ارائه کارت ملی برای استفاده از حمل و نقل عمومی در روزهایی کرونایی موثر است؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مدیران شهری طرح پیشنهادی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ارائه کارت ملی برای استفاده از حمل و نقل عمومی به منظور غربالگری را ناکارآمد می‌دانند.

«وضعیت در شبکه حمل و نقل تا هفته‌های قبل شرایط مطلوبی نداشت و افراد مبتلا به ویروس کرونا سوار وسایل نقلیه عمومی می‌شدند. امروز با استفاده از کارت شناسایی و سامانه فعال در عرض چند ثانیه می‌توانیم فرد مبتلا را کنترل کرده و او را برگردانیم.» این بخشی از اظهارت حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در تاریخ هشتم آذر ماه امسال است.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح این تصمیم رئیس جمهور گفت: یکی از مصوبات امروز ستاد ملی کرونا که یکی از مصوبات خوب است، این است که فکر می‌کنم برای اینکه بتوانیم از حضور افراد کرونا مثبت در حمل و نقل عمومی و ادارات جلوگیری کنیم،

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که ارائه کارت ملی و چک کردن آن با بانک اطلاعات وزارت بهداشت برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری امکان‌پذیر نیست و می‌گوید: به نظر می رسد منظور ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کارت ملی برای استفاده از حمل و نقل برون شهری باشد. برای ارائه کارت ملی از سوی مسافران در زمان استفاده از ناوگان حمل و نقل درون شهری باید ناوگان مجهز به سیستم مخصوص و متصل به سامانه وزارت بهداشت باشد تا از طریق آن بتوان متوجه شد که آیا فرد به بیماری کرونا مبتلا است یا خیر؟ 

وی ادامه داد: به نظرم ارائه کارت ملی از سوی مسافران برون شهری و چک کردن آن با بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت در زمان دریافت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین شهری بیشتر قابلیت اجرا شدن را دارد؛ ضمن اینکه بر اساس پیگیری هایی که انجام داده‌ام، هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه به شهرداری تهران واصل نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: برای ارائه کارت ملی و چک کردن آن با سامانه وزارت بهداشت جهت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به تجهیزات بسیار زیادی نیاز است، چون اولا تمام ناوگان حمل و نقل همگانی شهر تهران باید به سامانه وزارت بهداشت متصل باشند و همچنین از آنجایی که مسافران زیادی در هر ایستگاه با سرفاصله مشخصی سوار اتوبوس و یا مترو می‌شوند، انجام چنین طرحی امکان پذیر نیست.

علیخانی گفت: بنابراین بعید می‌دانم منظور رئیس جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کارت ملی جهت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، حمل و نقل درون شهری باشد.

از سوی دیگر محمود ترفع مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران  در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به دلیل ایزوله نبودن ایستگاه‌های اتوبوس و عدم ارتباط ایستگاه‌ها به شبکه فیبر داده و تعداد بسیار زیاد ایستگاه‌ها نمی‌توان طرح استفاده از دوربین پردازش تصویر و کنترل مکانیزه کارت شناسایی از سوی مسافران را به صورت مکانیزه اجرا کرد. نه تنها ایستگاه‌های پایتخت از لحاظ زیرساخت‌ها آماده ایجاد محدودیت استفاده از ارائه کارت شناسایی نیستند، بلکه اتوبوس‌ها نیز از لحاظ زیرساخت‌ها مناسب نیستند.

وی معتقد است که اجرای طرح کنترل مسافران در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت با استفاده از کارت شناسایی امکان‌پذیر نیست و با توجه به شرایط موجود که برآیندی از کمبود نیرو، نبود درآمد و نبود زیرساخت‌های لازم است پیش بینی من نا کارآمدی طرح است.

حال با توجه به اظهارات مسئولان و مدیران شهری به این نتیجه می‌رسیم پیشنهاد طرح ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ارائه کارت ملی از سوی مسافران در زمان استفاده از حمل و نقل عمومی به منظور غربالگری و پایش مبتلایان به ویروس کرونا، طرحی ناکارآمد خواهد بود؛ طرحی که ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود و بعد به دنبال اجرای آن بود و باید به این توجه داشت که تنها ایستگاه‌های پایتخت از لحاظ زیرساختی آماده ایجاد محدودیت استفاده از ارائه کارت شناسایی نیستند، بلکه اتوبوس‌ها نیز از لحاظ زیرساختی مناسب نیستند.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1461994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =