صرفاً به دوستداران منافع ملی ایران توصیه می‌کنم، دوستدارانی که مدام به راهکارهایی برای فقرزدایی، ثروتمند شدن مردم و عظمت واقعی کشور را جستجو می‌کنند و برای نویسنده خوش‌فکر و متفکر این کتاب نیز آرزوی موفقیت و نوشتن آثار برجسته تری را آرزو دارم.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1461891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =