ترفند زیرکانه برای کلاهبرداری کلان/ همه به راحتی به من اعتماد می کردند

شرق نوشت:مردی چندی‌پیش به پلیس فتای استان گلستان رفت و شکایتی را علیه یک کلاهبردار ناشناس مطرح کرد.


او گفت: چند روز پیش پیامی در واتس‌آپ برایم ارسال شد. وقتی پیام را باز کردم دیدم عکس یکی از آشنایانم در پروفایل قرار دارد و گمان کردم پیام را او فرستاده است. در متن پیام نوشته شده بود مشکلی مالی برای آن شخص به وجود آمده و نیاز فوری به پول دارد. او قول داده بود این مبلغ را در اسرع وقت بازگرداند. من به‌خاطر رابطه نزدیکی که با آن فرد داشتم، بلافاصله مبلغی را که خواسته بود به شماره‌حسابی که اعلام کرده بود واریز کردم. چند روز از این ماجرا گذشت تا اینکه با آن آشنا دوباره صحبت کردم ولی او از ماجرای درخواست پول اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت اصلا پیامی برایم نفرستاده است. آن‌موقع بود که فهمیدم شخصی با سوء‌استفاده از عکس او من را فریب داده و کلاهبرداری کرده است.
مأموران بعد از دریافت این شکایت تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری متهم آغاز کردند. درحالی‌که تجسس‌ها در این رابطه ادامه داشت، تعداد شاکیان این پرونده به 25 نفر رسید. همه آنها با ترفندی مشابه فریب خورده و در مجموع بیش از 100 میلیون تومان به حساب کلاهبردار ناشناس واریز کرده بودند.

در بررسی‌ها معلوم شد همه مال‌باختگان بدون اینکه به ناشناس‌بودن شماره تلفن توجه کنند، صرفا با دیدن عکس پروفایل به فرد پیام‌دهنده اعتماد کرده‌اند در حالی که به‌سادگی می‌توانستند با دوست خود تماس بگیرند و از صحت درخواست او اطمینان یابد.
وقتی کارآگاهان سرنخ‌های موجود را پیگیری کردند، فهمیدند متهم مردی ساکن تهران است. به این ترتیب مرد شیاد با اخذ نیابت قضائی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

او وقتی تحت بازجویی قرار گرفت، به جرمش اعتراف کرد و گفت: نقشه این کلاهبرداری چندی‌قبل به ذهنم رسید و تصمیم گرفتم آن را اجرا کنم. افراد مختلف را شناسایی می‌کردم و با یافتن صفحه دوستان و آشنایان آنها در فضای مجازی عکس آنها را در اکانت خودم به‌عنوان عکس پروفایل می‌گذاشتم و بعد بقیه نقشه‌ام را به‌سادگی انجام می‌دادم. پیام‌هایم را با لحنی صمیمانه می‌نوشتم تا کسی به من شک نکند. تمام طعمه‌هایم گمان می‌کردند من دوست و آشنای آنها هستم به همین دلیل بدون اینکه درباره صحت ادعای من تحقیق کنند، سریع وجه درخواستی‌ام را واریز می‌کردند. من هم گمان می‌کردم راز این کلاهبرداری‌ها هیچ‌وقت فاش نخواهد شد و اگر هم کار به شکایت برسد پلیس سرنخی از من ندارد.
این متهم در حال حاضر در بازداشت به‌ سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد.
سرهنگ ابراهیم پرسا، رئیس پلیس فتای استان گلستان، در توصیه‌ای به شهروندان گفت به‌هیچ‌عنوان در شبکه‌های اجتماعی به هویت‌های مجازی و گمنام اعتماد نکنند و درصورتی‌که در فضای مجازی افرادی با چهره دوست، اقوام و آشنایان تقاضایی را از آنها داشتند حتما از هویت او اطمینان حاصل کنند و پس از تماس و هماهنگی قبلی به درخواست آنها پاسخ دهند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1472344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =