۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
اولین سالگرد شهادت سردار؛آنچه باید مد نظر قرار دهیم

13 دی سالگرد اقدام تروریستی و ددمنشانه آمریکا در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و شهادت او با فرمان مستقیم ترامپ رئیس جمهور شکست خورده آمریکا است.

سردار شهید سلیمانی و همراهان ایشان اندکی پس از ورود به عراق و در نزدیکی فرودگاه بغداد مورد تهاجم موشکی پهپادهای رژیم تروریستی آمریکا قرار گرفته و همراه با تعدادی از همرزمان عراقی خود به فیض شهادت نایل گشتند. شهید سلیمانی بواسطه ی شجاعت، بینش و نقش بی نظیری که در مبارزه علیه داعش و افراط گرایی داشت، برای بانیان و حامیان گروههای تروریستی تحمل پذیر نبود. سردار سلیمانی به معنای واقعی و کامل کلمه یک «استراتژیست در میدان» بود؛ یک ابر استراتژیست که بسیاری از محافل نظامی و سیاسی دنیا به آن اعتراف کرده‌اند. شهید سلیمانی به این خاطر ترور شد که نقش اساسی در محور مقاومت و شکست داعش ایفا می کرد و چنین امری برای رژیمهای تروریست پروری چون آمریکا، رژیم صهیونیستی و ریاض قابل قبول نبود. سردار سلیمانی در زمان شهادت، مسلح نبود. او برای تهدید امنیت دیگران به عراق نرفته بود. او حامل یک پیام سیاسی در راستای ایجاد صلح بود. او با کسی رو در رو نشد، بلکه در تاریکی شب، از پشت سر و از آسمان بدون هیچ هشداری و دزدانه به او شلیک کردند.

علاوه بر مردم ایران، تمامی آزادگان جهان بخوبی با خدمات و جانفشانی های قاسم سلیمانی و یاران او در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه غرب آسیا آشنا هستند و واکنشهای آنها به ترور این سردار نشانگر چنین امری بوده و است. حضور چند میلیونی در تشییع پیکر شهید سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و عراق؛ عزاداریهای میلیونی در کشورهای مختلف منطقه حتی در هند و ترند شدن هشتگهای مربوط به او در کشورهای مختلف از جمله عراق در سالگرد شهادت او، جایگاه سردار سلیمانی در قلوب مردم را نشان می دهد. «#سلیمانی_منا_اهل_العراق» به معنی «سلیمانی از ما مردم عراق است» و تاکید کاربران مجازی عراقی مبنی بر اینکه شهید قاسم سلیمانی در کنار برادران عراقی خود در برابر داعش ایستاد، در آستانه ی شهادت سردار سلیمانی، ترند شده است. ترور کمتر فرمانده نظامی در جهان تا این حد تاثیر جهانی و بین المللی برجای گذاشته است.

شهید سلیمانی علاوه بر حوزه نظامی، در حوزه دیپلماسی هم فعال بود و برای کاهش تنش و گسترش دوستیها در منطقه، تلاش می کرد. نمونه آن پاسخی بود که به نامه عربستان تهیه کرده بود و بنا بود آن را از طریق دولت عراق انتقال دهد. با ترور شهید سردار سلیمانی، تلاش او در این زمینه به نتیجه نرسید.
نه تنها مردم ایران و عراق، بلکه تمامی آنهاییکه باید بدانند، آمرین این جنایت را می شناسند. ترامپ رئیس جمهور آمریکا، بارها اعتراف نموده است که او و اعضای تیم امنیت ملی دولت آمریکا در جلسه ای با شرکت پمپئو وزیر امور نفرت پراکن، رییس ستاد مشترک، رییس سازمان سیا و مشاور امنیت ملی آن کشور تصمیم به ارتکاب چنین جنایتی گرفتند. این اقدام در حالی صورت گرفت که سردار شهید سلیمانی بنابر دعوت رسمی مقامات عراقی به بغداد سفر کرده بود و دیدار او با نخست وزیر عراق از جمله ی برنامه های گنجانده شده در این سفر بود. او حکم فرماندهان عالیرتبه را داشت و آمریکا با نقض حاکمیت ملی عراق اقدام به ترور او نمود که اقدامی کاملا غیرقانونی و ناقض قوانین و مقررات بین المللی است. این ترور از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد غیرقانونی اعلام شد و ناقض توافقات امنیتی میان واشنگتن و بغداد بود.  

البته نقض قوانین و مقررات بین المللی، تجاوز به حق حاکمیت کشورهای دیگر، توسل به جنگ یا تروریسم اقتصادی علیه کشورهای دیگر و ... در سایه ی سکوت کشورهای دیگر مدعی حقوق بشر و دمکراسی، به امری عادی برای رژیم آمریکا تبدیل شده است. این رژیم، «220 سال از تاریخ 244 ساله‌اش را در جنگ سپری کرده و تنها از سال 1945، علیه کسانی که به هوی و هوس آن کشور تن در نداده‌اند، 39 جنگ نظامی و 120 جنگ  اقتصادی به راه انداخته (و البته در اغلب آن‌ها هم شکست خورده است).» بعلاوه، این رژیم هدایتگر کودتاهای بسیاری علیه دولتهای قانونی کشورهای مختلف از جمله کودتا 28 مرداد 1332 علیه دولت دکتر محمد مصدق بوده است. بنیانگذاری گروههای تروریستی چون القاعده و داعش و پشتیبانی از آنها از دیگر اقدامات غیرقانونی این رژیم است.
ملت ایران هرگز این ترور وحشیانه را فراموش نخواهد کرد و هرگز آن را نخواهد بخشید و تا زمانی که عاملان این اقدام را به دست عدالت نسپارد از پای نخواهد نشست. هر چند فقدان شهید سلیمانی خسران بزرگی در مسیر مبارزه با تروریسم و مقاومت بوده، ولی راه او متوقف نشده و حاج قاسمهای دیگری پرچم مبارزه او را برداشته و در این مسیر کوشا هستند.


آنچه در سالگرد شهادت سردار سلیمانی باید مورد توجه جدی قرار گیرد:

1- عاملان شهادت سردار سلیمانی و یارانش باید با پیگیریهای حقوقی و دیپلماتیک در صحنه بین المللی، به دست قانون سپرده شده و مجازات شوند. طبق گزارش اخیری که از معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در خبرگزاری ایسنا منتشر گردید، دستگاه دیپلماسی کشورمان طی یک سال گذشته پیگیر این موضوع بوده و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داده است. قوه قضائیه نیز با تشکیل پرونده هایی در این زمینه پیگیر موضوع است.

2- سردار شهید سلیمانی، قهرمان ملی بود و باید بصورت منسجم و متحد پیگیر مجازات عاملان شهادت او بود. گروکشی ها و سوء استفاده های جناحی از شهادت او و تفرق در اقدامات، نه تنها موجب مخابره پیامهای غلط به عاملان این جنایت می شود، بلکه نتیجه بخشی تلاشها را تضعیف می سازد.

3- کشورهایی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند بویژه کشورهای اروپایی و کانادا، نه تنها ترور سردار سلیمانی را محکوم نکردند، بلکه با سکوت خود در قبال این اقدام تروریستی، مهر تاییدی برای تداوم اینگونه اقدامات تروریستی زده اند. آمریکا با تشدید اقدامات غیرقانونی خود و نقض معاهدات بین المللی و دوجانبه و بی توجهی به تعهداتش در قبال آنها، در حال سوق دادن سیاست های یکجانبه گرایانه، هژمونی و عملگرایانه خود به آخرین حد افراط گرایی است. این اقدامات آمریکا باعث تضعیف بیش از پیش قوانین بین المللی شده و سیاست بین الملل را به مرور به سمت سیاست جنگل سوق می دهد که در آن، طرف های ضعیفتر از بین خواهند رفت. آنچه موجب گستاخی بیش از پیش آمریکا شده، سکوت یا همراهی کشورهای دیگر با آمریکا است. برای نمونه اگر پس از ترور غیرقانونی و بزدلانه سردار شهید سلیمانی، این اقدام با محکومیت جهانی مواجه می شد، آمریکا جرات تهدید به ترور جانشین سردار سلیمانی را پیدا نمی کرد. این در حالی است که سکوت برخی از کشورها و مقصر جلوه دادن ایران از سوی کشورهایی چون آلمان، انگلیس و فرانسه و تایید مستقیم و غیر مستقیم اقدام تروریستی آمریکا از سوی آنها، موجب جری تر شدن آمریکا شد و دولت این کشور دیگر ابایی در علنی سازی رسمی و پرده برداری آشکار از تروریسم هدفمند و دولتی خود، ندارد.

ساکتین و پیروان آمریکا بر این احساس هستند که چنانچه در مقابل زیاده خواهی های آمریکا سکوت کرده یا با آن همراهی کنند، از شر آمریکا در امان خواهند بود، در حالی که پس از کشورهای ضعیف، قربانی بعدی خود آنها خواهند بود. همان طوری که در پیام وزیر امور خارجه کشورمان مشخص است، این واقعیت به آنها گوشزد شده است: «دوستان من، این کار هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. فقط اشتهای وی را تندتر می‌کنید. قلدر دوره دبیرستان را به خاطر نمی‌آورید؟ اگر می‌خواهید شرافت خودتان را بفروشید به همین مسیر ادامه دهید. ولی برای خودتان موضع برتر اخلاقی و حقوقی قائل نباشید. شما چنین موقعیتی ندارید!»

4- شگفتی فراوان از این است که سازمان ملل و در راس آن دبیرکل این سازمان، به وظایف خود در قبال محکوم سازی و جلوگیری از اینگونه اقدامات تروریستی عمل نکرده اند. برای نمونه در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل هیچ کلمه ای در مورد محکومیت این اقدامات وجود ندارد و هیچ اشاره ای به پیامدهای منفی احتمالی آنها اشاره نشده است. اگر همه کشورها و سازمان ملل و در راس آن دبیرکل، به وظایف خود عمل می کردند، در آستانه شهادت سردار سلیمانی شاهد ترور وحشیانه دانشمند هسته ای ایران شهید محسن فخری زاده نبودیم.

5- دستگاه عظیم تبلیغاتی مستکبرین و غولهای رسانه ای در تلاشند که جای قربانی و جنایتکار و ظالم و مظلوم را با هم عوض کنند و مشاهده می شود که در آستانه ی سالگرد شهادت سردار سلیمانی در این زمینه به تکاپو افتاده و با تحرکات نظامی گسترده در منطقه، اقدامات تجاوزکارانه ی خود را بعنوان اقدامات تدافعی برای مقابله با حملات احتمالی ایران معرفی می کنند. جنایتکارانی که شهادت سردار سلیمانی را رقم زدند، امروز در اقداماتی خلاف قانون و مقررات دمکراسی، در مقابل رای مردم آمریکا ایستاده و در صددند با تنش آفرینی در منطقه و ایجاد وضعیت فوق العاده، از انتقال قانونی قدرت در آمریکا جلوگیری کنند. هر چند جمهوری اسلامی ایران بدنبال ایجاد تنش و جنگ در منطقه نیست، ولی چنانچه مورد تعرض قرار گیرد، حق قانونی خود می داند که به مقابله با متجاوزین اقدام کند. بلاترید مسئولیت هر گونه اقدامی متوجه جنایتکاران آمریکایی است.

6- هر چند برای آزادگان جهان، ماهیت تروریستی جنایت آمریکا آشکار است، ولی در سایه تلاش آنها، این ماهیت می تواند برای اکثریت جهانیان تفهیم شود. باید نقاب از چهره خشونت گرا، تروریست و افراطی دولت آمریکا برداشته شود و جنایات دولت آمریکا توسط دولتها و ملتهای آزاده جهان بیش از پیش محکوم گردد. هر چقدر هم زمان بگذرد مردم ایران و منطقه و دوستداران سردار سلیمانی اجازه نخواهند داد که خون شهید حاج قاسم و یارانش پایمال گردد و در میان سیل اخباری که هر ثانیه منتشر می شود و هیچ واقعه ای بیش از چند دقیقه در مقابل آن توان مقاومت ندارد، به فراموشی سپرده شود.

7- مردم ایران از همه کشورها و سازمانهای مردم نهاد جهان و حتی از انسانهای آزاده داخل آمریکا انتظار دارد که کمک کنند تا جنایتکاران به دست عدالت سپرده و مجازات شوند. مردم ایران بی کیفری را رد می کند و از جامعه جهانی میخواهد که همکاری نمایند و این مجرمین در مقابل دادگاه حاضر شوند. علاوه بر این افراد، کشور آمریکا در مقابل جنایت سردمداران خود مسئولیت دارد. دولت آمریکا باید به ماهیت مجرمانه و جنایتکارانه عمل رئیس جمهور خود اعتراف کند و از مردم ایران و عراق بخاطر این جنایت طلب بخشش و عذرخواهی نماید.

*کارشناس روابط بین الملل

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1472052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =