رئیس کل دادگستری همدان: ۴۳۹ پرونده قضایی همدان در ۸۰ روز ختم به مصالحه شد

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: در حدود ۷۰ درصد پرونده های ورودی به قسمت های مختلف دستگاه قضایی را می توان با زمینه سازی برای معذرت خواهی متهم، ختم به سازش کرد و از اثرات مثبت آن در ایجاد مهربانی در جامعه و کاهش ورودی به زندان هم بهره برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ دکتر محمدرضا عدالتخواه در نشست با فرمانده نیروی انتظامی استان همدان با اعلام اینکه ۴۳۹ پرونده قضایی همدان در ۸۰ روز ختم به مصالحه شد از گذشت شاکیان از ۴ میلیارد تومان طلب خود خبر داد و افزود:
کمیته معتذرین به عنوان یکی از کمیته‌های معین ستاد تالیف قلوب، در استان همدان عملکرد خوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: این کمیته برنامه موظفی قوه قضاییه نیست، اما طرحی مبتکرانه برای ارائه راهکارهای لازم در راستای ختم به صلح و سازش شدن دعاوی و کاهش پرونده‌های ورودی به حوزه‌های قضایی و کلانتری‌ها است.

دکتر عدالتخواه تصریح کرد: کمیته معتذرین به دنبال آن است حتی اگر پرونده ختم به سازش نشود، با زمینه سازی برای اظهار ندامت و پشیمانی متهم و ایجاد تحولی درونی، شرایط را برای بازگشت وی به اجتماع را فراهم سازد و این امر بی تردید آثار مثبتی در جامعه به وجود می آورد.

 رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه سازماندهی صحیح آمار و ارقام در این طرح مهم است، گفت: در ۸۰ روز گذشته ۹۱۵ نفر در طرح معتذرین در سطح استان ثبت نام کردند و از این تعداد ۴۳۹ پرونده به کمیته مصلحین ارجاع که در نهایت به جلب رضایت شاکیان پرونده خصوصی در خصوص جرائم قابل گذشت منجر شد. 

عدالتخواه اظهار داشت: با توجه به مصالحه در تعداد پرونده‌های یاد شده بیش از دو میلیارد تومان جزای نقدی در حق دولت نیز پرداخت نشد و متهمان نیز ۴ هزار و ۸۳۵ ماه حبس متحمل نشدند.

 رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر کمیته‌های معتذرین در سه سطح زندان، حوزه‌های قضایی و ضابطین، فعال هستند، ابراز امیدواری کرد با همکاری تنگاتنگ نیروی انتظامی و دستگاه قضایی شاهد تحقق اهداف اصلی ستاد تالیف قلوب و کمیته‌های معین آن، برای رسیدن به جامعه‌ای هرچه سالم‌تر باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1472590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =