ساختار نظام اداری باید تغییر کرده و اعتماد دو طرفه گردد

کتاب حکمرانی خوب در شهرداری ها طی مراسمی به صورت مجازی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان امینی‌شاد در گفت‌وگوی اختصاصی که به مناسبت رونمایی مجازی  از کتاب جدیدش به نام "حکمرانی خوب در شهرداریها" گفت
 با اشاره به اینکه ادعای حکومت مردم یا همان حکمروایی یا حکمرانی خوب با تشکیل حکومت محلی و پررنگ کردن نقش مردم ( دموکراتیزه کردن تصمیم سازی‌ها و حتی تصمیم گیری‌ها) معنی و مفهوم پیدا می‌کند، گفت: این میسر نمی‌شود مگر اینکه ساختار نظام اداری تغییر کرده و اعتماد دوطرفه گردد.

وی تصریح کرد: شهرها و  روستاها بایستی با استفاده از  توانایی‌ها و ظرفیت خود با دیپلماسی مناسب با سایر شهرهای داخل و بیرون تعامل و حتی رقابت کنند و این اتفاق نمی افتد  مگر تغییر ساختار داشته باشیم تا نقش شهرها و روستاها در توسعه کشور پررنگ شود و برای تحقق این امر  بایستی نگاه ها از پایین به بالا باشد.

امینی شاد تاکید کرد: اصول حکمرانی خوب یکیست اما معتقدیم می‌بایست بومی‌سازی شده و به  شاخص‌های آن نیز افزود چرا که  نوع نگاه ما به زندگی متفاوت است و حتما غیر از بعد مادی آن،بعد معنوی هم برای ما حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: میشود  از همه ظرفیت‌های اقتصادی، قانونی، آموزشی و انسانی در جهت بهبود حکمرانی استفاده کرد.

امینی شاد تصریح کرد: شهرداری‌ها به عنوان پیش قراولان خدمت رسانی و یک نهاد اجتماعی موثر  هم می‌توانند پایلوت حکمرانی خوب برای دولت شوند و هم باعث توانمند شدن سرمایه ها و نهادهای اجتماعی با تعریف شاخص‌های جدید ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها در جهت توسعه کشور با ایجاد بستر رقابتی شفاف بین  شهرهای داخل و بیرون .

وی با اشاره به اینکه حکمرانی خوب سبب پویایی جامعه و همچنین ایجاد اعتماد خواهد شد که نیاز جامعه کنونی می‌باشد، گفت: دولتی مشارکت پذیر و البته کارآفرین و علاقمند به توسعه اگاهانه کشور  و  مجلسی تحول گرا به عنوان یک مولفه حیاتی و عامل تعیین کننده مردم سالاری می‌تواند ضامن تشکیل حکومت محلی توانمند برای پررنگ کردن نقش مردم در پیشرفت کشور باشد چرا که توسعه کشور در گرو توسعه شهرها و روستاها به عنوان ماژولهای اقتصادی و فرهنگیست .

در ادامه اظهار کرد:  بایستی از اداره سنتی شهرها و روستاها  عبور کرد  و این با تغییر اندیشه های حکمرانی میسر می‌شود.

امینی‌شاد ریشه ی عموم بی تفاوتیها  ها را در نادیده شدن یا عدم نقش آفرینی مردم در اداره کردن  دانست و افزود: کارآمدی در حکمرانی نیازمند اجرای سیاست‌هاییست که با مشارکت مردم  به ثبات و امنیت روانی انسانها بیانجامد.
وی هدف کتاب حاضر را شناساندن مفهوم حکمرانی خوب ،نظریات و مدلهای حکمرانی خوب و اکیدا پرداخت حکمرانی خوب در شهرداریها به مدیران شهرداریها و حتی  دهیاریها در ایران دانست و افزود:
خط مشی توانمند کردن مردم و سپس واگذاری امور بدستشان تنها راه عبور است.
امید است که محتوای کتاب برای تصمیم سازان و مدیران جهت رفتن در مسیر ارتقا کیفیت زندگی ساکنین  شهرها و روستاها مفید باشد .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1469172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =