همبستگی جهانی و مسوولیت مشترک، تنها راه پیشگیری از ایدز و کرونا

مرکز آموزش علمی - کاربردی جهاد دانشگاهی کرج با همکاری انجمن همیاران سلامت پرور البرز (اهسا) به مناسبت روز جهانی ایدز وبیناری را با عنوان «کرونا، ایدز، شناخت و پیشگیری» برگزار کرد.

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ این وبینار با هدف تحقق شعار «همبستگی جهانی، مسوولیت مشترک» با سخنرانی دکتر شهاب الدین عظمتی، دکترای مشاوره، عضو کمیته نظارت و هماهنگی کشوری، عضو CCM ایران، عضو International Aids، عضو کارگروه تنظیم برنامه NFM و عضو کارگروه تنظیم گلوبال فاند در فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.

دکتر عظمتی در این برنامه با اشاره به راه‌های ابتلا به ویروس ایدز گفت: بیماری اعتیاد یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلای یک فرد به سایر امراض‌ها مانند هپاتیت، مشکلات قلبی، انواع سرطان ها و به ویژه ویروس اچ آی وی از طریق تزریق مشترک است.

وی افزود: در برنامه‌های استراتژیک کشوری یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها کاهش آسیب با کمک وزارت بهداشت بوده است که از راه‌های مختلف مانند توزیع سرنگ‌های رایگان در اختیار افراد مبتلا به اعتیاد انجام شده است و امروزه امکان انتقال ویروس از طریق تزریق مشترک به حداقل خود رسیده است.

عظمتی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای کشور ما در این زمینه، پیشگیری انتقال ویروس از مادر به فرزند است و با کمک تست و کمک رسانی در زایمان برای مادران مبتلا، سلامت فرزند تضمین می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در پیشگیری از انتقال ویروس اچ آی وی از طریق مادر به فرزند جزو برترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، گفت: امروزه بیشترین آمار انتقال در جهان به انتقال جنسی مربوط می‌شود که متاسفانه اغلب مراکز مشاوره این ویروس، توانایی لازم در راهنمایی این بیماران را ندارد. 

این دکتر روانشناس اذعان کرد: افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی هیچ گونه علامت خاصی ندارند که بتوان از آنها دوری کرد و امروزه ۶۵ هزار مبتلا در کشور داریم و تنها راه پیشگیری در صورت مشکوک بودن به این بیماری، انجام آزمایش و شروع درمان است که این تست ها خوشبختانه در کشور ما رایگان و کاملا محرمانه انجام می‌شود. 

در رابطه با درمان این بیماری، عظمتی به خطرناک بودن این بیماری و عدم وجود واکسن و درمان قطعی آن اشاره کرد و افزود: زمانی که فرد از وضعیت سلامتی خود اطلاعی نداشته باشد و بیماری به درجات بالای خود برسد، احتمال مرگ وجود دارد اما زمانی که فرد با انجام تست مورد درمان قرار بگیرد که داروهای این بیماری نیز کاملا رایگان است، می‌تواند یک زندگی عادی را داشته و بعد از مدتی بار ویروسی بیمار به کمترین مقدار و زیر صفر برسد و در مرحله درمان، فرد مبتلا قابلیت انتقال ویروس را ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: مدت ۴۰ دهه است که جهان با این بیماری درگیر است و تجربه این چهل سال به ما یاد داده است که پاسخ به این بیماری همچنین بیماری کرونا نیازمند همبستگی جهانی و مسوولیت مشترک است که می تواند ترسیم کننده مسیر پیش روی ما باشد و این امر مستلزم این است که همبستگی و مسوولیت روزبروز بیشتر شده و اطمینان کنیم که نظام سلامت کشور آنقدر توانا شده است که در زمینه های مختلف پیشگیری، کاهش آسیب، درمان و حتی تهیه داروها علیرغم تحریم های شدید و شرایط درگیر با کرونا، امکان آموزش و پیشگیری و درمان رایگان برای افراد مبتلا فراهم است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1463691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =