وقتی برای 3 بازی معوقه لیگ، 17 بازی به تعویق می افتد!

روزنامه جام جم نوشت؛ لیگ برتر به بیستمین دوره خود رسیده، اما این عدد فقط عمر این رقابتها را نشان می دهد و برای برنامه ریزی مسابقات نمی توان به سازمان لیگ 20 داد. اینجا باید رفت سراغ عددی شبیه 10 و یا حتی زیر 10. 

همه گرفتاری های سازمان لیگ در برنامه ریزی مسابقات این فصل از جمله 20 روز پیش سرپرست استقلال شروع شد؛ آنجا که پرویز مظلومی گفت: «ما منتظر می‌مانیم پرسپولیس ابتدا با سپاهان بازی کند تا بعد دربی برگزار شود! ». همین جمله که «تا پرسپولیس بازی نکند ما هم بازی نمی‌کنیم!» شد اساس کار سازمان لیگ برای راضی نگه داشتن تیم معترض. پرسپولیس به دلیل حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و محدودیت های قطرهای ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی، مجبور شد دو هفته ای از چرخه رقابتهای داخلی خارج شود. به این ترتیب سه بازی این تیم مقابل نساجی، ذوب آهن و سپاهان به تعوبق افتاد و بازی ها طبق روال خودش تا هفته هفتم پیش رفت. تا  اینجا فقط 3 بازی معوق داریم که هر زمانی می‌شود اقدام به برگزاری آنها کرد، اما چون استقلالی ها تهدید کرده اند پرسپولیس باید قبل از دربی با سپاهان بازی کند، سازمان لیگ مجبور می شود تصمیم عجیبی بگیرد. تصمیمی که در طول تاریخ رقابتهای فوتبالی در دنیا، نظیرش سابقه نداشته و دیگر هم تکرار نخواهد شد؛ اینکه پرسپولیس ابتدا بازی های معوقه اش را برگزار کند و بعد در هفته هشتم به مصاف استقلال برود!
نتیجه این تصمیم غیر حرفه ای و غلط می شود آنچه در زیر می خوانید:
-  هفته هشتم لیگ برتر پنجشنبه تمام می شود، اما دربی استقلال - پرسپولیس به لیست بازیهای معوق لیگ اضافه می شود!. بازی نساجی – فولاد هم لغو می شود تا نساجی روز 5 دی با پرسپولیس بازی کند!
-  هفته نهم قرار است 9 و 10 دی برگزار شود، اما چون اولویت توالی بازیهای معوقه است، این بار 4 بازی دیگر لغو می شود: سپاهان – فولاد. آلومینیوم – ذوب آهن ، نساجی- ماشین سازی، پرسپولیس-مس رفسنجان. تعداد بازیهای معوق شد 8 بازی، اما در عوض پرسپولیس 10 دی با ذوب آهن بازی می کند!
-  هفته دهم هم که کلا روی هوا ست، چون اگر قرار باشد بازی های معوق برگزار شود، تقریبا باید همه بازیها لغو شود تا اول پرسپولیس با سپاهان بازی کند، بعد پرسپولیس با استقلال بازی کند و بعد آن 4 بازی معوق هفته نهم برگزار شود و بعد همه  8 بازی معوق هفته دهم را شاهد باشیم!
و این شد داستان همان شعر ملک الشعرای بهار که می گوید:
سنگی افتاده بد به راه اندر
هشت آن سنگ را به‌چاه اندر
مردم شهر رنج‌ها بردند
تا که آن سنگ را برآوردند
در واقع 3 بازی معوقه لیگ برتر با یک برنامه ریزی نوآورانه از سوی  سازمان لیگ تبدیل شد به 17 بازی معوقه. اینجاست که باید یاد کنیم از پیتر اسکومال موسیقیدان اهل چک و آهنگ معروفش در آن انیمیشن جهانی!

توضیح سهیل مهدی و یک سئوال ساده!
همیشه می گویند زود نباید قضاوت کرد و یک طرفه به قاضی رفتن کار درستی نیست. در واقع شاید سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ دلایل قانع کننده ای داشته باشد برای تصمیم بی سابقه سازمان لیگ. سهیل مهدی در گفتگو با رادیو ورزش با این توضیحات خودش را قانع می کند که تصمیم شان درسته بوده: «ما دو راه داشتیم. اول اینکه بازی ها معوقه را بگذاریم کنار و بازیها را طبق برنامه دنبال کنیم تا در فرصت های پیش آمده بعدی،  این بازی ها برگزار شود.  این کار روح قرعه کشی ابتدای فصل مسابقات را خدشه دار می کرد و کاملا بحث توالی مسابقاتی که تیم ها باید برگزار کنند را بهم می زد. در نتیجه ما  سراغ راه دوم رفتیم. اینکه توالی مسابقات را نگه داریم. در این مسیر طبیعتا تاریخ و زمانبندی بازی ها  برای یک سری از باشگاه ها فشرده خواهد شد، اما فکر می کنیم منطقی تر باشد، چراکه با حفظ توالی مسابقات، ترتیب بازیهای داخلی و خارج از خانه هم برای تیم ها حفظ شود.»
حالا فقط می ماند پاسخ یک سئوال از ما از سازمان لیگ: اگر واقعا توالی مسابقات برای شما مهم بوده، چطور طبق برنامه جدید استقلال ابتدا در هفته نهم با گل گهر بازی می کند (روز 10 دی) و بعد به مصاف پرسپولیس می رود؟! مگه بازی دربی مربوط به هفته هشتم نیست؟

دنیا با بازیهای معوق چگونه رفتار می کند؟
سری به لیگ برتر انگلیس می زنیم. جدول این مسابقات نشان می دهد تاکنون در فصل جدید سه بازی به تعویق افتاده است؛ برنلی- منچستریونایتد و  منچسترسیتی – آستون ویلا از هفته اول و همینطور آستون ویلا – نیوکاسل از هفته یازدهم.
اما اتحادیه فوتبال انگلیس بازی ها را طبق روال خودش برگزار کرده و کسی هم درباره خدشه دار شدن روح قرعه کشی، حرفی نزده است. 
در لالیگا هم بازی ها دارد طبق روال پیش می رود و این درحالی است که در این 14 هفته 5 بازی به دلایل مختلف لغو شده است. در واقع آنجا هم تصمیم منطقی همانی است که همیشه اعمال می شده؛ برگزاری مسابقات طبق روال عادی و برگزاری بازی های معوق در زمان مناسب. این همان تصمیمی است که برای تنها بازی معوقه این فصل سری A اتخاذ شده است. بی شک الگوبرداری از نمونه های مشابه خارجی و از کشورهایی که صاحب سبک هستند در فوتبال، خیلی جاها می تواند کمک کند که در برنامه ریزی اینچنین دچار سردرگمی نشویم.

252 252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1468856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    59 13
    پرسپولیس مجبور نبود دو هفته بازی نکنه...اتفاقا اگه بازی میکرد به نفعش بود و در شرایط مسابقه قرار میگرفت
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    47 70
    اینکه همش به نفع استقلال بود بعد میگن پرسپولیس تیم وزارت ورزشه
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    43 60
    اره خب باید دستور استقلالیا اجرا بشه 17 بازی معوقه به جای 3 بازی معوقه به هیچ جایی بر نمی خوره
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    36 4
    ادعا در حد لالیگا اما بر نامه ریزی در حد ناکجاآباد
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    34 1
    مهم نیست خدا شاهد بزرگ و قاضی عادلیه
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    39 99
    تا اخر فصل از این دست کارشکنیها در حق پرسپولیس خواهیم داشت مهم نیست اما جوجه ها رو آخر پاییز می شمرند
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    43 83
    مگه با این کارا بتونن استقلال رو قهرمان کنندوگرنه در حدی نیستند که قهرمان بشن
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    36 34
    اشکالی نداره بزارین بعد از سالها این بار استقلال قهرمان بشه گناه دارن
  • حقیقت محض IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    67 34
    متن کاملا مغرضانه و در جهت منافع باشگاه پیروزی نگارش شده است کاش کمی انصاف داشتید اگر قضیه برعکس بود مسلما این متن جور دیگری و در جهت تایید انجام می شد.
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      31 33
      و تو هم یک استقلالی
  • NL ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    35 51
    فدراسیون به حرف تیم حکومتی استقلال عمل میکنه
  • NL ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    32 46
    چزا فدراسیون هر چی استقلال بگه را قبول میکنه
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      24 32
      چون تیم نونور وزارت ورزش هست
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    27 57
    بعد میگن پرسپولیس تیم حکومتیه
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      11 39
      گل گفتی گل
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    34 25
    خودت هم میدونی نویسنده محترم این متن رو چطوری نوشتی ظاهرا این متن رو مدیرعامل پرسپولیس فرستاده.همه تیم ها معترض هستند نه فقط استقلال البته حق میدم کلی بازی لغو کردن تا شما برین قهرمان بشین اونم که نشدین حق میدم اینطوری کنید چرا وقتی واسه پرسپولیس 3 تا 3 تا بازی لغو میکردن شاکی نبودین
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    18 33
    بعد می گن پرسپولیس حکومتیه
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    25 53
    استقلال بچه نونور وزارت ورزش
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    29 33
    وقتی همه بسیج می شن تا استقلال هم جام بیاره
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    22 40
    استقلال حکومتی