عراقچی در دیدار با همتای کره‌جنوبی:توقیف کشتی را سیاسی نکنید،بلوکه ماندن پول ایران ناشی از فقدان اراده سیاسی شماست

قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی با معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «چویی جونگ کان» قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که به تهران سفر کرده است، امروز - یکشنبه - با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آن که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی بوده است.

چوی جونگ کان معاون اول وزارت امور خارجه کره جنوبی که در راس هیاتی از مقامات سیاسی و مالی آن کشور به تهران سفر کرده  است،  عصر امروز یکشنبه با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار مقام کره‌ای تاکید کرد که سفر وی به تهران نشان دهنده اهمیتی است که آن کشور برای توسعه مناسبات با ایران قائل است.

وی تاکید کرد کره جنوبی در صدد است که در سال جدید میلادی با حل مشکلات در روابط دو کشور، اعتماد را به روابط بازگرداند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به مسدود شدن منابع مالی ایران در کره  اظهار داشت: حدود دو سال و نیم است که بانک‌های کره‌ای به طور غیر قانونی منابع ارزی ایران را به دلیل آنچه ترس از تحریم‌های آمریکا ذکر می‌شود، مسدود کرده‌اند. این اقدام که تنها تسلیم شدن در برابر باج خواهی آمریکا است قابل قبول نیست و طبعا توسعه روابط نیز تنها زمانی معنا دار خواهد بود که این مشکل حل شود.

عراقچی با اشاره به ناموفق ماندن مذاکرات مختلفی که در این مدت با مقامات کره‌ای به ویژه توسط بانک مرکزی کشورمان صورت گرفته است، گفت: از نظر ما مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آن که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی است.

وی از قائم مقام وزارت امور خارجه آن کشور خواستار اهتمام جدی سئول برای یافتن سازوکار لازم برای حل این موضوع به عنوان اولویت اول در روابط دو کشور شد.

مقام کره‌ای نیز تاکید کرد که فراهم آوردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود در کره از جمله اولویت‌های دولت آن کشور نیز است و سئول مصمم است که این موضوع را تا حل نهایی پیگیری کند.

عراقچی در پاسخ به درخواست قائم مقام وزیر خارجه کره مبنی بر کمک به حل موضوع توقیف نفتکش کره‌ای خاطر نشان کرد که توقیف این کشتی در خلیج فارس و آب‌های ایران صرفا اقدامی بر پایه ملاحظات فنی و به دلیل آلودگی زیست محیطی بوده و رسیدگی به موضوع از سوی مقامات قوه قضائیه آغاز شده است.

عراقچی به طرف کره‌ای توصیه کرد از سیاسی کردن موضوع و تبلیغات بی حاصل خودداری کرده و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه مربوطه در آرامش طی شود.

«چویی جونگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی صبح امروز پیش از ترک سئول به مقصد تهران گفت: «از اینکه می‌دانم خدمه کشتی سالم هستند خیالم کمی راحت است اما اوضاع جدی است».

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در بیانیه‌ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد. سفارت کره جنوبی در تهران روز چهارشنبه گذشته سلامت هر ۲۰ ملوان را تأیید کرد.

چویی در فرودگاه بین المللی اینچئون واقع در غرب سئول به خبرنگاران گفت: امیدواریم که گفت و گوهای عمیق با مقامات اصلی انجام دهیم خواه این موضوع کنسولی باشد یا سایر مسائل مهم بین کره جنوبی و ایران.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی افزود: این سفر فرصت خوبی خواهد بود تا بار دیگر به وضوح آنچه دولت ایران می خواهد را بشنویم و تشخیص دهیم که (ما) چه کاری می توانیم انجام دهیم و چه کاری را نمی توانیم انجام دهیم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز دوشنبه گذشته در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای اظهار داشت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند.  

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1474959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =