۲ نفر
۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
زاینده‌رود یخ بست

ایرنا نوشت: سطح رودخانه زاینده‌رود در محدوده شهر ورزنه در شرق شهرستان اصفهان بدلیل برودت هوا و دمای کمتر از صفر درجه، یخ زد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه، شهری که در مسیر رودخانه زاینده رود در شرق اصفهان قرار دارد، روز دوشنبه از یخ زدن زاینده رود در سواحل این شهر خبر داد و تاکید کرد: این یخبندان در سطح رودخانه کم سابقه است.

رضا خلیلی ورزنه با بیان اینکه زاینده‌رود در ساحل ورزنه با توجه به کاهش پیاپی و کم سابقه دمای هوا بطور یکپارچه یخ زد، افزود: در چند روز گذشته دمای هوا در این منطقه به ۹ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید و با توجه به رطوبت بسیار کم و پایدار بودن هوا، موجب یخبندان در این رودخانه شد.

وی درباره اینکه آب موجود در بستر زاینده‌رود در شهر ورزنه با توجه به قطع شدن جریان آب این رودخانه به سمت اصفهان از کجا تامین شده است، توضیح داد: این آب، شور و مربوط به زهاب زمین‌ها و چاه‌های کشاورزی و مقداری پساب تصفیه خانه است.

این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: پیش از این آب رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان در زمستان سال ۸۶ که دمای هوای به ۱۴ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید، یخ بست.

به گفته برخی از شهروندان ورزنه و فعالان زیست محیطی، سطح تالاب بین المللی گاوخونی در محل هایی که دارای آب راکد است بدلیل شدت سرمای هوا، یخ زده است.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، حدود ۲۰ درصد سطح تالاب بین المللی گاوخونی مرطوب است و امسال فقط در یک مورد در مهر ماه آب از سد رودشتین ( بر روی رودخانه زاینده رود در شرق اصفهان) به سمت تالاب رهاسازی شد که حجم قابل توجهی نبود و تاثیری در تامین حقابه آن نداشت.

خروجی سد زاینده رود پس از توزیع آب مورد نیاز کشت بهاره و تابستانه کشاورزان اصفهان از اواخر شهریور امسال کاهش یافت و توزیع آب برای مصارف کشاورزی قطع شد؛ بستر رودخانه زاینده رود در کلانشهر اصفهان در زمان حاضر خشک است اما در مناطقی مانند ورزنه بدلیل ورود زهاب و پساب، آب در بستر رودخانه وجود دارد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به‌عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. 

تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه است.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1475209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =