خبر خوب؛ روند کاهشی کرونا ادامه دارد/ ایران اکثرا نارنجی است

خوشبختانه روند کاهشی مبتلایان کرونا در ایران همچنان ادامه دارد، البته اوضاع نسبت به قبل همچنان ترسناک است.

نیو صدر: روند کاهشی شیوع کروناویروس در ایران همچنان ادامه دارد، اگرچه وضع همچنان چندین برابر بدتر از چند ماه پیش است و هر روز صدها زندگی در اثر ابتلا به کووید-۱۹ به پایان می‌رسند.

به نظر می‌رسد چند هفته بعد از شروع تعطیلی‌ها در شهرهای مختلف و آغاز محدودیت‌ها، وضعیت کرونا از حالت وحشتناکی که پزشکان و کارشناسان توصیف می‌کردند خارج شده است، البته که آن طور که اعداد نشان می‌دهند شرایط هنوز با وضعیت چند هفته پیش فاصله دارد.

برای مثال حدود دو ماه پیش، مجموع مبتلایان هفتگی نصف وضعیت کنونی بودند.

در همین رابطه مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «پس از اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای ورودی بیمارستان‌ها و روند بستری بیماران کاهش یافته است ولی مجددا احتمال افزایشی شدن این روند وجود دارد. برای اینکه از دو هفته محدودیت قبلی استفاده مطلوبی صورت گیرد باید در بازگشت به کار و فعالیت عادی با احتیاط رفتار کنیم.»

تعداد مرگ کرونایی در هفته‌ای که گذشت؛ ۲۶۵۹ نفر

در هفته‌ای که گذشت بعد از مدت‌ها آمار مرگ‌ومیر کرونا در کشور به زیر ۳۰۰ نفر رسید، البته که در روزهایی هم تعداد کشته‌ها بیشتر بود به طوری که در روز ۱۴ آذر، ۳۴۷ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. به طور کلی در این هفته (۱۴ تا ۲۰ آذر) به طور میانگین هر روز ۲۹۵ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

متاسفانه در مجموع در این مدت تعداد قربانیان کرونا ۲۰۶۵ نفر بود، البته این تعداد نسبت به هفته گذشته کاهش قابل توجهی داشته است و تعداد فوتی‌ها ۲۲درصد کاهش پیدا کرده است. البته که مقایسه آمار فوتی‌ها در کشور حتی در این هفته ۵۲ درصد بیشتر از اولین هفته پاییز است، عددی که نشان می‌دهد هنوز ایران با خروج از بحران کرونا فاصله زیادی دارد.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در این رابطه گفته بود: «البته باید احتیاط کنیم و این کاهش برای ما فریبنده نباشد، زیرا گاهی اوقات با توجه به نوسان پذیری اپیدمی‌ها، ممکن است با فرودهای آماری رو به رو باشیم اما این فرودها نباید ما را بفریبد زیرا ممکن است بیماری با کم کردن مداخلات شهری در تکانه‌های بعدی مجدد بازگشت کند.»

تعداد مبتلایان کرونا در هفته گذشته؛ ۷۹۵۲۹

از سویی به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان روزانه کرونا هم در هفته گذشته بالاخره به عدد زیر ۱۱هزار نفر رسید، این در حالی است که تا هفته گذشته معمولا روزانه بالای ۱۳ هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا می‌شوند. به طور کلی تعداد روزانه مبتلایان در این بدت در روز ۱۴ آذر بیشتر از دیگر روزها بود و نتیجه آزمایش کرونا ۱۳۳۴۱ نفر در آن روز مثبت شد، در ۱۹ آذر هم این عدد به حداقل و تعداد مبتلایان به ۱۰۲۲۳ نفر رسید.

بر این اساس بالاخره پس از ۱۰ هفته از ابتدای پاییز، در هفت روز گذشته آمار هفتگی مبتلایان کرونا در کشور کاهش پیدا کرد و این عدد از ۹۵۱۴۸ نفر به ۷۹۵۲۹ نفر رسید، خبر بد این که این عدد ۳.۲ برابر تعداد مبتلایان کرونای کشور در ابتدای پاییز است و از این نظر هم به نظر می‌رسد همچنان شرایط بحرانی است.

البته در مقایسه به هفته گذشته تعداد مبتلایان ۱۶درصد کاهش یافته است.

آن‌هایی که بستری شدند؛ ۱۱۴۹۷

بالا بودن تعداد مبتلایان، به معنای بیشتر شدن تعداد بستری‌های کرونایی و در نتیجه مرگ است، آن طور که پزشکان می‌گویند در چند هفته گذشته تعداد بستری‌های کووید-۱۹ در کشور کاهش یافته است، در هفته گذشته در مجموع ۱۱۴۹۷ نفر از مبتلایان یعنی ۱۴.۴ درصد آن‌ها بستری شدند عددی که میزان خطر این بیماری را نشان می‌دهد.

درصد قربانیان؛ ۳.۳۴ درصد

از سوی دیگر از مجموع مبتلایان کرونا در فاصله ۱۴ تا ۲۰ آذر ۳.۳۴ درصد افراد جان خود را از دست داده‌اند، عددی که نسبت هفته گذشته رشد ناچیزی داشته است اما در مقایسه با هفته‌های قبلی این عدد کاهش زیادی داشته است، به طوری که نسبت هفته آخر مهر ماه درصد قربانیان کرونا در کشور نصف شده است.

به گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی از جمله افزایش تعداد تست و پیدا کردن بیماران کرونایی بدون علامت داشته باشد.

وضعیت شهرستان‌ها؛ ایران اکثرا نارنجی است

گفتنی است بر اساس آمار وزارت بهداشت  ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶۰ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1464982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =