اقتصاد فرهنگ و نقش متقابل رسانه‌ها!

ماهیت و هویت یک جامعه را فرهنگ مردمی تشکیل می دهد و در این میان رسانه ها یکی از ارکان شکل دهی این فرهنگ هستند که تداوم فعالیت آنها ماندگاری فرهنگ هر جامعه را در پی دارد و بر این اساس نیازمند حمایت همه نهادهاست.

هادی نجف زاده* هویت و ماهیت هر کشور و سرزمین را فرهنگ آن بلاد می سازد و این فرهنگ و هویت آن سرزمین است که می تواند مجموعه ای از مولفه های منحصر به فرد اتکا به گذشته را برای آیندگان به میراث داشته باشد.

نقل است که بسیاری از نظام های سلطه در طول تاریخ و دست نشانده های آنان برای نفوذ در یک ملت و شکستن مقاومت آنها فرهنگ آنها را نشانه رفته و سعی در نابودی آن می کند.

نمونه ای واضح و مبرهن آن در تاریخ را می توان به سرنوشت مردم مسلمان آندلس در اسپانیای کنونی مثال زد که چگونه با نفوذ و رسوخ به فرهنگ مردم توانستند زیربنای هویت آن سرزمین را به یغما برده و تاریخ و تمدن اسلامی را در آن دیار نابود کنند.

و اما مقوله اقتصادی موضوعی است که به جرات می توان گفت در همه ابعاد زندگی بشری جز قواعد و ملزومات لاینفک است و در هر حوزه ای توجه ویژه به آن نیاز ضروری فعالین و تلاشگران آن حوزه است.

در حوزه فرهنگی نیز مباحث اقتصادی مستثنی نبوده و کار در حوزه اقتصاد فرهنگ چند سالی است که به عنوان یک دغدغه برای فعالان فرهنگی تبدیل شده است.

حقیقت این است که فعالیت و تلاش در حوزه فرهنگ آن هم در جمهوری اسلامی یک امر دلی و آتش به اختیار است ولی خوب به قول معروف حال دلی هم تا اندازه ای از طرف فاعل مقبول است و در صورتی که برای انجام یک کار فرهنگی درآمدی نباشد آن کار یا پروژه هم ابتر می ماند.

در این میان رسانه ها به عنوان یکی از ارکان مهم فعالیت های فرهنگی نقش غیرقابل انکاری در جامعه ایفا می کند؛ همانطور که گفته شد فعالیت فرهنگی حتی در حوزه رسانه هم بدون درنظر گرفتن مباحث و کارکردهای اقتصادی ممکن است در دراز مدت فعالیت های یک رسانه را تحت تاثیر قرار دهد.

متاسفانه باید گفت که نگاه بسیاری از ادارات و نهادهای دولتی آنها به رسانه ها با روابط عمومی آن نهاد و دستگاه یکی است و فقط انتظار انعکاس اخبار و رویدادها و به عبارت تکمیل تر گزارش عملکرد آنها را دارند.

نگارنده عقیده دارد که اگر وظیفه رسانه انعکاس گزارش عملکرد نهادها و دستگاه های اجرایی و دولتی است وظیفه همان نهادها و دستگاه های اجرایی هم عمل به مسئولیت اجتماعی و حمایت از رسانه هاست.

این حمایت از رسانه ها ممکن است با رپرتاژ آگهی و یا جلوه های دیگر حمایتی همراه باشد اما مدیران و مسئولین این نهادها هم باید بدانند که اقتصاد فرهنگ در حوزه رسانه های جامعه هم باعث ایجاد فضای قوی رسانه های در سطح شهر و کشور شده که در نهایت نفع آن به مردم می رسد.

در کنار نهادها و موسسات دولتی بسیاری از شرکت های بزرگی دولتی و خصوصی هم در سطح کشور وجود دارد که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آنها در حوزه فرهنگ ایجاب می‌کند که در حمایت از رسانه ها نقشی اساسی داشته باشند.

این موضوع نه فقط در استان اصفهان و کشور ایران بلکه در تمامی دنیا انجام می شود و اگر حتی اگر قرار است در این گونه موارد کشورهای اروپایی و آمریکایی را هم مدنظر قرار دهیم می‌بینیم که بسیاری از شرکت های بزرگ در ایفای مسئولیت های اجتماعی نقشی فعال دارند.

به طور خلاصه می توان گفت حمایت از رسانه ها توسط نهادهای و دستگاه های اجرایی و همچنین شرکت های دولتی و خصوصی یک ضرورت برای توسعه فرهنگی و تقویت مولفه های اقتصاد فرهنگ در جامعه است.

* فعال رسانه‌ای فرهنگی، اجتماعی در منطقه کاشان 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =