توزیع ۲۷۱ آبگرمکن خورشیدی و تنورگازی در راستای اصلاح الگوی سوخت فسیلی برای روستاهای استان سمنان

مجید مصطفایی رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: از سال ۹۵ تاکنون۲۷۱دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاها ومناطق سخت گذراستان به صورت رایگان به خانوارها توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان وی افزود: امسال بالغ بر ۲۶۹ میلیون تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای خرید ۶۳ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به استان اختصاص یافته واظهار داشت: جامعه هدف توزیع ۶۳ دستگاه آبگرمکن خورشیدی وتنور گازی درروستاهای استان سمنان، بویژه حوضه های آبخیزروستاهای شهرستان این استان و مجریان طرح مرتعداری دارای تفاهم نامه حفاظت مشارکتی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان می باشند.
وی ادامه داد: در سالجاری برای ۴۱خانوار روستایی به منظور اجرای طرح جایگزینی سوخت فسیلی، آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تهیه و در بین آنان توزیع می گردد.
مصطفایی کاهش و قطع وابستگی جوامع محلی به استفاده از چوب و هیزم گونه های مرتعی وجنگلی برای مصرف تامین آب گرم  بهداشتی و پخت وپز نان را هدف از توزیع رایگان آبگرمکن خورشیدی وتنور گازی عنوان کرد و یادآور شد: وسایل جایگزین استفاده از سوخت فسیلی برای بهره‌برداران عرفی ومشارکت کننده در طرح حفاظت مشارکتی در۲۳ حوضه‌های آبخیز در هشت شهرستان استان رایگان واگذار می شود. 
مجید مصطفایی رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه استفاده از آبگرمکن های خورشیدی برای جلوگیری از قطع درختان ، بوته ها و همچنین پوشش های گیاهی و تغییر الگوی سوخت فسیلی خانوارهای روستایی و نجات حیات جنگل ها امری ضروری است. 
وی با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف سوخت و حفاظت از جنگل‌ها از برنامه‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، افزود: این طرح به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی صورت گرفته است. 
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1476316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =