سه پست اسکله جدید در بندر کاسپین احداث می شود

مدیر مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی گفت : فرآیند احداث سه پست اسکله در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و تا نیمه اول سال آینده این سه پست اسکله شامل ۲ مورد آن توسط بخش خصوصی و یک پست اسکله هم توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا می شود.

به گزارش خبرآنلاین افشین عزیزی زمان بهره برداری این اسکله ها را نیمه نخست سال آتی پیش بینی و اضافه کرد: در مجموع ۲۲ پست اسکله در منطقه آزاد انزلی طراحی و برنامه ریزی شده است که از این تعداد تا کنون سه پست اسکله مورد بهره برداری قرار گرفته که ۲ پست آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی به انجام رسیده است و هم اینک مقدمات احداث سه مورد دیگر در دست انجام است.
وی سازمان منطقه آزاد انزلی را یکی از معدود نهادهای دولتی کشور دانست که در زیرساختها موفق به جذب سرمایه گذار شده است.
وی گفت: با ساخت سه پست اسلکه جدید که تا بهار سال آتی بهره برداری می شود در مجموع این ۶ پست سالانه تا ۲ میلیون تن کالای فله، کانتینری، سوخت و سایر اقلام تخلیه و بارگیری می شوند.
وی اضافه کرد: با تکمیل زیرساخت های موجود اماکن پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت تا ۹ هزار تن از جمله مزایای منحصر به فرد بزرگترین بندر دریای خزر است که در زمان بهره برداری کامل امکان پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت بیش از ۱۲ هزار تن را نیز فراهم می کند.
عزیزی، دارا بودن پسکرانه ۳۵۰ هکتاری (درکنار محدوده بندری و لجستیک، این اراضی به بالغ بر ۵۰۰ هکتار می رسد) که بزرگترین پسکرانه در استان و یکی ازبزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود و وجود شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی در این پسکرانه، برخورداری از مرکز نمایشگاهی منطقه و مجتمع های تجاری را از مزیت های منحصر به فرد مجتمع بندری کاسپین دانست که آن را به یک بندر نسل سوم با برخورداری از مزایا و معافیت های مناطق آزاد کشور تبدیل کرده است.
وی تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی بر اساس راهبرد در حال اجرای خود و در راستای شفافیت حداکثری در ارائه فرصت های سرمایه گذاری برای تمامی سرمایه گذاران و شرکت های توانمند داخلی و خارجی که تجربه و تخصص لازم در اجرا و بهره برداری از طرح های حوزه بندری دارند برای شفافیت در واگذاری و فرآیندهای عقد قرارداد استفاده کرد که علاوه بر افزایش توان منطقه در معادلات ترانزیتی و حمل و نقلی کشور موجب شد الگوهای قراردادی سازمان با سرمایه گذاران بخش خصوصی از ۴۹ سال به ۲۹ سال کاهش یابد.
وی دلیل این امر را شفافیت بیشتر، تجربه موفق حضور سایر سرمایه گذاران و برند شدن منطقه آزاد انزلی به عنوان مرکز مراودات کشورهای حوزه دریای خزر،کریدور شمال جنوب(هند و آسیای جنوب شرقی)،مسیر ترانزیتی چین- قزاقستان - ایران به عنوان مسیر فرعی کریدور یک و نقش محوری این منطقه در ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد.
وی اظهار داشت: در بازدید رئیس کل دادگستری و سازمان بازرسی استان نیز شفافیت در فرایندهای سرمایه گذاری و تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور مورد تأیید و تاکید قرار گرفت.از مزایای الگوهای جدید اطلاع رسانی و شفافیت در طرح های سرمایه گذاری از سوی منطقه آزاد انزلی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی، ایجاد رقابت سالم،تأمین منافع عامه و درآمدزایی از طرح های سرمایه گذاری بخش خصوصی است و موجب می شود انحصاری در سرمایه گذاری صورت نگیرد.
عزیزی در ادامه از اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی نیز خبر داد و افزود: ۳۶ کیلومتر مسیر راه آهن از ایستگاه پیربازار به سمت بندر کاسپین در حال احداث است که براساس قرارداد منعقده این سازمان و وزارت راه و شهرسازی و حمایت های سازمان برنامه و بودجه در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: ۲ کیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه آزاد قرار دارد که تملک اراضی و زیرسازی های آن انجام شده و فرایند احداث و ریل گذاری به صورت همزمان از دو سوی مسیر در حال انجام است و با اتصال مجتمع بندری کاسپین به مسیر ریل سراسری استان گیلان به بنادر جنوبی کشور وصل خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد:به این ترتیب امکان ترانزیت کالا با حجم بیشتر در مسیر ریلی در سطح ملی و ترانزیت کالاهای کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر،آسیای میانه،چین و اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فراهم می شود.
عزیزی افزایش درآمدهای ارزی،تحکیم جایگاه بین المللی کشورمان در حوزه ترانزیت بین المللی و بین قاره ای،ایجاد اشتغال بیشتر و صادرات مجدد کالاهای در حال ترانزیت از این مسیر و فرآوری کالا را از مزایای این اتصال عنوان کرد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1469125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =