۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۹

وقتی خورشید در حال غروب است، تجزیه نور سفید در جو زمین باعث می‌شود خورشیدی سبزرنگ اندکی بالاتر از قرص تابان خورشید دیده شود که وقتی با سراب همراه شود،درخش سبز را به وجود می‌آورد.

این فیلم زیبا از غروب خورشید را دریک اِورز، عکاس نجومی در جزایز قناوری (واقع در اقیانوس اطلس) تهیه کرده و علاوه بر اثر سراب در افق، درخش سبز را نیز به زیبایی هرچه تمام‌تر نمایش داده است. 

 

دمای سطح خورشید 5800 کلوین (5500 درجه سانتی‌گراد) است و به همین دلیل، نوری که خورشید در طیف مریی منتشر می‌کند، سفید است. اما وقتی این نور سفید به جو زمین می‌رسد، تجزیه شده و به طیف رنگین‌کمانی تبدیل می‌شود. البته به دلیل ضریب‌شکست بسیار اندک جو زمین، این تجزیه بسیار ضعیف است و پرتوهای رنگی بسیار نزدیک به یکدیگر حرکت می‌کنند، طوری که در شرایط معمول قابل تفکیک نیستند.

از میان این پرتوهای تجزیه شده، نور آبی توسط مولکول‌های جو زمین پراکنده می‌شود و سبب می‌شود ما تصور کنیم که آسمان آبی رنگ است. اما این تجزیه هم‌چنین تصاویر رنگی بسیار نزدیکی از خورشید ایجاد می‌کند، طوری‌که قطاع سرخ باریکی در پایین و قطاع سبز باریکی در بالای قرص زرد ایجاد می‌شود. وقتی قرص اصلی خورشید غروب می‌کند، درخشش آن به‌قدری کاهش می‌یابد که می‌توان تصویر سبزرنگ خورشید را مشاهده کرد، همان پدیده‌ای که درخش سبز نامیده می‌شود.

در بعضی حالت‌های خاص و هوای بسیار پاک، تصویری آبی‌رنگ از خورشید بالاتر از درخش سبز تشکیل می‌شود که آن‌را درخش آبی می‌نامند.

53

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 2
    سلام. من این از این فیلنتان خیلی خوشم امد.
  • ستاره IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
    1 1
    نام لاتين پديده ها رو بگين...نام علمي لاتين منظورمه... فيلم جالبي بود ... تشكر
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    3 0
    چرا فیلمهارو نمیشه دید
  • بدون نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۷
    1 1
    سلام خسته نباشید متشکرم
  • امیرمسعود IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    5 0
    چرا فیلم دیده نمیشه؟ از کجا باید گیرش آورد و دانلود کرد؟