آسمان پر ستاره همسایه!

جام جم نوشت:فوتبال عراق همیشه ستاره های زیادی را به فوتبال ایران صادر کرده است.

روزی که مهند المهدی عراقی وارد فوتبال ایران شد شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که این اتفاق راهی را باز کند تا ستاره هایی در لیگ ایران بازی کنند تا که سال ها سال بعد یاد و خاطره شان از دل هواداران بیرون نرود.مهند المهدی نقش پررنگی را در این شور ایجاد کرد.سال 1377 بود که او دلبری هایش برای هواداران صنعت نفت آبادان را شروع کرد و صاف افتاد توی دل برزیلی ها! زدن 15 گل و رسیدن به آقای گلی لیگ آزادگان آن هم بالاتر از بهنام سراجی که آبادان را به مقصد پرسپولیس ترک کرده بود باعث شد تا هنوز هم که هنوز است وقتی پای حرف هواداران صنعت نفت که می نشینی از مهند بگویند:«آقا بود،آقا.آقای گل.»
به بهانه تقریبا 4 دهه حضور بازیکنان عراقی در فوتبال ایران نگاهی انداخته ایم به ستاره های کشور همسایه که خیلی از آنها در آسمان ایران درخشیدند.

 
نورصبری؛سنگربان عراقی
دروازه بان بود و سال 1385 از تیم الطلبه به مس کرمان پیوست.آن زمان او یکی از ملی پوشان مطرح عراق بود نزدیک به 100 بازی ملی انجام داده بود.صبری در حال حاضر بازیکن تیم نیروی هوایی عراق است.


هیثم کاظم؛کم دوام بود

در پست هافبک دفاعی بازی می کرد و یکی از بهترین های تیم ملی عراق در زمان خودش بود که سال 86 حضور در لیگ ایران و تیم سپاهان را تجربه کرد.او مدت زمان زیادی در اصفهان دوام نیاورد و راهی خوزستان و تیم استقلال اهواز شد.هیثم کاظم اما زیاد نتوانست در لیگ ایران دوام بیاورد و به تیم نیروی هوایی عراق پیوست و فوتبالش را در همین تیم پایان داد.


احمد کاظم عصاد؛میانه رو
یکی از بازیکنانی بود که تقریبا 5 سال در فوتبال ایران بازی کرد.او سال 83 به تیم پاس آمد و 4 سال برای سبز و سفیدپوشان تهرانی به میدان رفت.سپس یک فصل دراستیل آذین بازی کرد و پس از آن راهی استقلال اهواز شد.این مدافع 6 - 7 سال پیش از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. 
 
عماد رضا؛آقای گل،ستاره‌ای درخشان 

نام کاملش عماد محمد رضا بود.یکی از ستاره هایی که در فوتبال ایران حسابی درخشید.سال 83 و زمانی که در تیم الوکره قطر بازی می کرد نگاه فولادی ها را به خودش جلب کرد.خیلی زود مذاکرات انجام شد و این بازیکن وارد لیگ ایران شد.عماد رضا فقط یک سال در فولاد بود و با پیشنهاد خوب طلایی پوشان سپاهان راهی اصفهان شد.او تقریبا 4 سال در نصف جهان بازی کرد و حتی یک بار با 19 گل زده عنوان آقای گلی (فصل 88-89) را به دست آورد.بدون شک باید گفت که عماد رضا یکی از ارکان قهرمانی سپاهان در آن فصل بود.عماد یک رفت و برگشت از ایران داشت و بعد از بازگشت به شاهین بوشهر پیوست و دوباره به جمع سپاهانی های برگشت و یک فصل دیگر در این تیم بازی کرد و سال ۲۰۱۲ برای همیشه از ایران رفت. عماد رضا بیش از ۱۰۰ بازی ملی برای کشورش انجام داد یکی از خارجی های موفق فوتبال ایران بود.

عبدالوهاب ابوالهیل؛قلدر خط میانی

یک هافبک دفاعی چغر و بد بدن و یکی از موفق ها در فوتبال ایران.او پس از عماد رضا دومین عراقی ای بود که راهی سپاهان شد.البته یک فصل قبلتر و مثل خیلی از عراقی ها از طریق خوزستان راهی ایران شد.ابوالهیل ابتدا به تیم استقلال اهواز پیوست و سه فصل در این تیم بازی کرد.او سپس راهی اصفهان شد و سه فصل هم در سپاهان بازی کرد.عبدالوهاب دوباره به فولاد برگشت و یک فصل بعد برای همیشه فوتبال ایران را ترک کرد.

 حوار ملامحمد؛محبوب سرخابی

بی انضباط بود.فقط کافی بود تا تمرینات تیم تعطیل شود.رفتن حوار به عراق با خودش بود و برگشتش به ایران با خدا.او سال 88 و زمانی که علی دایی هدایت پرسپولیس را برعهده داشت وارد فوتبال ایران شد.استایل خوب،بازی مناسب و هوش بالا.بدون شک خوره های فوتبال همان هایی که بازی ها را می جورند به یاد دارند که گل زیبای کریم باقری به وحید طالب لو روی پاس حوار ملامحمد بود.حوار یک سال بیشتر در پرسپولیس دوام نیاورد و ایران را ترک کرد.سپس بازگشتی دوباره داشت اما این بار به تیم رقیب یعنی استقلال.او سپس به ذوب آهن پیوست و بعد از آن لیگ فوتبال ایران را ترک کرد.

جاسم کرار؛سر کش و پر حاشیه

بدون شک یکی از بازیکنان پر حاشیه عراقی در فوتبال ایران جاسم کرار بوده است.بازیکنی که در تیم های تراکتور،استقلال،گسترش فولاد و صنعت نفت سابقه بازی دارد.او آنقدر حاشیه داشت که کمتر مدیری در فوتبال ایران می توانست از پس او بر بیاید! کرار بدون شک یک ستاره خوب در آسمان فوتبال بود اما به قول مو سفیدکرده های ورزش:«قدر خودش را ندانست.»
روزی که به استقلال آمد هرگز فکرش را نمی کرد که بازیکنی مثل مجتبی جباری ترمزش را بکشد و به او اجازه ندهد تا هر کاری که می خواهد را انجام بدهد.کرار رفت و آمدهای زیادی بین ایران و عراق داشت و در زمینه نظم و انضباط هرگز نمره قابل قبول نگرفت.او برای آخرین بار در تیم نفت آبادان بازی کرد و برای همیشه فوتبال ایران را ترک کرد.

طارق همام؛دلبری در 14 بازی
هافبک تهاجمی تیم ملی عراق.بازیکنی که استقلالی ها از او خاطرات خوبی دارند. مدت زمان حضور او در استقلال زیاد نبود اما همین حضور کم هم باعث شد تا خودش را در دل هواداران جا کند.قرارداد او با استقلال سه ساله بود اما همکاری اش با این تیم فقط برای 14 بازی دوام آورد.آن زمان می گفتند که او از باشگاه مبلغ زیادی را طلب کرده بود و این پول با وجود سفر همام به ایران و جلسه اش با مسئولان استقلال، به وی پرداخت نشد. همام هم به نوبه خود از حضور در استقلال خودداری کرد و به بغداد بازگشت.

بشار رسن؛با معرفت فقط همین

بدون شک بشار رسن یکی از با کیفیت ترین بازیکنانی بود که وارد لیگ برتر ایران شد.او تا همیشه در قبل هواداران دو آتشه پرسپولیس باقی خواهد ماند آن هم به یک دلیل؛اینکه مثل خیلی از بازیکنان تیم را در میانه راه رها نکرد و طبق قولی که داده بود تا پایان فینال لیگ قهرمانان آسیا برای تیمش بازی کرد.پدر بشار اهل بغداد و کاپیتان تیم ملی هندبال عراق بوده و مادرش اهل ترکیه و مدال‌آور المپیک در رشتهٔ ژیمناستیک بوده‌است. او برای مسابقه مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ همراه با تیم ملی عراق به ایران آمد، که در آن سفر مورد توجه مسئولان پرسپولیس قرار گرفت و پس از برگزاری چند جلسه سرانجام در روز ۱۲ تیر ۱۳۹۶ با قراردادی دوساله به پرسپولیس پیوست.در ابتدای فصل که بشار رسن قصد جدایی از پرسپولیس را داشت، مهدی رسول‌پناه که مدیرعامل وقت سرخ‌ها بود، نامه‌ای به این بازیکن داد که بر اساس آن، هافبک عراقی می‌توانست پس از فینال لیگ قهرمانان آسیا، از جمع سرخ‌ها جدا شود.اتفاقی که افتاد و او پس از فینال آسیا و در شرایطی که تا آخر فصل با تیمش قرارداد داشت با استناد به همان نامه هرگز به ایران برنگشت.


سایر عراقی هایی که در فوتبال ایران بازی کرده اند:
حیدر عبدالرزاق(فولاد خوزستان) ،احمد مناجد(استقلال خوزستان)،باسم عباس(استقلال اهواز)،علی ناصر(پیکان)،جاسم محمد(ابومسلم)،حیرد عبید(ذوب آهن)،فرید مجید(نفت تهران)،باسم عباس(استقلال اهواز)،سامان سعید(فولاد خوزستان)،صلاح حسن(پرسپولیس،ابومسلم)،خلدون ابراهیم(مس کرمان)

254 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =