خبرهای خوب و بد کرونا؛از جزئیات واکسن ایرانی تا امکان اوج‌گیری پاندمی

خوشبختانه آمار فوتی‌های کووید-19 امروز هم روند کاهشی روزهای قبل را طی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز بالاخره پس از ده‌ها روز آمار فوتی‌های کرونا در ایران به زیر ۳۰۰ نفر رسید، خبری که بسیاری را نسبت به بهبود اوضاع پاندمی در ایران امیدوار کرد.

 سخنگوی وزارت بهداشت امروز  از شناسایی ۱۱۵۶۱ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد، همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۳۱۰ نفر رسید. همچنین ۵۸۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

از سویی به گفته او ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

شیوع کرونا هنوز متوقف نشده است

البته به نظر می‌رسد که امکان اوجگیری دوباره کووید-۱۹ در کشور وجود دارد، امروز نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در رابطه با وضعیت پایتخت گفته بود: اکنون در استان تهران تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها مقداری کمتر شده است و وضعیت نسبی قابل قبولی داریم؛ البته هنوز  تعداد بیماران کرونایی بستری بیش از ۴۰۰۰ نفر است و تعداد فوتی‌ها در استان تهران ظرف دیروز و امروز نیز نزدیک به ۷۰ نفر بوده است.

او افزود: گرچه اکنون نیروهای درمانی بشدت تحت فشار هستند و فرسودگی کاری بر آنها چیره شده، اما در هر شکل مشکل دارو، تجهیزات، تخت و امکانات لازم نداریم و کماکان خدمات  جاری است.

امکان بازگشت سنگین‌تر اپیدمی

حتی امروز برخی از کارشناسان و مسئولان هشدار دادند که امکان بازگشت سنگین‌تر بیماری وجود دارد. علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، امروز با اشاره به وضعیت شکننده و نگران کننده تهران از نظر شیوع بیماری یادآور شد که نباید وضعیت فعلی را به عنوان شرایط مطلوب و ثبات یافته در تهران تلقی کرد و درخصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها هشدار داد.

او گفت:  این پدیده هنگام افول بیماری ممکن است شاهد بازگشت سنگینتر آن باشیم به همین دلیل باید مردم و مسئولان مراقب باشند. زیرا هنوز کرونا در تهران در حال قربانی گرفتن است، کالبد شهر به ویروسی آلوده است که در حال تسخیر سنگرهای جدید بیولوژیک است. بنابراین از دیدگاه کارشناسی از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم.

زالی همچنین راهکاری پیشنهاد داد: کارهای داوطلبانه اگر به صورت سیستماتیک و سازماندهی شده طراحی و بازمهندسی مناسبی پیدا کند، حتما شرایط بهتری در کنترل بیماری خواهیم داشت. بین نیازها و خواسته‌های محیطی نیازمند مشارکت کار داوطلبانه و میزان گسیل داشتن انرژی‌های نهفته داوطلبان باید یک لینک و اتصال برقرار شود. زیرا جدایی این دو مورد ما را از اهداف دور می‌کند.

کرونا داروی گیاهی دارد؟

بخشی دیگر از خبرهای کرونایی امروز به روش درمان این بیماری مرتبط می‌شود، وزارت بهداشت ایران چندی پیش نسبت به استفاده از چهار دارو گیاهی مجوزهایی داده بود.

حالا کیانوش جهانپور روابط عمومی وزارت بهداشت در توضیح این داروها امروز گفت:  آزمایش‌هایی که پیش از این بر روی داروهایی با منشا گیاهی انجام‌شده، نشان داده که این داروها می‌توانند تأثیر نسبی داشته باشند و برخی از آن‌ها بر همین اساس هم مجوز تولید گرفتند.  ضمناً این مجوزها ۶ ماهه است و تنها چهار دارو مجوز موقت دریافت کرده‌اند و تعدادی هم در دست بررسی هستند. اما هیچ داروی شیمیایی و گیاهی قطعی برای کرونا وجود ندارد و همچنان مهم‌ترین راه مقابله با آن همان پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

واکسن ایرانی کرونا در راه است؟

اما خبر خوبی که امروز درباره کرونا منتشر مربوط به واکسن این بیماری است. مسئولان وزارت بهداشت خبر داده‌اند که یکی از واکسن‌های این بیماری وارد مرحله انسانی شده و از چند وقت دیگر آزمایش آن روی انسان‌ها شروع می‌شود.

مینو محرز یکی از پزشکان مسئول این آزمایش‌هاست. او در این رابطه به خبرآنلاین گفت: برای مرحله اول ۵۶ نفر در نظر گرفته می‌شود و در مرحله بعدی باید روی  حدود ۱۰۰ نفر کار شود. این مرحله آزمایش روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود و واکسن به کودکان و زنان باردار تزریق نمی‌شود. یعنی مقاومترین گروه سنی و آن‌هایی که به شکل بدون علامت ویروس را پخش می‌کنند، تست می‌شوند.

او افزود: برای داوطلب‌ها یک رضایتنامه درست شده است، هرکسی که داوطلب باشد به شرطی که کووید نگرفته باشد، انتخاب می‌شود. آن‌ها را تست می‌کنیم که کووید آن‌ها منفی باشد و سلامتشان به طور کامل بررسی می‌شود.

این پزشک توضیح داد: این افراد در یک هتل نگه‌داری می‌شوند که در مدت تزریق واکسن کووید نگیرند و باید تحت نظر باشند. یک بیمارستان سیار هم کنار هتل قرار می‌گیرد که پزشک با تمام تجهیزات در آن حضور داشته باشد و این واکسن در دو نوبت تزریق می‌شود. بعد از تزریق نوبت اول داوطلبان توسط من و همکارانم کنترل می‌شوند، به علاوه این که یک پزشک در بیمارستان سیار آماده است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1463444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =