۱۸ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
آفتی که احمدی‌نژاد را هم گرفتار کرد

در بحث رفع مشکلات مملکت، بسیاری از مباحث مانند همکاری قوا در ماه‌های باقی‌مانده عمر دولت، تکراری شده‌ و ثمره ای ندارند.

کشور نیازمند تجدید ساختار و تغییری جدی به ویژه در حوزه دولت است. اگر روحانی این کار را بتواند در مدت زمان باقی مانده انجام دهد، می‌تواند از چراغ سبز دیپلماتیک که در عرصه دنیا شکل گرفته است، استفاده لازم را ببرد و اگر نتواند این کار را انجام دهد، باید منتظر اقدام دولت جدید بمانیم. 

کشور ما نیازمند یک حکمرانی خوب (good govermance) است. تا هنگامی که چنین حکمرانی‌ای شکل نگیرد، دول تنها وقت و انرژی مردم را تلف می‌کنند و شاخص های مختلف توسعه‌ای و امنیت ذهنی مردم کاهش پیدا می کند. دلیل صحبت از حکمرانی خوب این است که این حکمرانی، الگوی آن دسته از کشورهایی است که دولت در حوزه‌های مختلف توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... آن، تنیده شده است. این تنیدگی موجب خارج نشدن دولت از این عرصه‌ها می‌شود. بنابراین، بخش اعظم مشکلات، به ویژه مشکلات مردم، ناشی از حضور دولت است.

در چنین موقعیتی، دو مشکل پیش می‌آید. یکی رانت در حوزه مدیریتی و دوم، پوپولیسم در حوزه رابطه دولت با مردم. 

رانت در جایی شکل می‌گیرد که دولت به جای رفع مشکلات مردم، سامان‌هایی قانونی و مقرراتی را شکل می‌دهد که عملا گروه های قدرت به ویژه گروه‌های مفسد اقتصادی و فاسدان یقه سفید (افرادی که پایگاه خودشان را در جامعه دارند و هیچکس نیز کاری به کارشان ندارد و بگیر و ببندهای مربوط به مفاسد اقتصادی به‌گونه‌ای است که آسیبی به منافع رانت‌خواران بزرگ نمی‌زند)؛ در جامعه فرصت رشد پیدا می‌کنند.

 آفت دوم در حوزه رابطه با مردم؛ پوپولیسم است، یعنی جایی که دولت‌ها، سیاست‌های توسعه‌ای را تحت‌الشعاع پوپولیسم و شعارهای عام‌گرایانه قرار می‌دهند. در شرایطی مانند رای‌آوری و حمایت‌های عمومی از آن‌ها، این روش پاسخ می‌دهد اما آفتی برای توسعه کشور است. 

بنابراین، بهتر است در حوزه‌های مختلف سیاست، اقتصاد و ...، دولت حداقل باشد اما به دلیل این که این گونه نیست، باید برای آن، نسخه‌ای پیچید و نسخه‌ای که در این شرایط شکل می‌گیرد، حکمرانی خوب است. باید دولت در جایی دخالت کند که نتیجه بهینه داشته باشد. یعنی در راستای منافع ملت که در قوانین برنامه توسعه، در احکام، ارقام و پیش‌بینی‌های قوانین برنامه‌های توسعه و فراتر از آن چشم‌انداز، در ارقام بودجه‌ای، نقش دولت، نقشی بهینه باشد. پس حکمرانی خوبی که نیاز جامعه ما است، حضور بهینه دولت را در توسعه به ارمغان می‌آورد. 

اکنون هم در ماه‌های باقی عمر دولت کنونی و هم در دولت آینده، برای حکمرانی خوب چه کارهایی باید انجام داد؟

نخستین اقدام این است که دولت باید از اختیارات قانونی خودش دفاع کند. متاسفانه ما در ایران با پدیده‌ای به نام دولت سست مواجه هستیم. دولت سست، دولتی آن چنان ضعیف است که حتی از اختیارات خودش نیز نمی‌تواند استفاده کند و این ناشی از ضعف اراده سیاستمداران دولت ما از رئیس‌جمهوری تا سیاستمداران در حوزه‌های مختلف است. به عبارت دیگر، سیاستمداران کوچک، با کوچک کردن و بی‌اراده کردن خود، به جای دفاع از اختیارات خود و قدم در راه توسعه گذاشتن، تنها بر کرسی و منسب خود چسبیده‌اند. 

بنابراین، سیاستمداران و دولتمردانی که خود را ضعیف تعریف کرده‌ و نان ضعف و کُرنِش خود را می‌خورند، نمی‌توانند کشور را نجات دهند. متاسفانه افرادی که امروز از آن‌ها به عنوان کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده یاد می‌شود، تقریبا افرادی هستند که دولت‌شان، دولتی سست خواهد شد. زیرا خودشان سیاست‌مداران سستی هستند. به عبارتی، آن‌ها افرادی هستند که در مقابل گرفته شدن اختیارات قانونی دولت ها و قلمروهای مدیریتی خود در گذشته،  به نهادهای خاصی اختیارهای قانونی خود را واگذار کرده‌اند و به دلیل امتیاز خوبی که دادند که در عرصه سیاست باقی مانده‌اند. 

بنابراین، باید سیاستمداری مقتدر در عرصه سیاست حضور پیدا کرده و دولت مقتدری که از ابتدا اختیارات قانونی خودش را احیا کند که نوعی اراده سیاسی در دولتش شکل بگیرد. 

دومین بحث در حکمرانی خوب، این است که هدف اصلی، توسعه باشد. مشکل کشور ما توسعه است. در واقع، در این موقعیت، شایسته‌سالاری نیز به این گونه حاکم می‌شود که افرادی که کارنامه و برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشند، تبدیل به مدیران دولت با اختیاراتی می‌شوند. نه آن‌هایی که خوب سخنرانی کرده، امتیازات سیاسی خوب داده یا نوچه‌هاهای سیاسی در جناح‌های سیاسی هستند. چه بسیار فرصت‌های کشور که به پای شعارهای سیاسی خارجی و داخلی فدا شده است. 

اصل سوم این است که برنامه و پنلی برای دولت شکل بگیرد که توسعه‌محور باشد تا در قالب آن نیز، تنها رفع مشکلات اقتصادی مردم و استفاده از فرصت‌های توسعه کشور در دستور کار قرار بگیرد. حتی در حوزه‌ سیاست خارجی نیز اگر رفتار ضدتوسعه‌ای وجود دارد، باید از بین برود. این کار، شبیه کاری است که چین انجام داد که از ۱۹۶۰ و ۱۹۵۰، بنیان توسعه‌ای را گذاشت و همه چیز را در قالب آن شکل داد و توجیه کرد. 

اصل چهارم، وجود شفافیت است. چه دولت در شرایط کنونی و چه دولت آینده، نیازمند شفافیت است. دولتی که برنامه ها، دخل و خرج‌هایش مشخص باشد. زیرا مردم حق دارند که بدانند این پول‌ها کجا هزینه می‌شود؛  برخی افراد، قدرت‌شان ناشی از توان و ظرفیت‌شان ناشی از پنهان کاری است. افرادی که تخلفات دیگران را پنهان می‌کنند، افرادی هستند که مناسب سیاسی خود را حفظ می‌کنند.

دولت خوب، یک حکمرانی سالم دارد. متاسفانه بسیاری از ویژگی‌هایی که برشمرده شد، در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی وجود داشت اما گروه‌های مالی اقتصادی از گروه های خانوادگی، تا گروه های جناحی و رانت‌های اقتصادی، اراده شکل‌ گرفته برای حکمرانی خوب را از بین برده و کشور را دچار آفت فساد کرد که تاکنون نیز سیاست‌های مقابله با فساد جواب نداده‌اند. لذا چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید صراحتا افرادی را که کوچک‌ترین شائبه فساد در آن‌ها وجود دارد را به کار نگرفته و اگر فردی در یک رفتار شفاف، کوچکترین فسادی رخ داد، بلافاصله دولت پیش از اقدام قضایی، اقدام مدیریتی کند.

موضوع بعد، پرهیز از پوپولیسم است. آفتی که دولت احمدی‌نژاد را گرفتار کرد و بسیاری از سیاست‌های توسعه ای کشور فدای پوپولیسم شد. به عنوان مثال، قانون یارانه و بیش از ۷۰۰میلیارد دلار پول نفت که می‌توانست در راه توسعه مصرف شود، گرفتار پوپولیسم شده و صرف تورم و نقدینگی شد. دولت آینده باید شاخص‌های توسعه را پیش برده و تنها به دنبال رای جمع کردن نباشد. 

شاخص دیگری که در بحث حکمرانی خوب باید بر آن تاکید کرد، شاخص جوان‌سازی دولت است. متاسفانه ما با حلقه ویران‌کننده نخبگان بی‌سواد و دارای کارنامه‌های ضعیف در حوزه‌های مدیریتی مواجه هستیم. حال مردم از اسامی‌ای که برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود، به هم می‌خورد. تاریخ ایران مملو از اشتباهات مدیریتی آن‌ها است که هیچ کدام‌شان نیز تاوان این اشتباهات را نداده‌ و ملت به جای آن‌ها این تاوان را داده‌اند.

هر چند قوا باید در شرایط باقی مانده با یکدیگر همکاری کنند اما از حداقل فرصت‌ها باید برای چینش یک برنامه توسعه‌ای مقتدر استفاده کرد که بعید است عمر دولت به این موضوع قد بدهد، به ویژه این که دولت روحانی، دولتی سست است و توان این کار را ندارد اما نیازمند چنین شرایطی برای آینده هستیم. پوپولیسم می تواند آفت سیاست دولت آینده است. 

دنیا به برجام و دیپلماسی روی خوش نشان داده است. در چنین شرایطی، نباید منافع ملت، قربانی شعارهای تند سیاسی شود. از هر فرصتی برای تحریم‌زدایی کشور باید جلوگیری شود. در حالی که کشورهای عربستان و رژیم صهیونیستی در پی این هستند که حداقل شباهت‌هایی را بین دولت بایدن و سیاست‌مداران خودشان پیدا کرده و آن را بنیان رفتاری تازه و توجیه مناسبات منفی گذشته با ترامپ قرار دهند، در ایران، عده‌ای با ذره‌بین در پی پیدا کردن خطوط گسل و اختلاف با دولت بایدن هستند که تا این خطوط اختلاف را فربه و شکاف‌ها را جدی‌تر و خطرناک‌ترکرده تا فرصت‌های دیپلماسی را از بین ببرند. 

ما باید بپذیریم که تمام کشورهایی دنیا که از الگوی حکمرانی خوب نتیجه گرفته‌اند، یک اصلی را در چشم‌اندازهای توسعه‌شان به نام رابطه مسالمت‌آمیز یا تعامل سازنده با دنیا شکل داده‌اند. اصلی که در چشم انداز ۲۰ ساله ایران هم تاکید شده است که با تعامل سازنده قدرت اول منظقه در بین ۲۶ کشور خواهد بود. 

در کشور ما، آن چیز که لازمه حکمرانی خوب بود، هیچ وقت اجرا نشد و در واقع به عاملی برای سخنرانی‌های تند و افراطی سیاستمداران مختلف شد. 

* نماینده ادوار مجلس

27217
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1476413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    22 5
    نظرت درباره برادرت که توی وزارت امورخارجه جا کردی چیه؟ برادرزادت چیز نگفته در مورد تو و پدرش نذاشته. تو قیامت چجوری می خوای جواب بدی!
  • علی IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    11 1
    آفرین ایران به رئیس جمهوری نیاز دارد تا این ملمکت را از دست فرصت طلبان و مافیای قدرت و ثروت نجات دهد ا- خودش و خانواده اش عاری از آلودگی و رانت خواری باشد ۲- جایگاه ریاست جمهوری را که شخص دوم ملمکت هست حفظ و رای مردم را به خاطر رانت نزدیکانشان معامله نکند ۳- شجاع باشد ۴- از قدرت بیان کافی بر خوردار باشد ۴- شهامت داشته باشد وقتی که دید یه عده چوب لای چرخش میگذارند رو راست با مردم در میان بگذارد وووو های دیگر آن موقع کارها خوب پیش خواهد رفت و مردم هم امیدوار خواهند شد و دیوار بی اعتمادی بین مردم و حکومت بر چیده خواهد شد
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      16 7
      یه زمانی نفر دوم مملکت بود ، الان دیگه نفر ۴و ۵ هم نیستش. رییس جمهور توی این مملکت شده شیر بی یال ودم
    • به 21:05 IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      8 5
      رئیس جمهوری که اختیار نداره دستور پهنای باند نمیده
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    22 23
    باز هم دروغ هفتصد میلیارد دلار در دوران احمدی نژاد را تکرار کنید شماها مانند مرشدتان ، گوبلز، معتقدید یک دروغ را باید آن قدر تکرار کرد تا رنگ حقیقت بگیرد و کسی در آن شک نکند آقای فلاحت پیشه بلانسبت شما نماینده بوده اید آیا دولتها دلار خرج می کنند یا ریال بودجه آنها را تعیین می کند؟؟ تازه دولت احمدی نژاد بالاخره مسکن مهر ساخت جاده ها و ریل های بسیاری ساخت و پالایشگاه ساخت و چندین فاز عسلویه را تکمیل کرد که انگار در چشم شما قبیله گرایان جرم است این دولت علیه ماعلیه مدبر شما که ادعا می کنید پوپولیست نیست اما با شجریان و دروغ دیوارکشی در خیابان رای آورد چه غلطی کرده است؟؟؟
  • Ssssss US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    24 22
    اقای فلاحت پیشه چراالکی حرف میزنیداگه منظورت ازاحمدی نژاده که بامردم رابطه داره پس حرف الکی نزن تواین ۴۲سالی که انقلاب شده رییس جمهوری مث احمدی نژادنیمده که به دردمردم برسه نه تنهاتوایران بلکه توهیچ کجای دنیا.پس دیراومدی زودمتوجه شدی همه مردم الان تشخیصشون خیلی بهترشده که کی خوبه کی بده پس حرافی نکن زیادهم به خودت زورنزن
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      10 8
      واقعا هم نیومده! اصلا پدیده ای تکرار نشدنی بود! هری پاتر ازش غیب کردن دکل نفتی و غیب کردن هفتصد میلیارد دلار رو یاد گرفت!
  • جانباز LT ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    21 39
    ۱۴۰۰ فقط احمدی نژاد عزیز. انشاا...
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    16 39
    درود بر احمدی نژاد،لعنت بر دشمنش
  • مهدی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    7 6
    چه جالب که تو این کشور هرجور دلت خواست حرف مفت بزن و هر حرف مفتی هم میاد تو تریبون عمومی پخش میشه
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      1 0
      تو کشوراکشورای دیگه همه درّ و حکمت می‌بارن؟!
  • ali IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    18 25
    احمدینژاد دو دوره رییس جمهور این مملکت بود الان تا مصاحبه ای می ده امثال همین فلاحت پیشه ها میگم مکه الان چکاره ست که مصاحبه میکنه.کسی نیست از این فلاحت پیشه ها بپرسه تو الان چکاره ای که مدام مصاحبه میدی؟؟؟
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      4 2
      دم تکون میده
  • علی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    19 34
    باز خدا خیر بده به احمدی نژاد که این 700 میلیون دلار رو آورد سر سفره مردم. به دیگران بود که همینم خرج سوریه و لبنان و یمن و مبارزه انتخاباتی علیه ترامپ و کمک جو بایدن و خرابکاری توی اروپا و ....می کردن. بعبارتی دم خروس بدجور زده بیرون. دیگه شماها حرف از توسعه و فلان نزنید. ملت رو به خاک سیاه نشوندین. و متاسفم که پیام میذارم اما منتشر نمیشه. بهرحال همه چیزمون به هم میاد دیگه
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    31 35
    وحشت مفسدان از احمدی نژاد ادامه دارد
    • آیدا IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      12 0
      مسئولین دوره ی احمدی نژاد و مفسدین اخیر رو یک بار مرور کنید لطفاً
    • CA ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      5 0
      خاوری و امیر خسروی بابک زنجانی زمان احمدی نژاد به وجود امدند
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    3 9
    با دقت و ریز بینی به ریشه ی بسیاری مسائل اشاره و نکات ارزتده ای رو مطرح کرده بودند که راه حل خیلی از آنهاست.
  • ب IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    4 31
    آقای فلاحت پیشه چشمان خود را بسته و ماهیت استکباری شیطان بزرگ را فراموش کرده و مخلص کلام او این است که حاکمیت را دوباره دو دستی تقدیم اربابش کنند .
  • Ali IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    2 2
    چرا اینا از دور خارج نمی شوند یعنی اینقدر مملکت قحط الرجال هست ؟فقر در داشتن افراد برجسته هست؟ پروردگارا خودمان را بتو میسپاریم
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    10 8
    مشکل اصلی در این زمینه اینکه سران حکومت آنقدر شیفته قدرت شده وخودرا فراتر از قانون میدونند مهدی موعود(عج) هم ظهوربکنند اینها دبه در میارن به خدا.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    2 16
    تنها ناجی کار بلد برای ایران فعلی دکتر احمدینژاد است وبس قوه قضائی خوبی داریم مجلس هم فعلا بد نیست وتنها دکتر احمدی نژاد باید باشد تا بتوان کارهای بزرگی را نجام داد و راه صد ساله به حداقل برسد کوچک سازی دولت و رسیدن به مردم پوپولیسم نیست پوپولیسم رانتهایی است که دردولتها و مجالس بین اقوام وجناحها توزیع میشد جهت رای اوری نه تقسیم منابع بین مردم کشور
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    8 14
    اصلاح طلبان انگل جامعه
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    6 9
    گردن یک نفرنگذاریدهمه شما مسئولین مقصرهستیدتااین دولت
  • DE ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    8 1
    همین که چنین افرادی مثل ایشان اجازه خودنمائی دارند باعث خشم میشود اینها دیگر تاریخ مصرف شان خاتمه پیدا کرده و باید خط قرمز دورشان کشید چون نزد مردم در تمام ایام دستشان رو شده!!!!!
  • رعیت مازندرانی IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    6 4
    تا این لحظه که نظرات هم وطنامو رو خوندم بسیار ناراحت شدم . اول به این دلیل یه خشونت عجیبی در کلام این دوستان است. دوم کسی رو تنها منجی می دونند که کل اقتصاد مملکت رو شخم زد و نابود کرد. سوم طرفداری از کسی می کنند که ۷۰۰ میلیارد پول مملکت رو معلوم نشد چکار کرد. چهارم ، ناراحت شدم بخاطر اینکه ما ایرانیان از تاریخ درس نمی گیریم و دچار خود ویرانی شدیم. پنجم، بارها گفتم باز هم می گم ، فلاحت زاده ، احمدی نژاد و..‌‌ تمام به اصطلاح مسئولین چه چپ ، راست ، پایداری ، کارگزاران و..‌‌. همه و همه باعث بد بختی این ملت هستند. اینها باید جایشان را به افراد جدید با افکار جدید با برنامه جدید بدهند. سر آخر چپ و راست لبه های یک قیچی هستند که بال پرواز این ملت را بریده اند.
  • بهی IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    3 3
    ایران نیازی به دولت و شاه و ....نداره مردم خودشون خوب میدونم چکار کنن دست از سر مردم وردارین.
  • اسماعیل نوغانچی صالح IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    1 4
    احمدی نژاد گرفتار باند بازیهای شما لاریجانی شد وگرنه خوب میدانست چه کند این چند سال چقدر سرمایه خود ودیگر دوستانت بدست آورد میتوان با ماشین حساب محاسبه کرد
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 1
    حزب باد وهرهری مذهب
  • ابراهیم IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    3 11
    اتفاقا تخم فساد را رفسنجانی کاشت وثمره اش هم خاتمی موسوی واز همه تلخ ترش حسن روحایست ادرس اشتباه نده همین فریبکاریهاست که به این وضع افتادیم
  • محمدانور IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    1 0
    کلانظریه هایی مثبت پیشنهاد شده است اگر نحقق پیدا کند خوب است !?!?
  • محمد NL ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    4 15
    سلطان رای احمدی نژاد چون جلو بخور بخور رو میگیره و به فکر مردمه انقدر منفعت طلب و مفت خور نباشید البته اینجور ادما رسانه هارو هم میخرن میتونن هرجور توهینی به احمدی نژاد کنن احمدی نژاد خودش گفت ببین کسی من چیزی جز این خونه پدری دارم از من بگیره و... کل دارایی هاشو تو تلوزیون گفت روحانی هم بیاد بگه امثال تو که لوسیون پوست کت های ان چنانی ترگل مرگل میاد جلو مردم هم بیاد بگه هر چی بود احمدی نژاد هر ماه به یک شهرستان میرفت درد دل مردم میشنید کاخ نشین نبود و خیلی هم فعال بود
  • علی نیکپور IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 0
    من تازه کار هستم.
  • محمد IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 3
    شما نوکر درخانه احمدی نزاد نمیشوی من خودم کرمانشاهی هستم رایهای کهخریدی پولش از کجا اوردی خجالت چیز خوبی است