نام و شعار کاروان ایران چطور انتخاب می شود؟

انتخاب شعار و نام کاروان ایران در المپیک ها و بازی های آسیایی در چارچوب خاصی صورت می گیرد و چه بسا شرایط حال کشور در آن مورد توجه قرار بگیرد.

مریم روحی:در حالی که چند هفته پیش اعلام شد "ستارگان پارسی" نام کاروان و "همه برای ایران" شعار کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو خواهد بود اما بعد از چند روز صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در اظهارنظری از عدم قطعیت نام ستارگان پارسی بر کاروان صحبت کرد.

به نظر می رسد بعضی از حساسیت ها سبب شده که کمیته ملی المپیک تغییر نظری داشته باشد اما درخصوص شعار هنوز هیچ صحبت قطعی مطرح نشده است. به نظر می رسد با اتفاقاتی که در خصوص ستارگان پارسی رخ داد قطعا کمیته و ستاد عالی بازی های المپیک یک نام دیگر را انتخاب خواهد کرد. البته صالحی امیری در اظهار نظری گفت: ما در یک خانواده بزرگ به نام ایران هستیم که در این خانواده فرزندانی زندگی می‌کنند که ما به آن ها اقوام ایرانی می‌گوییم. همه ایرانی هستند و از اینکه شعار ما باعث تفرقه بشود، به شدت پرهیز می‌کنیم.

"ستارگان ایران" و "ستارگان ایران زمین" از جمله نام هایی است که احتمالا از سوی مسئولان برای کاروان ایران انتخاب خواهد شد و بیشترین پیشنهاد نیز همین دو نام است.

رئیس کمیته ملی المپیک نیز درباره انتخاب نام کاروان ایران گفت: پیشنهاد شخص بنده نام ستارگان ایران یا ستارگان ایرانی بود. وقتی کلمه ستارگان مطرح می‌شود شهید قاسم سلیمانی، شهید فخری‌زاده، شهید شهریاری، شهید علی‌محمدی و قهرمانان نیز در دل آن جای دارند و همه اینها ستارگانی هستند که در کنار نام ایران می‌درخشند و این نیز همان تعبیر امام خمینی رحمة الله علیه در مورد شهدا است.

نام و شعار کاروان چگونه انتخاب می شود؟

ملاک اصلی کمیته ملی المپیک به صورت کلیتی که در نظر گرفته شده "بهره مندی از اصول و ارزش‌های انقلابی، اسلامی و تاریخی کشورمان و بر گرفته از فرهنگ و تمدن عظیم ایران اسلامی" است و این موضوع در فراخوان انتخاب شعار و نام کاروان نیز اعلام شده است. برای مثال در المپیک 2012 کاروان ایران با نام "امید، همت و اقتدار" در لندن شرکت کرد.

برای المپیک و بازی های آسیایی که شعار و نام کاروان مشخص می شود در ابتدا از سوی کمیته ملی المپیک فراخوان داده می شود تا هرکسی بتواند پیشنهاد خود را برای کمیته ارسال کند. ضمن اینکه صاحب‌نظران، اهالی هنر و اهالی ورزش نیز نظرات خود را ارائه می کنند.

بعد از آن که شعار و نام های مختلف فرستاده شد ستادعالی بازی های آسیایی و المپیک بهترین و مناسب ترین پیشنهاد را با انتخاب گروه کارشناسی انتخاب می کند و نهایتا مسئولان کمیته ملی المپیک آن را رسما اعلام می کنند.

این اتفاق در فدراسیون جانبازان و معلولان و برای بازی های پارالمپیک و پاراآسیایی نیز رخ می دهد که بیشتر نام ها و شعارهای انگیزشی خاص یا مربوط به مسائل مذهبی انتخاب می شود. برای مثال در پارالمپیک 2016 شعار کاروان ایران"توکل، اراده و افتخار" و نام کاروان "مِنا" بود.

با توجه به پیشینه انتخاب نام و شعار کاروان به نظر می رسد انتخاب آن به شرایط فعلی کشور نیز بستگی دارد؛ درواقع اگر اتفاق خاصی در ماه های منتهی به المپیک رخ دهد آن ملاک انتخاب قرار می گیرد. درواقع همان طور که صالحی امیری در خصوص نام ستارگان ایران به خاطر شهدایی همچون فخری زاده صحبت کرد؛ گاها دیده شده که شعارهایی که در ابتدای هرسال نیز برای کشور تعیین می شود یا اهداف جمعی کشور نیز می تواند روی انتخاب شعار و نام تاثیرگذار باشد.

شعارهایی استفاده شده برای کاروان ایران در رقابت های مختلف

*در رقابت های المپیک،پارالمپیک و بازی های آسیایی همواره کاروان ایران با شعاری ویژه شرکت کرده است.

*خود باوری و امید" نام کاروان ورزشی ایران در بازیهای پارآسیایی جاکارتا

*«یک صدا ، یک ایران» شعارکاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در بازیهای آسیایی جاکارتا.

* امید، همت و اقتدار در المپیک لندن.

*"آینده را احساس کن" به عنوان شعار بازیهای المپیک تابستانی جوانان 2018 بوینس 

253 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =