چه چیزی سیل‌های معمولی را به یک فاجعه تبدیل کرد؟

استاد تمام دانشگاه کالیفرنیا در ارواین معتقد است اشتباهات مدیریتی در سیل‌های اخیر ایران نقش مهمی داشتند.

به گزارش خبرآنلاین، امیر آقاکوچک، استاد تمام دانشگاه کالیفرنیا در ارواین گفت: متاسفانه برخی از سیل‌های اخیر را می‌توان در گروه سیل‌های «انسان‌ساخت» قرار داد، این‌ها سیل‌هایی هستند که عامل انسانی در ایجاد آن نقش بسیار قابل توجهی دارد.

او افزود: عوامل انسانی  به موارد زیادی تقسیم می‌شود؛ مثلا توسعه نامتوازن شهری بدون زیرساخت‌های مناسب، برای مثال در اطراف برخی شهرها شهرک صنعتی ساخته شده است، بدون این که سیستم جمع‌آوری آب شهری ایجاد شود.

این استاد دانشگاه توضیح داد: به نظر من هیچ سیلی،هیچ طوفانی و هیچ خشکسالی نمی‌تواند به اندازه مدیریت ناکارآمد آسیب وارد کند.هیچ عاملی به اندازه مدیران نالایق نمی‌تواندیک سیل معمولی را به یک فاجعه انسانی تبدیل کند. وقتی قانون عدم تعرض به حریم رودخانه داریم اما اجرا نمی‌شود، یک ایراد مدیریتی و اجرایی وجود دارد. این که تقریبا عرض همه رودخانه‌ها در مناطق شهری ما کم شده است و خیلی از  ساخت‌وسازها در حریم رودخانه‌ها با مجوز رخ داده هم یک مشکل مدیریتی و اجرایی است. وقتی نمی‌توانیم یا به دلیل منافع مالی نمی‌خواهیم از جنگل‌هایمان حفاظت کنیم، یعنی اشکال مدیریتی وجود دارد، چراکه اگر جنگلی از دست برود احیای آن دهه‌ها طول می‌کشد.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1470345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =